Svar: Søvn og putning - kan det gøres bedre?

16. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Agnetes mor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at I begge trives og har det godt :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for jeres datter er 12.5 time i døgnet - det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover f.eks. 10 timer om natten og 2.5 time i løbet af dagen. At det er gennemsnitligt betyder dog også at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Din datter sover mindre - og sover nok også lidt mindre end hun umiddelbart behøver - i hvert fald vækker du hende om morgenen og det er tænkeligt at hun måske ville kunne sove en time længere om morgenen og dermed sove en længere nattesøvn, hvis hun ikke skulle vækkes - måske vågner hun af sig selv senere i weekenden og sover der lidt længere?

Derudover så lyder det som om at Agnete måske er en lille ugle. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker, hos børn om Lærker og Ugler.

Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig om f.eks. at spise osv. og det er dejligt at komme i seng. Det er tydeligt at for lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...

Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen. Det er rigtig svært at få uglerne til at sove, de har svært ved at overgive sig, svært ved at koble fra. Om aftenen er de mest årvågne, aktive og har "bare" lyst til at lege.

Hvis Agnete er en lille ugle, så strider det imod hendes indre ur, hendes indre rytme, at skulle tidligt op om morgenen og skulle tidligt i seng - og det er helt naturligt at hun om morgenen har brug for tid og på mange måder er en "langsom starter", ligesom hun om aftenen, vil have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen.

Ud over at hun måske har denne rytme, så lyder det også som om at I er kommet ind i en vane, et putteritual, som handler om at hun hopper rundt, kommer op, kommer i seng igen, leger med lidt legetøj, du får til og fra, hun kalder, nogle gange bliver hun ked af det når du går, så bliver du, andre gange virker det bedre at gå fra hende og når du så vender tilbage, så starter I forfra, så vil hun op, så vil hun lege osv. Det hele trækker ofte ud i 1-2 timer.

Problemet med dette - ud over at du fornemmer at hun får for lidt søvn - er at hun forbinder det at sove med leg og underholding og et meget langt ritual. Og hun skal nu lære at det at komme i seng betyder at man lægger ...

Annonce

... sig til at sove. Det vil sige et ritual, hvor du putter hende, læser godnathistorie, synger godnatsang og holder lidt i hånden eller lignende og så falder hun trygt i søvn.

For at når frem til dette, så vil det være rigtig godt at du lige nu begynder at putte hene så sent, at du ved at hun vil være parat til at sove inden for kort tid. Det vil sige at hvis hun lige nu ikke sover før klokken er 21, så skal du ikke putte hende før. Når du putter hende, så skal du have det ritual du ønsker at have fremover med godnathistorie osv. putte hende i egen seng, så hun ved at det er der hun skal sove og køre ritualet igennem og hun sover så inden for ca 15 minutter, fordi hun er rigtig træt og derfor ikke "orker" at lege.

Du skal holde fast i at hun stadig skal op til samme tid om morgenen og du skal også holde fast i at hun ikke sover mere end ca 2 timer til middag. Hendes nattesøvn skal ikke forlænges om morgenen og hendes søvn om dagen skal ikke forlænges - det er hendes nattesøvn om aftenen, som skal forlænges. Og ja - det betyder at hun lige nu naturligt vil sove mindre end hun har brug for, men det gør hun jo i forvejen og du arbejder netop på at vænne hende til at sove en længere nattesøvn og falde i søvn, når hun bliver puttet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt rykkes hendes puttetidspunkt så frem. Det vil sige at i stedet for at putte hende kl 21, så putter du hende 20.45, derefter 20.30, så 20.15, så kl 20 osv. indtil du rammer det tidspunkt, hvor du fornemmer hendes egentlige puttetidspunkt er. Hele tiden samme ritual, så hun lærer at det at sove ikke er forbundet med leg og underholdning, men netop om at blive puttet og lade roen falde over sig og falde i søvn. Det tager tid. Du kan ikke flytte tidspunktet frem dag for dag, men må ofte holde fast i samme puttetidspunkt nogle dage i træk, før du så kan flytte tidspunktet frem. Det kan sagtens tage 5 uger før hun har vænnet sig til den nye rutine og rytme og det er en forudsætning at hun ikke bliver syg undervejs eller at der sker andre større skift i hendes liv.

Det vil derudover være en rigtig god idé at du om aftenen giver hende et bad efter aftensmaden. Et bad der ligger godt en time før putning kan have god effekt og være med til at give ro i kroppen. Derudover må hun meget gerne få en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual. Hun kan få grød i køkkenet sammen med lidt mælk af en kop, få børstet tænder og derefter blive puttet med godnathistorie og sin bamse som nu:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder