Svar: MME/mad ved 12 mdr og lære at falde i søvn selv
22. juni 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Najas mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er en rigtig dejlig beskrivelse af en rigtig dejlig lille pige og jeg kan godt høre, at I har forsøgt meget og at I også har en god fornemmelse af Najas signaler og behov - samtidig med at hun kan babytegn og på den måde kommunikere med jer. Det er super!
Der er dog igen tvivl om at søvn og mad på en måde hænger sammen hos jer. Og ja - du har fuldstændig ret, når du skriver at det at foretrække flasken vil være naturlig, når hun er træt. Det er alt andet lige lettere at spise af en flaske end at spise rigtig mad og det er let for hende at givet tegnet for at få flaske, få den og finde ro. MEN, når det er sagt, så er det meget uhensigtsmæssigt at hun får så meget flaske.
For det første, fordi hun får alt for meget mælk i løbet af dagen og hendes indtag af rigtig mad bliver for lille - og det er netop vigtigt for at holde hendes blodsukker stabilt at hun også indtager rigtige fødevarer, sund og nærende kost, som sikrer hende energi nok hele dagen igennem, når hun bruger sig selv både motorisk og mentalt.
For det andet, så vil hendes indtag af rigtig mad og spille ind på hendes søvn og søvnens kvalitet. En portion grød eller lidt havregryn med mælk på er altid en god idé inden natten. Det samme er lidt banan, en grovbolle med lidt ost eller lignende. Hun skal ikke have sukker eller sukkerholdige fødevarer - det vil kvikke hende op - men i stedet have mad med protein og fibre - hele dagen igennem - og meget gerne det man kalder for tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Det har altså betydning for hendes søvn og dermed for hendes overskud generelt og hendes trivsel, at hun får flere rigtige måltider, mere og mere rigtig mad.
Derudover vil afhængigheden af flaske naturligt spille ind på hendes søvn. Det bliver svært for hende at falde i søvn, hvis hun er afhængig af at have flaske i munden, ligeså vel som hvis hun er afhængig af at være i jeres favn. Det handler om søvnassociationer og den problematik der ligger i at være uhensigtsmæssig afhængig af en bestemt ting (flaske) eller en bestemt handling (blive vugget i jeres favn).
Hun bør med den alder hun har nu trappes ned til at få en flaske i døgnet. Da I sandsynligvis ikke vil kunne holde dette, vil det være okay at I lige nu i en kort periode, giver hende to flasker dagligt - men ikke mere. Og nej - hun skal ikke suppleres op med flaske efter et måltid. Til gengæld skal hun tilbydes mange små måltider i løbet af dagen, så hvis hun til det ene måltid ikke spiser så meget, så går der ikke ret lang tid, så bliver hun tilbudt mad igen - og her har hun så mulighed for at spise lidt mere.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Tilbydes lige nu her en lille flaske, max 100 ml, så hun får lidt at vågne på og det er trygt og rart - men indtaget er skruet voldsomt ned og stille og roligt trappes denne flaske helt ud og hun kan i stedet tilbydes mælk af kop sammen med sin morgengrød.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop. Det skal være vand, så længe hun får lidt flaske om morgenen.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af grøntsager, stykker af frikadelle osv. Og må også meget gerne blive suppleret med lidt grøntsagsmos. Det må gerne være en middagsret fra glas, det vigtiste er at hun spiser nok.
Puttes til middagslur - hun må gerne få en banan først, som kan hjælpe hende til en bedre lur og har hun brug for mælk, så skal det være mælk af kop - giv ca 50 ml. Igen skal mælkeindtaget holdes nede.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Må også gerne få lidt rester fra aftensmaden f.eks. lidt forskelligt grønt. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, vand af kop. Her er klokken ca 19.30-19.45. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20. Der gives max 150 ml.
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre. Der gives max 100 ml, mængden skal stille og roligt trappes ned, men morgenflasken trappes ud først.
Som I kan se så følger dagsplanen her de tider jeres datter allerede har og dermed en rytme, som hun ofte også har i vuggestuen. Hun kan sagtens klare sig uden mælk, når hun tilbydes mange små måltider og vand af kop i løbet af dagen og hun er nødt til at lære at undvære flasken - og hun kan i vuggestuen, så kan hun naturligvis også derhjemme.
Det er vigtigt at du siger til dig selv, at når I kommer hjem og hun søger flasken, så nægter du hende ikke mad og væske - men tilbyder det på en anden måde end flaske. Hun får altså noget at drikke, når hun er tørstig, hun får naturligt mad, når hun er sulten - men hun får ikke flaske hele dagen igennem mere. Og ja - det bliver naturligt hårdt, når hun mærker denne modstand og bliver ked af det og frustreret, men hun vil ikke selv sige fra overfor flasken med den alder hun har - det er en beslutning I forældre er nødt til at tage. Og sådan er det nogle gange - vi forældre er nødt till at tage nogle beslutninger, som vores børn ikke nødvendigvis forstår eller er enige i, men hvor det er nødt til at være sådan, fordi vi trods alt ved bedst og naturligt vil vores børn det bedste:)
Hun skal altså ikke længere tankes op med flaske, men skal spise mere rigtig mad. Og det tager tid og I må give det tid. Det er vigtigt at du ikke bliver nervøs for at hun kommer til at mangle næring og derfor går tilbage til at give flaske igen og igen. Hun kan godt klare sig uden:)
Det er vigtigt, når hun bliver puttet, at hun lærer ikke at falde i søvn med sin flaske. Hun må lige nu gerne få flaske, når hun skal sove - og måske vil en løsning hos jer være, at I putter hende i sengen og giver hende flaske imens hun ligger der. I skal gerne nå dertil, at hun slipper flasken, triller om på siden og falder i søvn. I skal sidde hos hende, holde hænderne på hendes krop, lade hende mærke at I er der osv. og på den måde lulle hende i søvn - så det I i første omgang arbejder på er at lære hende at sove uden at være i jeres favn.
Hvis hun ikke kan dette, så må hun stadig sidde hos jer, når hun skal sove. I bør indføre nogle nye rutiner med godnathistorie, putteklud osv. så når hun sidder hos jer, så sidder I og læser lidt højt, kikker på billeder osv. og når hun har siddet lidt der, så kan I prøve at putte hende over i sengen. Stadig læse lidt højt, have hænderne på hende, så ritualet følger med over og hun hele tiden er helt tryg.
Da hun er vant til at blive gynget i gyngestolen kan I evt. have glæde af brio-bedrockers. Det giver jer mulighed for at vippe/vugge sengen lidt, så hun kan lulles i søvn med lidt bevægelse, som hun er vant til og kender. Så det I igen arbejder på først er at lære hende at falde i søvn i sin seng og derefter kan hun så lære at sove uden at få flaske og stille og roligt lære at sove, uden at være i bevægelse - altså en ting af gangen.
Det er vigtigt at hendes rytme hver dag er ens - det vil sige samme stå op tidspunkt, samme tidspunkter for mad, søvn i løbet af dagen osv. Den faste rytme har betydning for hendes fornemmelse for mæthed og sult, ligesom den har betydning for hendes fornemmelse for og evne til at overgive sig til søvnen. Det lyder som om at rytmen godt kan variere lidt hos jer, så nogle dage sover hun to lure, andre dage kun en lur, atter andre dage sover hun lang tid om formiddagen og atter andre dage sover hun sin lur senere … Og dette er ikke befordrende for hendes søvn og indtag af mad. Det er derfor en god idé, hvis I kan samarbejde med vuggestuen om at få indført en fast rytme, hvor hun sover to lure dagligt - en formiddagslur på f.eks. 45 minutter og en middagslur på f.eks. 1.5 til max to timer. Det vil naturligt have stor betydning for, hvordan resten af døgnet forløber.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske