Falder sent i søvn

3. juli 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Falder sent i søvn

Hej Helen.

Vores søn på 2 år trives på alle områder. Han er en glad og drillesyg dreng, som er nysgerrig og aktiv hele dagen.

Vi har dog et problem med at få ham til at falde i søvn om aftenen.

Siden han stoppede med at få bryst omkring de 11 måneder, har det taget ham lang tid at falde i søvn om aftenen.

Vi har egentlig taget det stille og roligt og tacklet det på forskellige måder alt efter situationen. Nogle gange har vi været hos ham, andre gange har vi kunnet gå til og fra. Vi har lagt vasketøj sammen foran hans dør. Og i perioder har vi kunnet gå fra ham og ikke hørt mere fra ham. På trods af alt dette falder han først i søvn hver aften kl. 20.30-21.00. Nogle gange bliver klokken endnu mere.

Han roder rundt i sengen, smider sutterne over bord, læser i bøger, hulker lidt ind i mellem osv. Han græder egentlig ikke, men vi kigger også ind til ham, når han kalder/piver.

Vi har tænkt, at det bare var for en periode - om end en noget længerevarende af slagsen :-)

Han bliver vækket 6.15 til hverdag, middagslur på 2-2,5 time (vi vækker ham) og puttet igen kl. 19.30. I weekenderne kan han godt sove til kl. 7.30.

Vi har ...

Annonce

... både forsøgt at putte ham tidligere og senere. Når vi putter senere, bruger han stadig lang tid på indsovningen. Det er også lidt svært at forklare for vores store pige, hvorfor han skal senere i seng :-) Men vi har ikke puttet ham senere i en længere periode. Måske det vil virke.

Som sagt har vi egentlig taget det meget afslappet og prøvet på at få det til at fungere på bedste vis, men i aften blev jeg simpelthen så irriteret/frustreret efter at have gået frem og tilbage, sat ved ham osv. og tænkte, at nu skriver jeg til Helen! Han gav først op kl. 21.30.

Så nu skriver jeg til dig efter råd. Skal vi bare acceptere hans lidt skæve døgnrytme, som garanteret ændrer sig, når han starter i børnehaven og skipper middagslur. Eller hvad skal vi gøre?

Det er frustrerende at lige meget, hvad vi prøver, så falder han stadig sent i søvn. Hvis der bare var en metode, der virkede, så sad jeg gladeligt og holdt ham i hånden :-)

Vi skiftes til at putte ham, så den anden kan få en "fri-aften".

Håber du kan hjælpe, for vi er lidt tømt for ideer. Og jeg synes godt nok at denne periode har varet længe nu :-)

Med venlig hilsen
Lillemandens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire