Svar: Falder sent i søvn

3. juli 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lillemandens mor

Tak for jeres brev :)

Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 2 år gammel er 13 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 11-11.5 time om natten og 1.5-2 timer til middag. Dette er et gennemsnit og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.

Jeres dreng bliver vækket om morgenen og starter her dagen ca kl 6-6.15. Han sover 2-2.5 time til middag og så puttes han kl 19.30, men sover ofte først ca kl 20.30, nogle gange lidt senere… hmmm… Hvis hans nattesøvn skønnes at skulle vare fra kl 20-06/06.30, altså 10-10.5 time, så lyder det passende med de 2-2.5 times middagslur. Men jeg tror at jeres plan og dermed jeres drengs rytme, skrider, fordi han i weekenden får lov til at sove til han vågner af sig selv - og her vågner han så kl 7.30…

I beskriver en dreng, som trives på alle måder. Og han kan nogle gange godt ligge og pive lidt på værelset, men han er ikke ked af det. Han smider med sine sutter, tumler rundt og I kikker til ham, putter, kærtegner, beroliger og han falder i søvn, når han har brugt den sidste energi… Og jeg tænker at det er sådan det må være lige nu.

Man kan godt diskutere om I skal vække ham i weekenden, for at holde fast i rytmen, så hans indre ur ikke skrider… men jeg synes, det vil være synd. Det er rigtig dejligt for både ham og jer, hvis han kan få lov til at vågne af sig selv lørdag og søndag. Det vil så naturligt kunne betyde, at han måske skal sove en kortere middagslur i weekenden eller skal puttes senere, for at være parat til at sove.

I skal også overveje hvordan putningen om aftenen foregår. Det er som sagt helt okay at han har brug for lidt tid for sig selv, hvor han ligger og tumler osv. før han kan sove. Det må han gerne. Men hvis putningen begynder at trække ud i hele timer og han græder, protesterer, eller ...

Annonce

... tydeligt viser tegn på at han ikke er parat til at sove og måske hellere vil lege, så er det vigtigt at I ændrer dette. Hvis han begynder at få en vane med at putning er noget som tager tid og som indbefatter leg, så vil han naturligt søge dette, så er det hans ritual.

Og for at ændre på dette kan det derfor være nødvendigt at putte ham så sent, at I ve at han med sikkerhed vil kunne falde i søvn inden for ca 15 minutter. Og stille og roligt skal hans puttetidspunkt så rykkes frem. Det vil sige at hvis han først sover når klokken er 21.30, så skal I ikke putte ham før kl 21.30. Stille og roligt puttes han så kl 21.15, så kl 21.00, så 20.45, så 20.30 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I fornemmer at hans puttetidspunkt passer.

Samtidig med at I gør dette, så er det meget vigtigt at rytmen om dagen holdes. Det betyder at han så skal op til samme tid hver morgen - uanset om det er hverdag eller weekend, det betyder også at han f.eks. ikke skal sove mere end 2 timer til middag. Det er ikke stå op tidspunktet som skal være senere og det er ikke dagssøvnen der skal gøres længere - det er nattesøvnen som skal forlænges og den skal forlænges om aftenen. Det tager tid, det kan sagtens tage 3-5 uger, før en sådan rytme er kørt ind og det kræver at der ikke sker nogen store skift undervejs, at der ikke opstår sygdom eller andet, som ændrer det hele:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I beslutter jer for at prøve dette og storesøster ikke forstår det, så må I forklare hende, at I lige nu prøver at hjælpe lillebror med at sove og at I arbejder på at lære ham at sove kl 20, men at han ikke kan det lige nu - han kan jo ikke klokken, så lige nu skal I hjælpe ham med at finde ud af, at det er klokken 20 man sover - ligesom hun jo har lært og kan finde ud af :)

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige