Brev:
Natlys og huvudkuddar?
16. juli 2014
Alder:
19 mdr.
Natlys og huvudkuddar?
Hej Helen
Nu var det längesedan jag skrev till dig, men nu har jag behov av din expertis igen:-)
Vår son Elias är om en vecka 19 månader gammal, tiden går så fort :-) Vi har haft en månad av väldigt jobbiga nätter, från att han sovit hela nätter med bara uppvak för att få nappen till att vakna 5-15 gånger per natt och är så otroligt orolig av sig. Ibland kan han inte somna om utan ligger och kör runt i någon timme. Det är otroligt hårt och jag hoppas att det snart är över!
Jag gjorde dock lite förändring av hans nattliga rutiner igårkväll och inatt var första natten på månader som han bara vaknade EN gång och lyckades somna om i sin säng till 5.30! Ett mirakel! Det jag gjorde annorlunda är anledningen till att jag skriver till dig, för jag vill veta att det jag gör är rätt. Hittills har han haft en platt babykudde (babypude på dansk?) som är max 1-2 cm tjock att sova med men jag har märkt mer och mer på sista tiden att han vill ha med alla sina gosedjur i huvudändan när han ska sova och liksom lägger sig på dom så hans huvud vilar på en nalle. Lika när han kommer in till vår säng vill han ha en av våra kuddar och likaså vill han ofta ha en av dom att gosa med på golvet på kvällen när han är lite trött. Därför testade jag därför att ge han en av våra kuddar igår (en inte så tjock kudde men ändå mycket tjockare än hans egna så att han liksom "kommer upp" lite i sovställning. Han somnade på ingen tid alls och sov så otroligt gott! Han vaknade inte en enda gång innan midnatt vilket han har gjort varenda natt hittills i två månaders tid!
Dessutom så undrar jag om han har börjat få lite nattskräck eller drömmer mycket mardrömmar. När han vaknar på nätterna skriker han väldigt och låter nästan arg och irriterad. Så jag testade att låta han somna med lite svagt hyggeljus på igårkväll och dessutom hade jag en nattlampa (natlys) i hans rum så det inte var så mörkt som det brukar. När han väl vaknade inatt så skrek han och lät arg, men han lyckades gott nog somna om i sin säng.
Vad tror du om kudden? Tror du han kan fortsätta sova med en av våra kuddar om det nu kan ge han en god sömn och kanske mer trygghet i sin säng att det är "mysigt" i sängen. Vad är annars din rekommendation, kan han ha juniorkudde?
Tycker du det med lite mer ljus i rummet låter bra? Vilken nattlampa skulle du rekomendera? Det finns så otroligt många; de som sitter på väggen, de som kan ligga med babyn i sängen, stå på bord o.s.v...
Har du några andra bra tips?
Tack på förhand, kära Helen.
Med venlig hilsen
E