Søvn og putning - kan det gøres bedre?

16. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Søvn og putning - kan det gøres bedre?

Kære Helen

Jeg er rigtig usikker på, om det ikke kan gøres bedre med putning og antallet af timer min datter Agnete får.

For 2 måneder siden fik jeg nyt job og nu bliver Agnete vækket omkring kl. 5.30. Jeg bruger ca. 10 min på det sammen med en bame og det går godt, vi griner og pjatter inden hun kommer ud af sengen. Hun er dog træt og magter ofte ikke helt at være med til ret meget mere end at spise.

I dagplejen sover hun 1½ til 2 timer. Dagplejemoderen kan som oftest ikke mærke om hun er træt. Agnete er en mild pige og jeg oplever heller ikke at hun giver meget udtryk for træthed, selvom jeg synes jeg kan se det på hendes øjne.

Om aftenen går vi op på hendes værelse og straks vil hun lege med legetøjet deroppe, hun leger nemlig ikke med det ret ofte. Men jeg putter hende op i tremmesengen. Det sker ca. kl. 19. Jeg er oppe hos Agnete i ca. 30 min. Vi ser i bøger og jeg læser fra sangbogen. 10 min før jeg vil gå, spørger jeg om ikke hun vil op til mig inden hun skal puttes. Det vil hun gerne, men så snart hun er hos mig vil hun have fat i noget legetøj hun ser. Jeg tager det op og vi snakker lidt om det. Eller også vil hun kilde mig eller pille ved en halskæde eller en anden form for aktivitet.

Jeg ville gerne have at hun faldt til ro. Men det gør hun ikke hos mig, måske i 10 sek. Det ender med at hun er så fysisk aktiv oppe hos mig at jeg må sætte hende over i sengen. Jeg putter hende og straks sparker hun dynen af og sætter sig op. Jeg siger godnat og når jeg vil gå ud, kalder hun og fortæller at hun vil op til mig. Jeg tager hende op 1 eller 2 gange. Jeg står og holder hende i ca 1 min. og sætter hendes så ned igen. 3 gang på vej ud af døren holder jeg fast i mit nej. Hun kalder og og virker ked af det når jeg går fra hende. Nogen gange kalder hun også når jeg er kommet ned. Jeg er holdt op med at gå derop igen, for ofte har det været det samme igen og igen… hun kommer op til mig og jeg står med ...

Annonce

... hende 1 min. Hvis jeg sætter mig ned for at sidde med hende lidt længere, end jeg er i stand til når jeg står, ja så bliver hun igen fysisk aktiv og vil noget med en bamse eller andet.

Hun falder i søvn mellem kl. 20 og kl. 21.

Jeg har prøvet en del gange at efterkomme hendes opfordring om at gå ind i min seng. Så når hun skal i seng går vi ind i min seng og læser bøger/synger og når hun så skal til at sove så vil hun alt muligt andet og så ender det med at vi går ind i hendes seng for at hun skal sove. Det giver rod og afbræk at gå fra den ene seng til den anden og det tager længere tid inden hun falder i søvn. Jeg har også været ude for at kl næsten er 21 inden hun sover fordi vi fx har været både i den ene og den anden seng og fordi jeg har rendt op og ned til hende. Derfor går jeg ofte ikke op til hende når jeg har sagt godnat, selvom hun kalder.

Jeg har det rigtig rigtig dårligt med det her ritual. Jeg vil rigtig gerne gøre det bedre. Jeg tror ikke på at jeg skal bruge mere end de 30 min jeg bruger nu. Men skulle det virkelig være sådan at hun skal senere i seng lige nu får hun mellem 9 og 9½ times søvn om natten...

Jeg tænker ofte på om hun har fået tilstrækkelig af min opmærksomhed i løbet af dagen, da jeg jo er den eneste der er sammen med hende og der er så mange praktiske ting. Hun er ikke en meget krævende pige, hun leger få meter fra mig når jeg laver mad og andre praktiske ting.

Jeg ville bare så gerne hjælpe hende med at falde til ro inden jeg gik fra hende. Hvordan gør jeg det?
Mon hun får tilstrækkelig søvn?
Jeg kan ofte se på øjnene af hende at hun er træt, men hun giver ikke udtryk for det.

Agnete har i mange måneder selv faldet i søvn i sin seng uden jeg har været der og ofte uden problemer, hun leger sig færdig med dagen. Men nu er det som om hun har brug for mig, men jeg synes ikke jeg har fundet frem til hvad det er jeg skal give hende sådan helt konkret…

Hilsen
Agnetes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre