Svar: Nattesøvn - 3 år, 11 mdr.
4. juli 2014
Alder:
3 år, 11 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng. Det lyder som om at der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt i øjeblikket og det er godt at I er opmærksomme.
I fortæller at I forsøger at skabe kortere dage i institutionen, når I kan mærke at han har det svært der. At I forsøger at finde ud af, om der sker noget i børnehaven, som gør ham ked af det osv. Det lyder også som om at han har brug for ferie så forhåbentlig skal I snart have lidt ferie i jeres familie, hvor han kan få koblet helt fra.
I fortæller, at I er opmærksomme på hans blodsukker og har drøftet dette med lægen. Det er rigtig godt, og I skal her naturligvis sørge for at han spiser sundt og godt hele dagen igen. Maden han indtager har stor betydning for hans humør og hans overskud. Giv groft brød, havregrynsboller, fint revet råkost, frisk frugt fremfor tørret frugt, kød, fisk osv. Giv vand i stedet for saft, juice og lignende.
Det er også rigtig vigtigt at han bruger sig selv motorisk, klatrer, løber, spiller bold, cykler osv. Jo mere motorisk aktiv han kan være, jo bedre vil det også ofte være for hans humør - han vil også have lettere ved at sidde og hygge med jer indenfor, hvis han har været ude og har brugt sig selv - i modsætning til at sidde og spille spil på en Ipad, en smartphone eller lignende…
Han lyder til at drømme rigtig meget lige nu og hos mange børn opstår mareridt i 3-5 års alderen. Når han vågner om natten kan det derfor godt være på grund af en drøm. Drømme er jo en bearbejdelse af dagens oplevelser og derfor er det også her vigtigt at være opmærksomme på, om der sker noget i hverdagen, som kan gøre at han drømmer ekstra meget. Det kan være i børnehaven, det kan også være derhjemme, at I stresser i hverdagen, at I skændes eller lignende. Han kan også gå og tumle med en masse tanker, som han måske har hørt I eller andre tale om, og hvor han går og spekulerer over det og bekymrer sig - men hvor han naturligt i kraft af sin alder har svært ved at sætte ord på… Og når han så søger jer om natten, så er det måske netop udtryk for drømme og behov for at have jer ekstra nær.
Er han renlig? Når han vågner sen aften kan det være en idé at følge ham på toilettet og derefter putte ham tilbage i egen seng igen. Det kan nogle gange gøre at han så sover mere roligt resten af natten.
Og ja - madrassen på gulvet er en rigtig god idé. Også selvom du oplever at han nogle gange rejser sig fra den. Prøv at holde fast i at han kommer tilbage i egen seng sen aften, men hvis han kommer i løbet af natten, så lad ham lægge sig på madrassen på gulvet. Han vil for det første føle sig velkommen og for det andet vil det være lettere at komme fra en madras tilbage til eget værelse end at komme fra jeres dobbeltseng og til eget værelse.
Temperaments-skifte kan skyldes rigtig mange ting og det er vigtigt at I forsøger at finde ud af, hvad der sker hos jer. Mad, søvn, trivsel i hverdagen generelt - det spiller alt sammen ind. Det er dog også vigtigt at I lytter til ham, lytter til hvad han gerne vil. Det er vigtigt at han føler sig forstået og medinddraget.
Jeres dreng er nu knap fire år og i denne alder, så sammenligner man sig ofte med andre - hvad kan de og hvad kan jeg. Han har rigtig meget brug for jeres anerkendelse, brug for at føle sig betydningsfuld. Han har brug for at vide, at han har en vigtig rolle i jeres familie. Når hans verden bryder sammen over en knap eller andet der driller, så ved han godt at I kan knappe den og han ikke kan. Og det er smerteligt, at mærke sine begrænsninger - og derfor bliver han nogle gange vred, sur og frustreret og du er "dumme mor". Men det er ikke dig, der er dum, det er knappen, der er dum og du må godt sige til ham, at du forstår ham, men samtidig også sige, at du ikke vil kaldes "dumme lorte mor" eller lignende. Du må godt sige fra, når det er nødvendigt.
I denne alder er det vigtigt at finde balancen mellem at stille krav og give ham små opgaver, men ikke stille for store krav, som får verden til at vælte. Du skal altså på en gang finde små ting, som giver ham følelsen af at være betydningsfuld og samtidig også sørge for at det er ting, som han mestrer, så han ikke får følelsen af at I kan bedre end ham. Han vil naturligt i kraft af sin alder sammenligne sig opad og ikke nedad. Han vil gerne være ligesom de store - det kan være de store drenge i børnehaven og måske vil de ikke altid have ham med eller løber fra ham, hvor han ikke kan følge med dem, måske hører han også ord som "dumme møgunge skid" af de store børn og han ved ikke, hvad det betyder og hvordan han skal reagere, når de siger sådan og derfor afprøver han det hjemme… Det kan også være storesøster, som kan en masse ting, som lillebror naturligt ikke kan og hvor han kan føle sig mindre værd, fordi han ikke kan og ikke er som hun er…
Det kan være en god idé at inddrage ham i de forskellige huslige pligter, som at være med til at dække bord, lave mad, tage med far op og vaske bilen osv. Fordi han så føler sig set, mødt og som en del af familien. Og når I roser ham, så er det vigtigt at I er præcise og takker konkret "tak fordi du hjalp med at dække bord" og ikke blot siger "tak fordi du hjalp mig". Så han hører, hvad det er I sætter pris på, hvad det helt konkret er, som gør jer glade.
Med den alder han har nu, vil han også begynde at kunne forstå at I kan føle forskellige ting - små børn tror at man føler ens, men når man er snart fire år, så begynder man at vide, at andre kan være kede af det, være sure osv. Og han begynder at forstå at man godt kan have det forskelligt, fordi vi er forskellige. Og nogle gange vil han have brug for at vide, hvad I føler og om I føler og tænker ligesom ham. Og det er f.eks. nok i denne situation, at han f.eks. selv bliver ked af det, når han finder ud af, at han gør jer kede af det. Det er hans øgede bevidsthed omkring følelser.
Dette kan I dog godt prøve at udnytte og I må gerne tale med ham om, hvordan I kan hjælpe ham, så han bliver glad igen. Måske har han selv nogle forslag og idéer til, hvad man kan gøre. Måske vil han også kunne sætte lidt ord på "du er altid sur" eller lignende, som I så naturligvis skal lytte til, prøve at finde ud af, hvad det er for situationer han oplever sådan…
Det er vigtigt at I viser ham og forklarer ham, at han er noget særligt - ikke for det han gør eller det han kan, men blot fordi han er den han er. Der findes kun en af hans slags og ingen kan nogensinde tage hans plads.
Nogle gange så lytter og taler I måske lidt for meget, viser lidt for meget forståelse og anerkendelse når I siger "ssåå skat, driller knappen, det er også dumt", "skal mor hjælpe dig med knappen" osv. Nogle gange vil det måske være bedre at sige "det er svært det med knapper og jeg kan godt forstå du ikke kan finde ud af det. Men det er lige meget, for jeg synes du er den dejligste dreng på hele jorden!" eller lignende.
Nogle gange kan det at ville hjælpe ham også siges på en anden måde, hvor I undgår at han føler sig mindre værd eller føler sig dårlig til noget (fordi han jo sammenligner meget i denne alder). I stedet for at sige "skal jeg hjælpe dig?" eller "jeg er her, hvis du vil have min hjælp", så kan du sige "det vil jeg gerne hjælpe dig med at lære" og "har du lyst til at vi prøver at gøre det sammen?" - på den måde kan du måske få lov til at guide ham og give ham oplevelsen af at han sagtens kan.
Vær også opmærksom på humor. Børn i jeres drengs alder begynder at forstå og kunne bruge humor og de elsker, når vi kan grine sammen. Prøv om I kan vende lidt af jeres konflikter ved at bruge humor. Prøv at overveje om I i hverdagen kan finde på fjollede ting og lege, som får jer alle til at grine - det vil hjælpe på hans humør og det vil måske også give nogle roligere nætter, fordi han får noget sjovere at drømme om…:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske