Brev:
Nattesøvn - 3 år, 11 mdr.
4. juli 2014
Alder:
3 år, 11 mdr.
Nattesøvn - 3 år, 11 mdr.
Kære Helen,
Vores søn har aldrig været en god "sover". Nem at putte, men har i de fleste perioder af sit liv sovet meget uroligt og vågnet mange gange.
Dog har han ca. siden han blev tre år sovet nogenlunde ok (og blevet) i sin egen seng, på sit eget værelse. Men nu har han lige været syg nogle uger, først med hoste (falsk strubehoste-lignende og lidt feber) i nogle dage, derefter influenza med høj feber i fem dage. Hvilket betyder, at vi har haft ham sovende i ægtesengen (og skiftedes til at sove der med ham).
Det syntes han åbenbart var så hyggeligt, trods sygdommen, at han nu hvor han har været rask i over en uge troligt kommer ned til os hver aften/nat. Første gang ca. midnat, hvor jeg som regel ikke sover dybere end jeg orker at følge ham op igen (ingen protester fra ham!). Men så kommer han igen et sted mellem 2 og 3 og da orker vi som regel ikke andet end at hive et tæppe og en pude frem til ham og lade ham blive.
Det er et problem både for kvaliteten af især min nattesøvn og fordi jeg får ondt i ryg/nakke af ikke at ligge ordenligt - han sover som sagt meget uroligt og roder rundt flere gange i løbet af resten af natten.
Hans humør har også taget et ordentligt skifte efter (og under) sygdommen. Han er pludselig blevet MEGET hidsig/opfarende; den mindste ting, man hører forkert, overhører eller noget, der driller ham (en knap, der ikke vil åbnes) og han råber og skriger rigtig højt (plus et par grimme gloser også). Han kan blive helt hysterisk og græde af raseri, på trods af at vi møder ham i det (lytter, italesætter at det var da også en dum knap, spørger om vi skal hjælpe (NAAAEEEJJ DUMME LORTE-MOR kan svaret så være...) eller bare siger, jeg er her hvis du vil have min hjælp.
Humør-ændringern startede muligvis lidt gradvist for nogle måneder siden - flere og flere grimme ord, han virker lidt træt og presset somme tider, og vi har prøvet at give ham masser af ro og hente tidligt osv hvor muligt - han brokkede sig dog ikke over børnehaven eller andet specifikt.
Det er nu en helt anden søn, vi har fået, efter nogle ugers sygdom, synes jeg - kan det virkelig være rigtigt? Han vil ikke i børnehave (men der er så ingen/få problemer, når vi kommer derhen), han GIIDER ingenting og alle er bare nogle MØGUNGE-SKIDER (som er yndlingsudtrykket).
Jeg ved godt, at jeg på den måde skriver til dig med to problemstillinger - men måske hænger de sammen? Skal sige, at vi har haft ham hos lægen både før sygdommen (tjek blodsukker, fik lige en idé om, at det kunne være det, der gjorde ham træt/hidsig, men det var fint) og så selvfølgelig undersøgt, om der er "noget vi har overset" ifm sygdommene - det skulle der ikke være.
Hvad gør vi med soveproblematikken? Han søger jo helt klart noget tryghed (når han af uvisse årsager vågner) - vi har prøvet madras på gulvet, men han kommer trofast op derfra;-)
Og hvordan håndtere vi hans temperaments-skifte? Det er svært at tale med ham om det, selvom vi prøver før og bagefter at fortælle ham, at vi bliver kede af at han kalder os grimme ting. Han bliver selv meget ked af det, hvis man fx viser ham med mimik osv at man bliver ked af det i situationen - så bliver han helt ulykkelig (men stadig sur...)
Håber at du har nogle gode, konkrete tips eller evt. kan berolige med, at det kan være en fase... ;-)
Kh og undskyld at det - som altid - bliver meget langt...
Vi