Svar: Hjælp til rytme/dagsplan
8. juli 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Jeg vil meget gerne sende en plan for dagen til jer, men I skal nok regne med, at jeres datter lige nu naturligt vil sove varieret - måske er I så heldige at I har 3 ugers sommerferie, hvor I kan forsøge at få skabt en fast rytme, det vil være godt. Ellers så tænker jeg at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer.
Jeres datter har lige nu brug for sine to lure dagligt, men i løbet af det næste halve år, vil hun naturligt begynde at kunne nøjes med en længere middagslur - og for at nå hen til dette, vil det være naturligt at hendes formiddagslur bliver kortere og kortere og tilsidst trappes helt ud. Det er altså i forhold til dette hensigtsmæssigt, at hun lige nu sover en kort formiddagslur og en længere middagslur. Og hos jer er udfordringen at hun varierer sin formiddagslur meget - nogle dage sover hun 2 timer om formiddagen, andre dage kun en halv time.
Man kan naturligvis diskutere om hun så skal vækkes fra sin formiddagslur, hvis hun sover meget lang lur - og lige nu så synes jeg det faktisk ikke. Hun er en lille pige og det er en stor omvæltning for hende at være i vuggestue. Det kræver rigtig meget af hende at være der i løbet af dagen, hun bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og det er derfor naturligt at hun sover mere i vuggestuen om formiddagen nogle dage. Men netop her tænker jeg at sommerferien måske kan hjælp jer til at få skabt en mere fast rytme, fordi hun måske vil sove mere fast længde formiddagslur hjemme - hvilket man så kan arbejde videre med i vuggestuen efter ferien.
Samlet set vil det sandsynligvis være rigtig godt, hvis hun kan sove 13.5 time i døgnet - det kan være fordelt sådan, at hun sover 3-3.5 time i løbet af dagen f.eks. en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2 timer (+/- en halv time) og så ca. 10 timer om natten. Det vil passe med at hun bliver puttet kl ca 20 om aftenen og starter dagen ca kl 6 - og det er derfor rigtig fint, at I forsøger at holde fast i at hun ikke kommer op allerede kl 05.15, de dage, hvor hun vågner der, men at I her tager hende ind til jer og prøver at lulle hende videre i søvnen. Ligesom det er rigtig vigtigt godt at holde fast i at morgengrøden ligger kl 6.30.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 6.30: Havregrød, letmælk af kop.
Aflevres i vuggestue, de dage, hvor hun skal det.
Morgen/Formiddagsmåltid 8: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop. Er der mulighed for at hun kan få dette måltid i institutionen, de dage, hvor hun er der? Måske serverer de morgenmad til de børn, som kommer før kl 8? Jeg kan se af jeres brev, at de ofte serverer formiddagsmåltidet kl 9, men hun lyder til at være træt og putteklar på dette tidspunkt, derfor mit forslag om at måltidet ligger omkring kl 8...
Puttes til formiddagslur kl 9 og sover her en times tid.
Frokost 11: Rugbrød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Det kan være kold eller varm frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk (gerne både i vuggestuen og hjemme, hvis det kan lade sig gøre) og puttes til middagslur kl 12.30-13 og sover her gerne 2 timer, så hun samlet får 3 timers søvn i løbet af dagen. Kan hun sove lidt mere, må hun gerne det.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Mellemmåltid - enten banan, når I henter hende og/eller lidt før aftensmad som kan bestå af lidt grønt, bider af en frikadelle eller lignende rester fra aftenen i forvejen
Aften 18: Aftensmad hvor udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet kl ca 19.30, får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes kl 20
Jeg tænker at hvis I kan forsøge at skabe en rytme hen over sommeren, hvor hun puttes til formiddagslur kl 9 og her sover en times tid, så kan I putte hende til middagslur omkring kl 13 og arbejde på at hun her så sover en længere lur - I kan vælge at lægge jer med hende og sove sammen med hende, for på den måde at holde hende sovende. I må også meget gerne trille hende i barnevognen og på den måde vænne hende til en længere lur.
Hvis hun nogle dage sover lidt mere end en time om formiddagen, så må det være sådan, prøv dog stadig at holde fast i en god middagslur, så hun samlet får sine ca 3 timer i løbet af dagen og så vidt muligt, så middagsluren er den længste lur… Det vil hjælpe jer på sigt og det er vigtigt at få påvirket hendes indre ur til denne rytme. Derfor skal I også acceptere, hvis hun nogle dage sover en meget kort formiddagslur og stadig så arbejde på at give hende en længere middagslur - hun vil så måske skulle puttes lidt tidligere, men vil komme op til samme tid og vil så stadig få sine måltider til faste tidspunkter osv.
Det er en overgang og lige nu er det naturligt lidt svært - også selvom hun nu har været i vuggestuen i et par måneder. Men hvis I kan forsøge at følge ovenstående plan i løbet af sommerferien og på den måde få påvirket hendes indre ur til at fornemme denne rytme, så er det fint. Det gør ikke noget, hvis I fornemmer at hun hjemme først sover middagslur kl 13.30 og at vuggestuen vælger at putte hende før - det er okay. Hun vil naturligt godt kunne have behov for en tidligere putning i vuggestuen på grund af alt det, som sker der. Men den rytme I har forsøgt at skabe, vil stadig kunne passes ind, også selvom de putter hende kl 12.30, fordi de skønner at det er bedst, når hun er der :)
Håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske