Brev:
Falder sent i søvn
3. juli 2014
Alder:
2 år, 1 mdr.
Falder sent i søvn
Hej Helen.
Vores søn på 2 år trives på alle områder. Han er en glad og drillesyg dreng, som er nysgerrig og aktiv hele dagen.
Vi har dog et problem med at få ham til at falde i søvn om aftenen.
Siden han stoppede med at få bryst omkring de 11 måneder, har det taget ham lang tid at falde i søvn om aftenen.
Vi har egentlig taget det stille og roligt og tacklet det på forskellige måder alt efter situationen. Nogle gange har vi været hos ham, andre gange har vi kunnet gå til og fra. Vi har lagt vasketøj sammen foran hans dør. Og i perioder har vi kunnet gå fra ham og ikke hørt mere fra ham. På trods af alt dette falder han først i søvn hver aften kl. 20.30-21.00. Nogle gange bliver klokken endnu mere.
Han roder rundt i sengen, smider sutterne over bord, læser i bøger, hulker lidt ind i mellem osv. Han græder egentlig ikke, men vi kigger også ind til ham, når han kalder/piver.
Vi har tænkt, at det bare var for en periode - om end en noget længerevarende af slagsen :-)
Han bliver vækket 6.15 til hverdag, middagslur på 2-2,5 time (vi vækker ham) og puttet igen kl. 19.30. I weekenderne kan han godt sove til kl. 7.30.
Vi har både forsøgt at putte ham tidligere og senere. Når vi putter senere, bruger han stadig lang tid på indsovningen. Det er også lidt svært at forklare for vores store pige, hvorfor han skal senere i seng :-) Men vi har ikke puttet ham senere i en længere periode. Måske det vil virke.
Som sagt har vi egentlig taget det meget afslappet og prøvet på at få det til at fungere på bedste vis, men i aften blev jeg simpelthen så irriteret/frustreret efter at have gået frem og tilbage, sat ved ham osv. og tænkte, at nu skriver jeg til Helen! Han gav først op kl. 21.30.
Så nu skriver jeg til dig efter råd. Skal vi bare acceptere hans lidt skæve døgnrytme, som garanteret ændrer sig, når han starter i børnehaven og skipper middagslur. Eller hvad skal vi gøre?
Det er frustrerende at lige meget, hvad vi prøver, så falder han stadig sent i søvn. Hvis der bare var en metode, der virkede, så sad jeg gladeligt og holdt ham i hånden :-)
Vi skiftes til at putte ham, så den anden kan få en "fri-aften".
Håber du kan hjælpe, for vi er lidt tømt for ideer. Og jeg synes godt nok at denne periode har varet længe nu :-)
Med venlig hilsen
Lillemandens mor