Lære at falde i søvn - UDEN brystet!

25. juni 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lære at falde i søvn - UDEN brystet!

Hej Helen.

Efter dit råd har vi nu kørt en lille måneds tid med at stå op ca samme tid hver dag og følge en nogenlunde rytme. Det er gået over alt forventning, og på trods af diverse små afvigelser, pga. forskellige planer om dagen, så går hun nu i seng hver dag omkring kl. 8. :-) Det tager stadig noget tid før hun sover helt, men slet ikke noget lignende før, så helt klart forbedring der. Hun er syv måneder d. 1-7.

Nu er det så næste del af søvnproblemet. Ville virkelig gerne at andre end mig kan putte, og at hun kan lære at falde i søvn uden brystet. Jeg har kigget i andre råd, og det med at fjerne brystet når hun næsten sover fungerer ikke rigtigt for mig. Hun holder simpelthen fast, så lige så snart jeg forsøger at liste brystet væk suger hun sig fast igen, og holder så fast, selvom hun sover! Fjerner jeg det alligevel vågner hun op igen.
Derfor bliver hun stadig ammet i søvn, og når hun sover ligger jeg hende over i hendes seng.

Efter vi har fået rytme indført sover hun ret hurtigt, men når hun ligges i sin seng vågner hun som regel, enten med det samme eller efter 5-10 min. Hvis jeg skynder mig at tage hende op og give brystet falder hun som regel i søvn igen og kan lægges i sengen igen. Det gentages en eller to gange før hun sover helt. Det hele tager omkring en times tid, nogen dage lidt mere. Hvis jeg ikke tager hende op men forsøger at shysse, nusse eller andet vågner hun bare helt op og vil så være vågen et stykke tid, samme resultat hvis jeg prøver at ligge hende i sengen inden hun sover helt. Hun bliver bare lysvågen lige såsnart hun er i sin egen seng.
Så jeg syntes det er en lidt svær rytme at komme ud af.

Jeg ved ikke rigtigt hvordan vi skal gribe det an, men vil helst ikke at hun skal være ked af det da hun helst skal syntes det er rart at sove. Hun bruger ikke sut og vil heller ikke flaske, så vi har ikke rigtig noget alternativ til brystet.

Vi har putteritual hvor far sørger for ren ble og nattøj og sidder og hygger lidt i stuen, inden jeg tager hende med i soveværelset hvor ...

Annonce

... jeg synger godnatsang og ammer.
Lige i øjeblikket nægter hun også at sove i sin barnevogn, uanset hvor længe vi prøver, men hun kan godt falde i søvn i klapvognen, tror bare den kan skærmes mere af. Men derfor ender mange af hendes lure om dagen lige i øjeblikket med at være indenfor, hvor hun også falder i søvn hos mig.

Jeg håber du har nogen gode råd til at lære hende at sove selv på en rar og tryg måde og få indført at far eller andre også kan putte hende. Det er som sådan ikke et problem for mig at hun skal ammes i søvn om aftenen, men det er lidt irriterende at det også skal være om dagen i øjeblikket og så bliver det lidt svært for far eller andre at komme på banen hvis mor skal være ude af huset.

jeg ved ikke om mad nødvendigvis har noget med det at gøre, men her er det som info og et lille tillægspørgsmål. Hun ammes stadig hver anden tredje time, da hun stadig ikke rigtig gider mad, det er over en måned siden vi startede på smagsprøver, det er bare aldrig blevet til meget mere end smagsprøver. Vi tilbyder hende mad to gange om dagen, og der ryger måske et par skefulde ind før hun fuldstændig mister interessen og ikke gider mere. Hun bliver ikke sur, men er bare mere interesseret i alt mulig andet og vil ikke åbne munden for skeen mere. Hun vil dog gerne putte i munden hvis hun selv får lov at side med noget, så hun får ofte lov at sidde med frugt eller rugbrødsbjælker, men det er mere leg end det er at spise noget.

Om morgenen ammes hun omkring kl. 6 og tilbydes så morgenmad ved otte- halv ni tiden, så hun burde være sulten nok. Har også prøvet at amme lidt når vi står op ved halv otte tiden, i tanke om at hun måske var for sulten til at ha tålmodighed med rigtig mad, men det ændrer ikke rigtig noget. Om aftenen ammes hun efter lur ved 4 tiden og tilbydes mad kl. 6 når vi spiser. Hvornår burde hun begynde at spise et helt måltid, begynder at blive lidt bekymret for når jeg skal starte på arbejde igen om nogen måneder.

Håber ikke det blev alt for forvirrende langt.

Tak for en super side.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder