Svar: Fortsat urolig søvn - 11 mdr.
30. juni 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at vuggestuestart og sygdom lige nu spiller ind på jeres datters søvn. Det er tydeligt, at hun lige nu har rigtig meget brug for jer, brug for jeres nærhed og tryghed og at det hjælper hende, at ligge i jeres arm, når hun skal sove. Når hun ligger der, så føler hun sig tryg, omsluttet og hun har jer helt tæt på. Det giver hende en fysisk ro og samtidig en fornemmelse af at hun ikke er alene, at I er der, at I passer på hende.
Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når og hvis I går fra hende. Hun kan ikke forholde sig til at I er i et andet rum, hun forstår ikke en forklaring om, at I går på arbejde og at I kommer igen, hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, når I går om I kommer om få minutter eller efter flere timer - hun mærker blot at I går og kan derfor naturligt føle sig forladt og alene. Og hun klarer det derfor rigtig flot - langt bedre end man egentlig kan forvente af hendes alder og det er helt naturligt at hun søger jer om aftenen, søger jeres favn. Det er måske netop dette, som gør at hun kan klare at være på afstand af jer i løbet af dagen og det er derfor rigtig dejligt at I fortæller, at I lige nu mærker dette behov og gerne vil prioritere dette, fordi I kan mærke, at det virker, sådan sover hun bedst:)
Og ja - der kan godt være udsigt til bedring, når hun lærer vuggestuen at kende og når hun stille og roligt begynder at få lidt fornemmelse for, at I ikke forsvinder, selvom I er ude af syne - det tager dog lidt tid - de fleste børn er omkring 16 måneder, før de begynder at få lidt hjernemæssig fornemmelse for dette og det er derfor vigtigt at I forsøger at finde balancen mellem at give hende den nærhed, fysiske ro osv. som hun har behov for, men ikke får skabt nogle rutiner, som vil blive rigtigt svære for jer at komme væk fra senere hen.
Det er også sådan at hvis hun har behov for flaske i munden, sut i munden, behov for at være i jeres favn, behov for at blive gået med, vugget osv. når hun skal sove, så kan dette behov, denne afhængighed godt blive uhensigtsmæssig. Det er ikke sikkert at den er det eller bliver det - hvis hun får trygheden, vugges og falder i søvn og derefter sover trygt og godt natten igennem, så er der ingen problemer i at I har det ritual I har, men hvis hun begynder at vågne flere gange om natten og ikke kan komme videre i søvnen uden at I igen og igen giver hende flaske eller sut i munden eller igen og igen tager hende op, vugger hende i jeres arme og derefter putter hende i seng - så er det, som startede som en god vane, blevet en uhensigtsmæssig vane for både hende og jer…
Har I mulighed for at koble hendes seng til jeres seng? Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det har den fordel, at hun kan lær at sove i egen seng, men at I kan være tæt ved hende, berolige hende med jeres hænder, kærtegn osv. så hun kan mærke jer rent fysisk og finde ro ved dette, men uden at I behøver tage hende op i jeres arme, vugge hende, gå rundt med hende osv. Hun kan i princippet også kravle ud af sin seng og putte sig i jeres favn, hvis hun har brug for dette - men I kan blive liggende, I behøver ikke gå rundt med hende og hun lærer at ligge ned og sove om natten og at man om natten ikke behøver op og blive vugget…
I stedet for at have hende i jeres favn, sidde med hende og vugge hende, når hun skal sove, kan I lægge jer ved siden af hende. Hun har jer på den måde helt tæt på, kan mærke jer, fornemme at I er der for hende, at I ikke forsvinder - men hun lærer at sove uden at være i favn og lærer at sove uden at skulle vugges, uden at skulle være i bevægelse. Stille og roligt kan afstanden mellem jer øges, så hun ligger i sin seng og med jer ved siden af, så hun på den måde lærer at I ikke behøver være helt fysisk tætte, men det er okay at der er lidt afstand mellem jer.
På samme måde skal I være opmærksomme på om hun bliver uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske. Det er helt naturligt at hun skal have flaske, som en fast del af sit putteritual og hun skal ikke fra den ene dag til den anden pludselig undvære sin flaske. Men det vil være rigtig godt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Prøv om I kan nå at fjerne flasken før hun sover helt, gerne sådan at hun får flaske, slipper den, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn.
Det samme gælder sut i løbet af natten. Prøv om I kan undvære at komme den i munden på hende, hver gang hun vågner. Det er vigtigt, fordi hun ellers kan begynde at vågne, hver gang hun registrerer at hun har tabt sin sut og lærer at I kommer den i munden på hende… Prøv om I kan hjælpe hende videre i søvnen med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv.
Der kan hos jer sagtens være tale om en periode, hvor det med søvnen lige nu er svært og hvor jeres datter naturligt har brug for den ekstra tryghed og dermed brug for at være i jeres favn, brug for det ritual, som I lige nu fornemmer virker. Men I skal være opmærksomme på om dette behov ændrer sig og om I stille og roligt i løbet af den næste tid skal prøve at ændre lidt, så I ikke får skabt nogle rutiner og vaner, som kommer til at give jer ekstra udfordringer fremover. Naturligvis hele tiden med tanke for at hun skal føle sig fuldstændig tryg hele vejen igennem.
Med hensyn til væske og hård afføring, så lyder det som om at jeres datter skal have lidt mere væske. Det er fint at hun selv har sagt fra overfor flasken og derfor nu drikker en flaske mme dagligt - helt okay :) Prøv at give hende vand i stedet - det kan være vand i en sutteflaske før middagsluren eller om eftermiddagen, når I henter hende. I kan også prøve at give hende vand af en kildevandsflaske, evt. med tut, det synes mange børn er sjovt at drikke af og vil derfor drikke mere.
Giv hende også frugt - det kan være frisk frugt og bær, men også gerne frugtmos (ikke banan) eller måske en frugtgrød med lidt mælk på - det kan også være med til at sætte lidt gang i maven og det kan være et dejligt eftermiddagsmåltid :)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske