Svar: Natlys og huvudkuddar?

16. juli 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære E

Tak for dit brev :) Og tak for din fine beskrivelse af jeres lille dreng og de ting du har forsøgt - jeg håber at han har sovet bedre de sidste nætter og ikke blot den pågældende nat…

Jeres dreng må gerne få en hovedpude. De fleste børn vil når de er mellem 1.5-2 år have brug for en pude, der kan støtte deres hoved lidt bedre. Og mange børn vil vise dette behov ved at bruge mors og fars hovedpude, eller ved at de begynder at bruge deres puttebamser og sovedyr, som hovedpude.

En juniorpude måler normalt 40x45 cm og den kan være lavet af forskelligt fyld - dun, fjer, naturfuld, fibre, skum - det er vigtigt at I vælger en pude, som giver let støtte til hovedet, uden at være for høj. I kan evt. tage ham med i en butik, hvor I kan mærke på puderne og hvor han kan prøve at ligge med forskellige puder, for at se om noget passer bedre til ham end andet.

Du skriver at puden du forsøgte med gjorde at han "kom op i sovestilling" - mener du så han næste kom lidt op at sidde? Hvis det er tilfældet og han virker til at have behov for at være lidt eleveret, når han sover, så kan det være en god idé at elevere hele madrassen lidt. Det kan du gøre ved at komme en pude ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Hvis han er forkølet, har problemer med ørerne, astma eller lignende så kan han have glæde af at sove lidt eleveret og det kan give bedre nattesøvn:)

Anfald af natteskræk kan ofte ses i denne alder, men det er også sådan, at børn netop mellem 18-20 måneders alderen får en periode, hvor de sover dårligt. Det er en periode, hvor man ofte oplever barnet mere klyngende, når det skal sove, mere grædende og pjevset. Og det handler om at børn i denne alder begynder at få lidt mere farefornemmelse. Det betyder at jeres dreng nu begynder at opleve verden større og mere farligt - en bevidsthed han ikke har haft på samme måde tidligere.

Han oplever mange farer i hverdagen. Han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han bevæger sig hurtigere og falder, slår sig. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og de slår - og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro - som ofte viser sig når han skal overgive sig til søvnen og ofte også om natten.

Han drømmer rigtig meget lige nu, for alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det gennem drømme. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt. Han har svært ved at sove sammenhængende og han har brug for jeres hjælp, jeres ro - ...

Annonce

... jeres beroligelse, når han vågner om natten og er ked af det. Han vil også kunne have svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra og han kan derfor også virke ekstra tryghedssøgende, når han skal sove.

Hvis I kan mærke, at han lige nu har ekstra meget brug for jeres nærhed og kontakt, så er det en rigtig god idé, at I sætter jer hos ham om aftenen, lader ham sidde lidt på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham, giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke, at I er der.

Det er en rigtig god idé at tale om dagen og om nogle af de ting, som han har oplevet, om hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.

Det er som du skriver en god idé med lidt dæmpet belysning og han må også meget gerne sove med en bamse eller andet sovedyr. Hans seng skal være rar at ligge i, døren skal være åben ind til værelset, så han stadig kan høre jer og mærke at I er der. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg.

Hvilken natlampe der er brug for er forskelligt. For nogle børn vil det være nok med en lille pære i stikkontakten - det sælges blandt andet i Ikea. Den kan sættes i kontakten ved døren, og hjælper barnet til at se, hvor døren er. For andre er det vigtigt med mere lys og de har måske brug for en væglampe med svag belysning. Det kan være en måne, en stjerne eller lignende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle har glæde af en lyskæde, andre har glæde af en lampe, der kan justeres i lysstyrke, så samme lampe bruges, når mor og far f.eks. sidder og læser, men når det så er tid til at sove, så skrues der ned for lyset.

Hvis jeres dreng er glad for at ligge og kikke sig lidt omkring, før han skal sove, så kan han måske have glæde af at I sætter små fluorescerende klistermærker op på loftet eller væggen. De optager dagslyset og vil derfor lyse i mørket, den første tid efter at lyset på værelset er slukket. De sælges ofte i flere legetøjsforretninger.

Og så kan man også købe f.eks. en Cloud B natlampe. Der fås flere modeller, som kan lave stjernbilleder eller lignende på væggen og som kan udsende forskellige beroligene lyde.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre :)

Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.