Hjælp til rytme/dagsplan

8. juli 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hjælp til rytme/dagsplan

Kære Helen.

Vi har brug for hjælp til at skabe en rytme/dagsplan for vores datter på 12 måneder.

Hun går i VS, så den skulle også gerne passe med dem.

Hun bliver de fleste dage afleveret mellem 7.15-7.30 og hentet omkring kl. 16. Undtagen to gange om ugen hvor hun bliver hentet omkring kl. 15-15.30.

Hun sover ikke ligeså godt om natten mere som hun har gjort. Vågner normalt nu ca. 3-4 gange om natten og skal have hjælp til at sove videre men de fleste gange går det hurtigt. Hun sover på eget værelse og har gjort det længe, da vi forstyrre hinanden.

Her på det sidste og efter hun startede i VS for to mdr. siden har der bare ingen rigtig rytme været. Inden da kørte vi nogenlunde faste tidspunkter for lure mm.

Det som er nogenlunde fast lige nu.

Kl. 18 aftensmad
Kl. 18.30 bad
Kl. 19 - leg i stuen
Kl. 19.30 - flaske og putte
Kl. 20 - sover

Denne rutine har vi kørt med rimelig længe og for det meste falder hun i søvn indenfor den halve time. Førhen kunne vi dog gå ud efter vi havde lagt hende og sunget men hun skal vi sidde og synge til hun sover helt ellers rejser hun sig bare op hele tiden.

Vi har ikke et fast tidspunkt hun står op på, da hun vågner på meget forskellige tidspunkter som regel mellem kl. 5-6 og aldrig senere. Hvis den er før 6 tager vi hende med ind i vores seng og forsøger at sove videre og vi snakker ikke og leger ikke før kl. er 6. Nogen gange sover hun videre men efter lidt "kamp".

Vi står op kl. 6 (men der kan hun have været vågen siden kl 5.15) og hun får havregrød kl. 6.30. Hun er meget ukoncentreret omkring dette og vil ikke altid spise særlig meget selvom hun virker sulten, også får hun lov at sidde lidt og se lidt tegnefilm på iPad'en og får lidt blåbær i en skål. Bliver skiftet og så afsted i vs.

Når vi er herhjemme kommer hun ind og lege i stuen efterfølgende med os siddende på gulvet med hende.

Omkring kl. 9 plejer vi at give lidt formiddagsmad (samme tidspunkt som vs). Hun får yogurt eller bolle og frugt.

Vi prøver ...

Annonce

... at ligge hende til formiddagslur efterfølgende omkring kl. 9.30 men tit kan hun virker træt meget før allerede mellem 6.30-7.30. Og vil ingen ting. Men så kan det gå over igen. I vs er det forskelligt hvornår de putter hende til formiddag og det er et sted mellem 8.30-9.45. Længden af luren kan variere fra 30 min - 2 timer.

I vs står den på frokost kl. 10.45 og frokost situationen i vs er ikke god. Hun spiser ikke særlig meget og kan blive meget ked af det. Og når hun gør det, så kan de godt finde på at putte hende igen omkring kl. 12-12.30 og så får hun tit kun 40 min mere til resten af dagen. Hvis hun har sovet lidt længere formiddagslur, så forsøger de at putte senere men som regel senest kl. 13. Længden af middagsluren varierer også meget. Alt fra 40 min til 1,5 time.

Hun får eftermiddagsmad kl. 14-14.30 i vs eller når hun vågner fra lur. Hun vil som regel altid gerne spise mellemmåltiderne.

Når vi henter kl. 16 har vi næsten altid en banan med eller lignende som hun spiser med det samme.

Når vi putter til middagslur herhjemme får hun en banan og mælk men i vs får hun ikke noget fra frokost og til hun vågner fra middagslur som jo nogen gange starter kl. 13. Herhjemme starter middagsluren først efter kl. 13.

Vi vil så gerne skabe en rytme for hende som fungere men ved ikke hvordan? En rytme som både fungerer i vs og herhjemme både hvad angår mad og søvn.

Hun virker ikke altid til at kunne koncentrere sig om maden og mister tålmodigheden hurtigt og blive utilfreds og ked. Hun får måde skemad og mad hun selv kan putte i munden, så er lidt løbet tør for forslag. Det er frokost som er værst. Hvis vi er på tur og hun sidder i sin barnevogn, så kan hun spise en hel skive bondebrød mens vi går rundt og kigger og jeg giver hende hapsere men hvis vi sidder i højskolen, så kan det nogen gange være svært bare at få 2-3 hapser ind og hvis de kommer ind så kommer de tit ud igen.

Håber du kan hjælpe med en plan set ud fra det som vi har skrevet og ift. hun vågner tidligt.

Hilsen os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder