Brev:
Putning stadig svært
1. juli 2014
Alder:
13 mdr.
Putning stadig svært
Hej igen Helen.
Igen et spørgsmål om putning. Det er gået meget fremad siden sidst. Nogle gange sover min datter ca kl. 20. Men det er stadig meget ustabilt, og jeg vil høre, om du kan hjælpe igen.
Man skal jo sørge for, puttetidspunktet er rigtigt, men som vi har skrevet om før, udviser hun ikke tegn på træthed, men holder sig selv aktiv, og det eneste jeg kan holde fast i, er et nogenlunde fast tidspunkt hver aften.
Hun vækkes 7.15, hvis ikke hun er vågnet af sig selv før. Sover kun 1 lur, oftest på ca. 1,5 time. Jeg har de samme ritualer hver aften og går op med hende ca. 19.30. Her er hun aktiv i sengen mindst 30 min, rejser sig op, kravler rundt, kaster sig hen over mig mm. Jeg gør som om jeg sover og lægger hende ned, når hun bliver for vild eller er ved at kravle ud af sengen. Som regel falder hun mere og mere til ro og til sidst i søvn. Og det er jo dejligt. Men lige så ofte og bliver hun tiltagende frustreret over at være i sengen og smider sut og sovedyr ned og vil ned af sengen og hente det (ja snu er hun), hun får det igen, ligge ned og sove, godnat.
Så begynder hun nogle gange at græde og bliver det ved går jeg ned med hende igen og prøver senere. Her lykkes det nogle gange anden gang. Men nogle gange gør det ikke og der blev klokken 21.30, alt for sent, jeg er sikker på hun burde have sovet før, hun var træt og græd, da jeg forsøgte at putte hende 2. gang. Jeg synes godt nok det er svært. Jeg har også prøvet at gå op med hende kl. 19, tænkte at hun måske var nået at blive overtræt, men der faldt hun slet ikke til ro, var ikke træt nok til at sove. Så jeg er gået tilbage til ca. 19.30/45.
Det er jo dejligt, det lykkes nogle af gangene, men jeg kunne godt tænke mig, min succes-rate var lidt højere :-) det føles lidt trial-and-error-agtigt...
Med venlig hilsen
Helle