Fortsat urolig søvn - 11 mdr.

30. juni 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Fortsat urolig søvn - 11 mdr.

Kære Helen

Tak for dine gode og brugbare svar på vores tidligere spørgsmål.

Vi har et par uddybende spørgsmål til vores datters søvn, som vi håber, du vil hjælpe med.

Hun fylder 1 år om to uger og sover fortsat meget uroligt. Det vil sige, at hun skal have hjælp (sut, trøst og hjælp til at finde søvnen igen) mellem 5 og 10 gange om natten.

I øjeblikket er hun sløj - har haft feber nogle dage, men er nu feberfri og hoster og snotter kun lidt. Og så er hun netop begyndt i vuggestuen (deraf snuen), og her er indkøringen gået over al forventning. Hun er glad for at være der og græder ikke, når vi går. Og pædagogerne melder om højt humør dagen i gennem. Men nu er hun så blev syg og er derfor hjemme.

Vi er selvfølgelig opmærksomme på, at både sygdom og vuggestuestart påvirker søvnen. Men hun har sovet uroligt længe, og vi er derfor opsatte på at forsøge at skabe en mere stabil søvnrytme (når hun er rask igen).

I øjeblikket vugger vi hende i søvn i vores arme, efter hun har fået sin godnat-flaske. Det virker. Og vi slipper for at putningen varer 2-3 timer, som den har gjort i perioder, hvor vi har forsøgt at lære hende at falde i søvn selv. Hun bliver enten meget ked af det, og ellers vågner hun helt op og stiller grinende sig op i sengen.

Så for at hjælpe hende til ro, vugger vi hende i søvn og lægger hende derefter uden problemer. Så har hun typisk brug for hjælp nogle gangen inden midnat, nogle gange frem til kl 5 og derefter igen nogle gange frem til kl 6 - 6.30, hvor hun typisk vågner.

Hun sover på ...

Annonce

... sit eget værelse, og så skiftes hendes far og jeg til at sove i stuen, hvor man hurtigt kan løbe ind til hende om natten. På den måde får den, der sover i soveværelset ro til at sove. Det fungerer fint, men vi vil selvsagt gerne til at sove sammen igen.

Jeg skal måske også lige nævne, at vi er nervøse for, om hun får nok væske. Vi har udfaset morgenflasken, fordi det ikke duer i vuggestuen. Men hendes afføring er tør, og derfor har vi forsøgt at genindføre den. Men det vil hun ikke. Hun vil kun have flaske om aftenen. Hun er dygtig til at drikke af kop, men der får hun ikke nær så meget af gangen, som med flasken.

Har du gode ideer til, hvad vi kan gøre?

Vi er "bange" for, om vi har skabt dårlige vaner ved at vugge i søvn og tænker, om det mon er derfor hun har brug for så meget hjælp om natten?

Vi tænker, at hun har brug for nærheden om aftenen og derfor har gavn af at få flasken i vores arme, men det er også tungt at sidde med hende og vugge i søvn :-)

Når vi prøver at lægge hende og måske sidder hos hende, prøver hun straks at rejse sig, og så er løbet kørt. Derfra tager det typisk imellem 1 1/2 og 3 timer at få hende til at sove.

Vi har et fast putteritual - bad, nattøj, højtlæsning og flaske, og det fungerer fint. Men hun har brug for hjælp til at finde søvnen. Især når hun har været i vuggestue og har oplevet en masse.

Er der udsigt til bedring, når hun har lært sin hverdag i vuggestuen at kende? Og er der noget, vi kan ændre på for at hjælpe hende?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Lina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder