Natlys og huvudkuddar?

16. juli 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Natlys og huvudkuddar?

Hej Helen

Nu var det längesedan jag skrev till dig, men nu har jag behov av din expertis igen:-)

Vår son Elias är om en vecka 19 månader gammal, tiden går så fort :-) Vi har haft en månad av väldigt jobbiga nätter, från att han sovit hela nätter med bara uppvak för att få nappen till att vakna 5-15 gånger per natt och är så otroligt orolig av sig. Ibland kan han inte somna om utan ligger och kör runt i någon timme. Det är otroligt hårt och jag hoppas att det snart är över!

Jag gjorde dock lite förändring av hans nattliga rutiner igårkväll och inatt var första natten på månader som han bara vaknade EN gång och lyckades somna om i sin säng till 5.30! Ett mirakel! Det jag gjorde annorlunda är anledningen till att jag skriver till dig, för jag vill veta att det jag gör är rätt. Hittills har han haft en platt babykudde (babypude på dansk?) som är max 1-2 cm tjock att sova med men jag har märkt mer och mer på sista tiden att han vill ha med alla sina gosedjur i huvudändan när han ska sova och liksom lägger sig på dom så hans huvud vilar på en nalle. Lika när han kommer in till vår säng vill han ha en av våra kuddar och likaså vill han ofta ha en av dom att gosa med på golvet på kvällen när han är lite trött. Därför testade jag därför att ge han en av ...

Annonce

... våra kuddar igår (en inte så tjock kudde men ändå mycket tjockare än hans egna så att han liksom "kommer upp" lite i sovställning. Han somnade på ingen tid alls och sov så otroligt gott! Han vaknade inte en enda gång innan midnatt vilket han har gjort varenda natt hittills i två månaders tid!

Dessutom så undrar jag om han har börjat få lite nattskräck eller drömmer mycket mardrömmar. När han vaknar på nätterna skriker han väldigt och låter nästan arg och irriterad. Så jag testade att låta han somna med lite svagt hyggeljus på igårkväll och dessutom hade jag en nattlampa (natlys) i hans rum så det inte var så mörkt som det brukar. När han väl vaknade inatt så skrek han och lät arg, men han lyckades gott nog somna om i sin säng.

Vad tror du om kudden? Tror du han kan fortsätta sova med en av våra kuddar om det nu kan ge han en god sömn och kanske mer trygghet i sin säng att det är "mysigt" i sängen. Vad är annars din rekommendation, kan han ha juniorkudde?

Tycker du det med lite mer ljus i rummet låter bra? Vilken nattlampa skulle du rekomendera? Det finns så otroligt många; de som sitter på väggen, de som kan ligga med babyn i sängen, stå på bord o.s.v...

Har du några andra bra tips?

Tack på förhand, kära Helen.

Med venlig hilsen
E

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet