Svar: Falde i søvn selv og putteflaske

21. juni 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I venter jer, hvor lyder det dejligt!

Du har ganske ret i at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med jeres dreng lige nu. Faktisk gennemgår han lige nu en lidt svær fase, fordi han begynder at forstå, at I ikke er forsvundet, selvom han ikke kan se jer. De fleste børn begynder omkring 16 måneders alderen at have lidt bevidsthed omkring dette - og jeres dreng ligger aldersmæssigt på grænsen her - så jeg tænker at han derfor naturligt vil have brug for at du sidder hos ham, fordi han så er sikker på at kunne se dig og derfor sikker på at han ikke er forladt - og stille og roligt måske også vil kunne begynde at acceptere, at du ikke er inden for hans synsfelt hele tiden.

I løbet af dagen er han i vuggestue og det betyder naturligt at han jo der oplever at du går fra ham - og det betyder igen, at han hjemme godt kan vise ekstra behov for dig, ekstra behov for din nærhed og tryghed - og især om aftenen, når han skal slippe dagen og alle oplevelserne, vil det være vigtigt for ham, at du sidder der.

Og det er langt at foretrække at bruge 15 minutter ved sengekanten og han så falder trygt og roligt i søvn og derefter sover godt hele natten - rigtig dejligt, at jeres dreng gør det! I stedet for at gå fra ham og han så græder sig i søvn, begynder at forbinde det at sove med noget som er svært, utrygt, ikke rart - og derfor vil begynde at vågne i løbet af natten og have brug for ekstra trøst og nærhed der, for at kunne sove. Børn der klynger sig til voksne for at kunne sove er inde i en periode, hvor de har brug for denne ekstra nærhed og det er meget vigtigt at lytte til dette.

Det er vigtigt at du ved, at der helt naturligt i løbet af hans opvækst vil være perioder, hvor han vil have brug for at du sidder hos ham, når han skal sove. Læser en godnathistorie, synger en sang, holder lidt i hånden, nusser hans fødder, taler lidt om dagen og hvad der skal ske i morgen. Der er sådan en periode lige nu, der kommer en igen når han er 18-20 måneder, sandsynligvis også en når han er ca 2.5 år - og når han bliver storebror vil han naturligt også have brug for at du sidder hos ham, når han skal sove. Faktisk kan det være rigtig godt netop at prioritere denne tid og give ham tiden - det vil være det eneste tidspunkt, hvor han kan have sin mor for sig selv. Resten af dagen vil han skulle dele dig med den lille ny baby og det vil naturligt være svært for ham.

Når han skal lære at komme væk fra sin flaske, så er det vigtigt at sætte noget andet i stedet og stille og roligt lade det nye putteritual tage mere og mere over. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne hans trygge og ...

Annonce

... dejlige putteritual fra den ene dag til den anden, men om at give ham noget nyt, som er ligeså trygt og dejligt og som han kan falde i søvn med fremover.

Når I fjerner hans aftenflaske, så er det en god idé at gøre det gradvist. Det betyder at mælken i flasken skal skrues stille og roligt ned, så han får mindre og mindre og til sidst kan gå over til at få lidt af en kop og derefter helt undvære - eller alternativt få lidt vand af en kop, før han skal sove.

Samtidig med at mælkeindtaget nedsættes, så skal der som sagt sættes noget nyt i stedet. Ikke bare vand at drikke, men også et nyt ritual, som stille og roligt tager mere og mere over. Et nyt tryghedsgivende ritual kan være bad, grød, godnathistorie, putteklud, puttebamse, godnatsang og i stedet for flaske, så mælk af kop.

Du fortæller at I hos jer ofte gør det sådan, at han får natble, nattøj, d-råber. Herefter sin maske, så får han børstet tænder og så får han flaske i din favn. Nogle gange falder han helt hen og kan lægges til at sove i sin seng med det samme, andre gange er han vågen lidt, ligger og snakker, søger din opmærksomhed. I har egentlig et fint ritual, som er let at erstatte.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han kan komme i bad (nogen aftener), få natble, nattøj, d-dråber. Tilbydes en grød i køkkenet, som mætter ham og giver ro, herefter få sin maske, få børstet tænder og så er det puttetid. Og hvor han lige nu får flaske, så kan han i stedet få en kop mælk.
Du kan sidde med ham i din favn, ligesom nu, hvor du giver ham flaske, han kan have en puttebamse, putteklud eller lignende hos sig, du kan side og læse lidt for ham og han kan drikke lidt mælk - og så kan du putte ham over i seng, læse lidt videre, synge en godnatsang og sidde lidt hos ham, til han falder i søvn.

Du kan også gøre det, at du tilbyder ham lidt flaske i sengen i stedet for i din favn, samtidig med at han så har sin putteklud, bamse osv.. Så han vænner sig til at ligge roligt i sin seng og falde i søvn i sengen og ikke i din favn. Stille og roligt trappe mælken ud af flasken, evt. prøve med lidt vand i stedet eller helt undvære flaske. Og så læse lidt for ham, synge en godnatsang eller lignende. Så ritualet på den måde ligner alt det han er vant til og tryg ved - men så et "kun" er flasken som forsvinder.

Aftenbadet, som ligger efter aftensmaden vil være med til at give en god fysisk ro i kroppen, hvis det ligger godt en time før putning. Det samme vil godnatgrøden, som naturilgt også giver lidt mæthed, når nu flasken med mælk trappes ud:)

Jeg håber du kan bruge dette videre - og med hensyn til hans opvågninger fra middagsluren, så lyder det som om at det lige nu er en periode og at det netop handler om den store udvikling han går igennem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor