Svar: Spørgsmål om middagslur - 11 mdr.

3. juli 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at din datter trives med ammstoppet og nu er begyndt at spise mere rigtig mad. Det lyder også som om at indkøringen i vuggestuen går rigtig fint - skønt! :)

Med den alder din datter har, så vil det være rigtig godt, hvis hun stadig kan få to lure dagligt og da hun tydeligt har svært ved at sove middagslur - og derfor ofte ender med at tage denne lur sent f.eks. mellem 16-17, så kan det være en rigtig god idé at vække hende fra formiddagsluren. Det vil sige, at hun om formiddagen kan sove 45-60 minutter, herefter komme op, lege, spise mad osv. og så kan hun bliver puttet til middagslur kl 13/14-16.

Det er altså bedre at hun sover en kort formiddagslur og får en længere middagslur, og kommer op før kl 16, end at hun sover en længere formiddagslur og så ender med at powernappe efter kl 16. Det er nemlig sådan, at søvn der ligger efter kl 16 fra ca 1 års alderen vil "æde" af nattesøvnen. Det betyder at hun kan blive meget svær at få i seng om aftenen, at hun kan begynde at få en vågenperiode midt nat eller at hun begynder at vågne meget tidligt om morgenen.

Samtidig så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det at afkorte formiddagsluren vil naturligt gøre at I stille og roligt vil kunne begynde at udtrappe denne lur og fremadrettet arbejde på en længere middagslur, som ligger midt på dagen - og som dermed kommer til at ligge hensigtsmæssigt i forhold til nattesøvnen.

En plan for dagen kan derfor se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller mme af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ...

Annonce

... ost, frisk frugt. Frugtmos (evt. jerntilskud - det afhænger af hvor meget mme, hun når at få), vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover f.eks. en time mellem 9.30-10.30

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogt pasta osv. Der må også gerne være varm mad med variation kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mme og puttes til middagslur kl ca 13.30 og må her gerne sove 2 timer, hvis hun kan:)

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mme af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet sammen med lidt mme, får børstet tænder.

Puttes til natten ca kl 19.30-20.

Det er rigtigt at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, men skal have lov til at sove, når de har brug for at sove - men hos jer er der ikke tale om at fjerne søvn fra jeres datter, men derimod om at hjælpe hende til at få søvnbehovet dækket på tidspunkter, som passer bedre ind i hverdagen og som på sigt også gavner hendes rytme.

De fleste børn på 1 år har brug for 13.5-14 timers søvn i døgnet. Det vil hos jer f.eks. passe rigtig fint, hvis hun sover 1 time om formiddagen og 2 timer til middag og så sover 10.5-11 timer om natten f.eks. fra 20-07…

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år