Svar: Få baby til at sove igennem
27. juni 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og dine søde ord til mig! Og velkommen til :)
Du har ganske ret i at der er en sammenhæng mellem din drengs indtag af rigtig mad om dagen og hans søgning af brystet om natten - og det er en rigtig svær cirkel at få brudt, for han er nødt til at spise mindre om natten, for at få appetit til mere mad om dagen og han er nødt til at spise mere om dagen, for ikke at søge brystet hele natten - og hvor skal du lige starte…
Derudover så lyder det for mig som om at din dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem, som handler om at han er afhængig af dit bryst og af din favn for at kunne sove…
Du er nødt til at starte et sted og hos jer betyder det, at du skal indføre en helt fast dagsrytme. Det betyder at I skal stå op til samme tid hver morgen og han skal have tilbudt mad til fast tid dagen igennem. Han skal sove to lure dagligt til fast tid hver dag. Han skal puttes til fast tid hver aften. Og hans behov for mad er stort - ikke store måltider dagen igennem, men mange små måltider - og han skal faktisk kun ammes 3 gange i døgnet nu. Det betyder at han skal ammes inden middagslur, aften og sen aften.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Gør det let og praktisk i hverdagen. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost ,frisk frugt i hånden. Suppleres med en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet. Det kan være en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten - som det nu passer med hvornår han vågner - ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Som du kan se, så indgår der i denne plan rigtig mange måltider hele dagen igennem og det er vigtigt at du forsøger at skabe så fast en rytme som muligt. Det er vigtigt fordi det giver din dreng fornemmelse af mæthed og sult, så han begynder at føle sig sulten og også spise mere, når du servere mad til ham om dagen - og på den måde fylder sig op, så han ikke behøver søge brystet hele natten.
Så her er du nødt til at starte :)
Derudover, så er det jo så det med søvnassociationerne. Vi har alle brug for søvnassociationer, som er de ting, de faste rutiner vi har, når vi skal sove. Mange voksne læser f.eks. en bog, før de skal sove. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at din dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor han skal sove - og han må gerne sove i soveværelset lige nu, men gerne i sin egen seng. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig. Det lyder som om at din dreng er afhængig af at få bryst og i løbet af natten er han måske ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen.
Han har som sagt brug for 3 amninger dagligt og det er helt naturligt at han skal have brystet før han puttes til sin middagslur og før han puttes til natten. Men det er vigtigt at han tilbydes mad og væske nok hele dagen, så han ikke ernæringsmæssigt har brug for mælken om natten. Når han får dette, så er du sikker på at han ikke søger brystet fordi han er sulten eller tørstig, men fordi brystet er tryghed for ham - men tryghed kan gives på anden vis.
Og ja- jeg er derfor helt enig i at han ikke skal have en "kold tyrker" og have lov til at græde. Det er ikke et spørgsmål om at lade ham være utryg og utrøstelig, men du skal stille og roligt lære ham at han jo har dig og at du og brystet er to forskellige ting. Selvom han ikke får brystet, kan han stadig beroliges og betrygges af dig, du forlader ham ikke, men passer på ham og er der for ham. Men det er rigtig vigtigt, at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og i stedet i sin egen seng.
Når du ammer ham om aftenen, så skal du prøve at putte ham i seng, lige før han sover helt. Han skal sove næsten, kæmpe med at holde øjnene åbne, men stadig være vågen nok til at registrere, at du lægger ham i hans seng. Det er vigtigt at han lige når at registrerer, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Når han vågner og søger brystet om natten, så må du prøve om du i første omgang kan berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men det vil være godt at du forsøger at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Så han vænnes til ikke at behøve masser af mælk i maven.
Han skal fyldes ekstra op om aftenen og som du kan se, så er der i planen indført en godnatgrød, som vil hjælpe med til dette. Derudover kan det være en god idé at amme fra begge bryster om aftenen, så du ved at han har fået masser af mad og mælk før han skulle sove.
Hvis og når han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og komme videre i søvnen.
Det kan nogle gange være en fordel, hvis du kan fjerne tremmerne fra den ene side af tremmesengen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og koble tremmesengen til din seng. På den måde kan du stadig være tæt ved ham, berolige ham med dine hænder, dine kærtegn, din nærhed, så han kan mærke at du er der og samtidig lære ham at sove i sin egen seng.
På sigt kan det naturligvis godt hjælpe at far tager over om natten, fordi far ikke lugter af mælk og derfor ikke forstyrrer. Hvis jeres dreng er fyldt godt op med mad og væske hele dagen igennem og I ved at han ikke søger brystet fordi han er sulten eller tørstig - så kan far træde ind. Far kan give samme nærhed, tryghed og ro som mor kan, far er ligeså omsorgsfuld og kærlig, men kan af gode grunde ikke amme. Det kan nogle gange gøre at jeres dreng så bedre vil kunne falde til ro og falde i søvn og lære at sove uden at han behøver brystet… Men som sagt - første skridt er en fast dagsrytme og mere rigtig mad i løbet af dagen :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
- Og hils dine barslende veninder fra mig. Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske