Svar: Ugler og Lærker
27. juni 2014
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er alt for tidligt at tale om, hvorvidt lillebror er "ugle" eller "lærke" - hans søvn kan nå at ændre sig mange gange endnu - og et egentligt mønster kommer ikke før han er mindst et år - og stadig kan det ændre sig med tiden:)
Det lyder som om at lillebror lige nu trives med at komme tidligt i seng og det fungerer rigtig godt. Jeg synes ikke I skal ændre på dette. Det kan sagtens ændre sig i løbet af de næste måneder - og i stedet kan I så glæde jer over at I lige nu har lidt mere tid sammen med storebror om aftenen, hvilket han naturligvis så nyder.
De fleste børn begynder at ændre lidt søvnrytme i 6-9 måneders alderen, hvor skemad og rigtig mad begynder at fylde mere i løbet af dagen og naturligt er med til at skabe lidt rytme. F.eks. at komme op til fast tid hver morgen, starte med morgengrød osv. som naturligt påvirke rytmen resten af dagen. Børn i denne alder begynder også at have længere vågenperioder, hvor de er aktive, bruger sig selv motorisk og mentalt, hvilket også påvirker deres søvn og rytme. Og så vil børn i denne alder naturligt ofte begynde at sove 2 lure dagligt og på den måde ændre puttetidspunktet sig om aftenen også. Det betyder at jeres dreng i 6-9 måneders alderen måske vil begynde at trives med en rytme, hvor han puttes omkring kl 20 - altså senere end nu, men ikke så sent, som storebror.
Og storebrors rytme kan måske også rykkes frem, stille og roligt bliver han så gammel, at han ikke længere sover middagslur og hans puttetidspunkt, når du starter på arbejde vil måske også passe omkring kl 20… På den måde vil tiden arbejde for jer og drengenes rytme stille og roligt passe sig ind og også komme til at passe ind i hinanden - og I forældre får mulighed for at få lidt "partid" om aftenen, - med mindre I falder om af træthed;)
Og når det er sagt, så behøver børn af samme forældre og med samme gen-materiale ikke have samme søvnrytme - her i huset har vi en af hver, sådan er det bare - storesøster er lærke, lillesøster er ugle og det kan der ikke laves om på:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske