Svar: Lære at falde i søvn - UDEN brystet!
25. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre at putningen hos jer går langt bedre nu - og at det derfor har hjulpet at skabe lidt mere fast rytme :)
I denne rytme hører nu også mere rigtig mad, og der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem hendes manglende indtag af mad og store søgning mod brystet - og også modsatte vej - når hun ammes så hyppigt som hun gør, så vil hun naturligt ikke føle behov for rigtig mad og vil derfor ikke spise særlig meget. Det er en rigtig dum cirkel og en cirkel I er nødt til at bryde.
Det er derfor vigtigt at du nu trapper antallet af amninger ned og i stedet tilbyder jeres datter flere små måltider dagen igennem. Hun behøver ikke spise store mængder, spiser hun bare 3-4 skefulde til en halv dl. grød eller mos, så er det rigtig fint. Derudover skal hun have vand af kop, som også er med til at sikre et vist behov for væske - og så skal du undnytte at hun er glad for at sidde med mad i hånden og gumle på noget selv. Det er super godt!
Hun vil have behov for 4 amninger i døgnet nu - og jeg vil anbefale at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at amningen før formiddagsluren nu forsvinder - her gives i stedet frugt, frugtmos og vand. Amningen om eftermiddagen forsvinder, her gives i stedet en lille portion grød med frugtmos som topping og frisk frugt i hånden.
En dagsplan ser derfor nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes igen lidt blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud) og vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes inden. Sæt hende i stedet op i barnevognen og tril en tur, hvor hun starter med at sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og lærer at være i sin vogn igen - og lærer at sove uden at hun behøver brystet.
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker og agurk i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne amme hende, skifte hende og amme hende igen og derefter puttes hun til middagslur - her er klokken nok ca 13, det afhænger dog af hvor lang en formiddagslur hun tager. Hun kan ammes og puttes i sin seng eller du kan lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen.
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød med frugtmos som topping. Det kan være f.eks. en flerkornsgrød. Vand af kop.
Aften 18: Tilbydes lidt kogte blomkål, broccolibuketter, måske en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter i en konsistens, som hun kan kapere. Vand af kop.
Ammes rigtig godt - igen gerne amme, skifte hende, amme hende igen og derefter putte hende - her er kl ca 20. Enten i tremmesengen direkte fra din favn eller du kan her også lægge dig med hende og amme hende i din seng. Sikre dig at hun ikke kan trille ud af sengen og slå sig og så amme hende igen, før du selv går i seng og der flytte hende til egen seng…
Sen aften 23.30-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter tilbage til egen seng, hvor hun så sover videre uden brystet til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så indgår der i denne plan mange små måltider hele dagen igennem og rytmen er derudover lavet sådan, at hun får skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes hun brystet inden middagslur og inden putning om aftenen. Men brystet før formiddagsluren skal hun nu lære at sove uden - og her kommer turen i barnevognen ind. Selvom hun lige nu ikke virker særligt glad for sin barnevogn, så er det en god idé at udnytte, at hun nu kan sidde op og følge med i verden og på den måde atter gøre det til noget dejligt at være i sin vogn.
De gange hvor hun ammes vil det være en god idé at du ammer hende, skifter hende og ammer hende igen - det at amme hende af to omgange på denne måde kan gøre at hun ikke behøver vågne op efter 10-15 minutter og søge brystet igen, men netop kan sove videre, når du har ammet hende og puttet hende.
Du har naturligvis ret i at hun på sigt skal lære at falde i søvn uden brystet i munden, men lige nu lyder det for mig som om at I skal arbejde mere på at få skabt en rytme for dagen, med mindre antal amninger og mere rigtig mad. I er nødt til at starte et sted og det er her. Det bliver naturligt lettere for far at kunne give hende mad og mælk eller vand af kop, hvis mor ikke er hjemme, i takt med at hun vænnes til at spise og drikke vand hele dagen igennem.
Hun skal lige nu lære at undvære brystet inden formiddagsluren og her erstattes af et mellemmåltid og af en trilletur i barnevognen. Virker hun tørstig, når I triller af sted, kan du give hende lidt vand af en tudkop, kildevandsflaske eller lignende. Det er altid en god idé at forsøge at skabe nye vaner og rutiner om dagen og ikke om aftenen. Om dagen har du naturligt større overskud og kan bedre aflede, hvor du om aftenen naturligt selv er træt. Når rutinerne fungerer om dagen, vil de naturligt være lettere at overføre til om aftenen :) Et skridt af gangen :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske