Svar: Søvn og væk med flaske om natten
14. juli 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev - og tak for info om at jeres dreng sagtens kan falde i søvn om dagen uden at få flaske. Det er rigtig godt. Det er vigtigt at I får denne rutine ført over til aften og nat.
Det betyder ikke, at han ikke længere skal have flaske om aftenen, det skal han, det er et helt reelt behov. MEN han skal ikke falde i søvn med sin flaske om aftenen. Det er vigtigt at I nu arbejder på at han får mælk, slipper flasken og først derefter falder i søvn. Hvis han falder i søvn med flasken i munden, så vil han naturligt vågne og søge sin flaske igen i løbet af natten og vil først kunne finde ro, når I atter giver ham den og det går ikke…
Hvis I giver ham flaske imens I sidder med ham og han således også er afhængig af jeres favn, for at falde i søvn, så skal I også arbejde jer væk fra dette. Om han kan klare begge ting på en gang - altså væk fra flaske og fra favn er spørgsmålet og jeg tænker at det vil være svært for ham. Derfor kan I måske arbejde på at han enten lærer at sove i jeres favn, uden at få flaske - eller måske endnu bedre - lærer ham at falde i søvn i sin seng, uden flasken i munden. Det er nemlig vigtigt at han lige når at registere at han ligger i sin seng, så han, når han vågner om natten kan se, at han ligger hvor han faldt i søvn og derfor trygt kan sove videre. Hvis han falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes i seng, så vil han naturligt blive utrygt om natten, når han vågner og vil så søge jeres favn igen.
Derudover så er det vigtigt at hans indtag af mælk skrues ned. Det vil være passende at han får 400 ml mme i døgnet med den alder han har. Og jeg vil anbefale jer at I gør det til et fast ritual, at give ham grød om aftenen, så I sikrer jer, at han på den måde bliver fyldt op og ikke vågner og søger flasken, fordi han er sulten.
Et aftenritual kunne se således ud:
Aftenmad 17.30 - hvor han spiser samme mad som I, dog naturligt i en konsitens som han kan kapere. Kommer i bad, gøres klar til natten. Tilbydes en godnatgrød i køkkenet kl ca 18.30-18.45. Får børstet tænder og I går herefter ind i hans seng, hvor han puttes og tilbydes sin flaske omkring kl 19 ligesom nu.
Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op.
Når I giver ham flaske, så stå ved ham, kærtegn ham, hold hænderne på hans krop, så han hjælpes til fysisk ro og føler sig helt tryg og rolig ved at skulle overgive sig til søvnen. Sørg for at fjerne flasken før han sover helt. Han må ikke falde i søvn med sin flaske, men skal nå dertil hvor han slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. I må gerne synge lidt for ham, holde ham i hånden, trække en lille spilledåse op eller hvad ritual I nu kunne tænke jer. Han må også gerne få en putteklud eller lignende hos sig, som på sigt måske vil hjælpe ham til ro.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan skrue mængden af mælk lidt ned, så han ikke får mere end ca 180 ml. Og når han så vågner sen aften, så kan I igen give ham en flaske på ca 180 ml… Og disse to flasker må han gerne bibeholde lidt tid. Han har brug for mælken og de næringsstoffer, jern osv. der er i mælken, ligesom det også er en vigtig del af hans væskebehov.
Flasken midt nat kl 02 skal I trappe ud af. Det betyder at han skal have mindre og mindre mælk. Samtidig med at han nu lærer at falde i søvn uden at have flasken i munden og han fyldes op med godnatgrød hver aften, så trappes han ud af denne flaske. Så i stedet for at han får 180 ml her, så giver I ham 160 ml, så 140, 120, 100, 80 osv. og tilsidst skal han helt undvære. Samtidig med at I trapper ned i denne mængde, så skal han have en putteklud, sin spilledåse, kærtegn, beroligende ord osv. så han begynder at kunne berolige sig med dette i stedet for flasken. Det er altså ikke et spørgsmål om at give ham en kold tyrker og fjerne flasken fra den ene dag til den anden - men om at give ham et nyt og bedre ritual.
Det vil være meget passende at han får 400 ml mme til han er 12 måneder gammel og det betyder at det vil være fint at trappe ned fra tre til to flasker i løbet af den næste måneds tid. Når han så bliver et år, så kan I arbejde på at han lærer at undvære den sene aftenflaske - igen ved at trappe ned i mængde og berolige på ny måde og stille og roligt kan den sidste flaske så trappes ud.
Nogle børn bryder sig ikke om sødmælk og lige nu får han mælk nok via sine flasker, så I behøver ikke kæmpe med ham om at han skal drikke sødmælk af kop. Giv ham vand, som han må drikke rigtig meget af :) Og når han bliver et år, vil det være fint med letmælk - som han måske bedre vil kunne lide :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske