Brev:
Ugler og Lærker
27. juni 2014
Alder:
3 mdr.
Ugler og Lærker
Hej Helen,
I hvilken alder kan man sige at et barn enten er ugle eller Lærke? Altså tænker på om det er for tidligt allerede at sige at et barn på 3-4 mdr enten er det ene eller det andet?
Vores store dreng er klart ugle! Lillebror er kun 3 1/2 måned og er meget træt kl 19 og bliver lagt til natten der, hvilket fungere super godt. Han sover til kl 1-2 stykker, får flaske, vågner så igen ved 5-6 tiden, får flaske, spiser kun lidt, virker stadig træt, ligger med lukkede øjne, basker med arme og ben men kan kun sove videre hvis han er puttet i mine arme. Ellers sover han super godt resten af natten i sin vugge. I forhold til din bog om søvn har jeg prøvet at gi ham en sen lur, hvilket så ville være hans 4. lur på dagen, (han sover ca 4 timer fordelt på 2 "lange" lure og en powernap ved 16 tiden) så puttetidspunktet bliver skubbet lidt, men han holder max 20-30 min yderligere, er sur og pylret. Og selvom jeg enkelte gange har fået lagt ham ved 21.30 tiden, vågner han stadig ved 5-6 tiden og har svært ved at sove videre efter flaske, selvom han også her virker meget træt stadig.
Puh det hårdt at ha et barn som først sover ved 21-21.30 tiden mens det andet barn står tidligt op.
Så tænker om man allerede nu ku påvirke lillebror til at blive ugle som storebror og som egentlig passer godt ind i fanilielivet? Eller er det alt for tidligt at gøre det? Han er jo stadig en lille (stor/tyk;)) baby som udvikler sig og som kan skifte rytme som vi andre skifter underbukser ;-)
Og ellers respektere og acceptere jeg hvis han har et anderledes søvnmønster end sin storebror men igen... Det ku være rart hvis de på længere sigt fik de samme vaner, rent praktisk :)
Hilsen