Brev:
Spørgsmål om middagslur - 11 mdr.
3. juli 2014
Alder:
11 mdr.
Spørgsmål om middagslur - 11 mdr.
Kære Helen
Så er der igen noget som jeg går og tænker lidt ekstra over. Lige for at opdatere fra sidste brev – så var det dejligt at du i dit svar gav udtryk for at det var helt ok at min datter pludselig valgte amning fra. Var ellers meget bekymret - havde i mit hoved tænkt at skulle amme i 12 måneder, men er ved at lære at man ikke altid kan planlægge. Og det er gået over alt forventning uden amning og hendes appetit på rigtig mad er eksploderet og spiser nu det jeg vil kalde normale portioner, så det dejligt. Hun er også god til at drikke af kop så får modermælkserstatning morgen og aften. Prøvede med sødmælk først, men synes hun fik mere luft i maven end normalt – måske det bare tilfældigt, men venter nu lidt med sødmælken.
Men nu er der så et spørgsmål om middagslur. Som beskrevet i tidligere breve så sover hun rigtig godt til formiddag og tager gerne 1½ time. Dvs. hun ofte først vågner mellem 11 og 11.30. Jeg har af den grund oftest først forsøgt at putte hende til eftermiddagslur omkring kl. 14, men det bliver nu svære og svære. Har nu flere dage på om ugen hvor hun ikke rigtig sover til eftermiddag. Har mange gange gået 1-2 timer med barnevogn uden held. En gang i mellem får hun en powernap mellem 16 og 17, fx hvis vi er ude og gå og hun bare ikke kan holde øjne åbne så lader jeg hende selvfølgelig sove, men vil jo heller ikke ødelægge nattesøvnen.
Og det er også et problem i vuggestuen. De har også svært ved at få hende til at sove og de får en meget pylret pige. Hun er kun lige startet på fulde dage i denne uge – har langsom indkøring, men de har ringet begge dage. Det er bare en meget lang eftermiddag for hende – og mig…
Jeg synes jo generelt ikke man skal vække børn, medmindre det er meget nødvendigt – tænker de sover når der behov? Men er begyndt at overveje om hun skal have en kort formiddagslur – altså vækkes?
Til lidt baggrund er også at hun altid vågner glad og frisk fra formiddagsluren, men oftest vågner hun ked og pylret fra eftermiddagsluren og skal have lang tid til at vågne op. Nogle gange er det eneste der dur at sidde en ½ times tid hos mor og se lidt børnetv.
Hun er nem at lægge til formiddag og til natten er det lidt blandet - men tænker det kommer af at eftermiddagsluren ikke rigtigt vil i system. Har ellers fulgt rytmen fra din bog om mad og børn. Er også oppe samme tid hver dag, også weekend kl. 7.
Glæder mig som altid til at høre dine tanker og råd:)
Knus fra mig