Svar: Den søvn den søvn
1. juli 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder som om at der er lidt forandring på vej hos jer - som både handler om at Frederik lige nu er snottet og derfor ikke sover særlig godt, men som højst sandsynligt også handler om alder og derfor om nye behov - og det lyder for mig som en kærkommen lejlighed til at få lavet lidt nye rutiner…
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer og de fleste børn vil trives rigtig godt, hvis søvnen er fordelt sådan at barnet sover ca 10 timer om natten og ca 5 timer om dagen. Dagssøvnen bør være fordelt på 3 lure, hvor formiddagsluren og middagsluren er de længste lure og den sidste lur på dagen er en kort lur, en powernap. Frederik har faktisk en fin rytme med netop 3 lure dagligt og han sover ofte 1.5 time om formiddagen, 2 timer til middag, men så sover han en meget lang 3. lur som godt kan vare 2.5-3 timer …
I har indtil videre valgt at lade ham styre dette selv og det forstår jeg godt - det er også helt okay, hvis det fungerer :) Men hos jer betyder den store mængde dagssøvn naturligt at han begynder at vågne om natten og tydeligt vise sig udhvilet - han vågner kl 03, fordi han der ikke har brug for at sove mere, men i stedet snakker og pludrer han - og igen kan denne urolige nattesøvn også påvirke dagens søvn, så han om dagen begynder at sove kortere lure, vågner, græder, klynker, skal hjælpes med at sove videre osv. Og så bliver behovet for den lange 3 lur naturligt større og rytmen bliver ved med at komme ud af kurs…
Når han er syg, så skal han naturligvis have lov til at sove som han nu engang viser behov for, så han atter kan komme til hægterne, men stille og roligt må I godt begynde at arbejde på at han samlet sover 5 timer i løbet af dagen. Han må meget gerne nu begynde at få skemad to gange dagligt - det vil stille og roligt også hjælpe til en anden rytme og tiden vil naturligt arbejde for jer. Så når han bliver omkring 6 måneder vil han kunne begynde med morgengrød og få 3 måltider dagligt, han vil i den alder begynde at kunne være vågen og aktiv i længere tid mellem sine lure osv. og hans dagssøvn bliver naturligt kortere, behovet for den 3 lur forsvinder ofte i 6-7 måneders alderen - eller luren her er meget kort - og I må derfor gerne stille og roligt arbejde på en rytme, hvor han begynder at sove ene lidt kortere 3 lur.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre, får evt en lille morgenflaske at starte dagen på.
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her ca. 1.5 time
Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, prøv med hirse, boghvede eller quinoagrød. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 12, sover her ofte 2-2.5 time
Eftermiddag 15: Flaske
Tilbydes lille flaske, for at finde ro og puttes til dagens 3 lur, som varer ca 1 time til halvanden - afhængigt af hvor lange lure han i øvrigt har taget.
Aften 18.30-19: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20.30
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske
Jeg synes godt man kan forsvare at vække Frederik fra hans 3 lur, når han sover så fint til de to foregående lure og når man samtidig sikrer ham sammenhængende nattesøvn. Det er ikke et spørgsmål om at tage søvn fra ham, men derimod om at sikre ham søvnen på tidspunkter som er mere hensigtmæssige for både ham og jer og den dagligdag, som naturligt skal kunne fungere. Og vækkes han efter 1-1.5 time, så har han stadig haft god mulighed for at komme igennem søvnen forskellige stadier - og han har fået en lang middagslur på over 2 timer, så det er ikke sådan, at han slet ikke får lov til at sove en lang lur i løbet af dagen…
Når I vækker ham skal I naturligvis forsøge at gøre det så kærligt og nænsomt som muligt. Ligger han inde og sover, vil det være rigtig godt, at I starter med at trække gardinerne fra, åbner vinduet så der kommer lys, lyd og frisk luft ind i rummet og så kan i gå lidt rundt, rumstere lidt, pludre lidt med ham osv. så han ikke bliver forskrækket, men fornemmer at der er aktivitet og at han ikke skal sove mere. Så kommer han op, bliver skiftet, får lidt vand at drikke og så skal I spise aftensmad, hvor han så er med ved bordet, er aktiv sammen med jer og så er han senere, naturligt klar til at blive puttet til natten.
Med hensyn til svøb, flaske og putteklud, så er det helt fint at Frederik har behov for disse ting og at det indgår fast som en del af at blive puttet. Det forbereder ham til søvnen og hjælper ham med at slappe af og overgive sig til søvnen. Super!
Men liften skal I væk fra og det vil er nok en beslutning, som I er nødt til at tage - "nu er det slut med lift, han er blevet for stor". I kan godt prøve at stille liften i tremmesengen, men det lyder som om at I har forsøgt dette uden held og jeg tænker at det måske forvirrer ham - fordi han jo i liften nok er vant til at I svinger ham lidt, flytter på liften osv. og derfor vant til bevægelse, hvor I tremmesengen vil han skulle sove helt stille. I kan overveje Brio bedrockers, hvis det er lidt bevægelse han har brug for, for at kunne sove. Det vil også være en god idé at bruge en sengerand i tremmesengen, så han føler sig lidt mere omsluttet og ikke liggende så åbent, når han er i tremmesengen.
Og så synes jeg I skal overveje at få kørt barnevognen lidt i stilling. Selvom I bor i lejlighed, så vil det være rigtig godt, hvis han kan vænnes til at sove f.eks. middagslur i sin barnevogn. Her skal han puttes direkte i vognen uden at ligge i liften og han må gerne få sin flaske i vognen, hvis I skønner at det vil hjælpe ham til ro og søvn :) Han må stadig gerne være svøbt, men i takt med at det bliver varmere i vejret, vil det være rigtig godt, hvis I kan løsne på svøbet, så han ikke får det for varmt. Barnevognen har jo den fordel at I kan trille ham en tur, han kan ligge lidt eleveret, kikke sig omkring, opleve, blive bevæget og på den måde lullet i søvn og her kan han så måske lettere lære at sove uden at behøve svøb.
Om aftenen, hvor han skal lære at sove i sin tremmeseng, vil det være helt okay at I stadig svøber ham, når han skal sove. Som du skriver, så havde storebror brug for svøbet til han var 8-9 måneder og måske ligner Frederik sin bror på dette punkt. Det er dog en god idé at øve mindre svøb i løbet af dagen og når han kan undvære det her, vil han måske også kunne undvære det om aftenen. Så start om dagen og prøv som nu at løsne svøbet lidt, når han sover eller som sagt trille ham i vognen, så han lulles i søvn på en ny måde.
Mange børn vil protestere mod svøbet og I må her se hvad tiden bringer. Protesterne kommer ofte i takt med at barnet begynder at bruge sig selv mere motorisk og får brug for at skifte stilling under søvn.. Det samme gælder liften - her er dog den forskel at hvis jeres dreng altid sover i sin lift, så ved han ikke, at han ikke har bevægelsesmulighed uden den og vil måske derfor ikke nødvendigvis protestere og derfor vil det være godt at I tager beslutningen om at han er for stor til den og noget andet skal til. Så liften skal væk først og derefter kommer så ofte behovet for også at sove uden svøb…
At Frederik lige nu skal hjælpes videre i søvnen efter ca en halv time tænker jeg skyldes forkølelse og at det vil ændre sig naturligt igen i takt med at han bliver rask og helt frisk…
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske