Svar: Vores pige er ude af rytme
6. juni 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om at I har været en del igennem det første år af jeres datters liv og det er helt naturligt, at det har været svært at skabe en rytme. Der er dog ingen tvivl om, som du også selv skriver, at det vil hjælpe både hende og jer, hvis I kan skabe lidt struktur i hverdagen og hjælpe hende til faste spise- og sovetider.
Det gennemsnitlige søvnbehov er 13.5 time i døgnet og du fortæller at jeres datter normalt sover 10 timer om natten. Det betyder at hun om dagen skal sove ca 3.5 time. Måske vil hun have brug for at sove lidt ekstra - fordi hendes bronktis og astma kører hende ekstra træt.. måske vil hun sove mindre, fordi hendes medicin gør hende "hyper" - men det er et udregnet søvnbehov, som du kan gå ud fra:)
Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis hun kan få to lure dagligt. For det første fordi hun jo står meget tidligt op og for det andet fordi netop formiddagsluren ofte indeholder flere stadier og børn sover godt her. Søvnstadierne giver hende noget forskelligt. I stadie 1 og 2 øger hun sine motoriske færdigheder og humøret bliver bedre. I stadie 3 og 4 styrkes hendes hukommelse og immunsystem, kroppen udskiller væksthormon, muskler og knogler opbygges osv. Derudover er der også REM-søvnen som er drømmesøvnen og når hun drømmer, så bearbejdes alle dagens oplevelser. De bliver sorteret og lagret i hendes hukommelse og derfor siger man at man "bliver klogere af at sove".
Det er altså rigtig meget værd at prioritere hende to lure dagligt - både for at styrke hendes immunforsvar og også for at hjælpe hende med at få bearbejdet nogle af de oplevelser, som hun får ekstra mange af, hvis hun samtidig er særligt sensitiv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Vågner kl 6 og I står op, skifter ble, snakker og hygger lidt - start dagen stille og roligt.
Morgen 7: Tilbydes havregrød, vand eller mælk af kop (to hanke, så hun selv kan drikke).
Puttes til formiddagslur ca kl 8 og sover her måske 1-1.5 time
Formiddag 10: ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, frugtmos, Vand af kop.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Må meget gerne få rester fra aftensmaden og må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan sammen med en kop mælk omkring kl 13
Puttes herefter til middagslur og sover her måske 2-2.5 time (hun skal op af sin middagslur før kl er 16)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet sammen med lidt mælk ca 19.30-19.45. Får herefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 20 (hvis hun stadig får flaske i forbindelse med putning er det helt fint).
Jeg håber at denne dagsplan og rytme giver lidt idé om hvad jeres datter har behov for og hvordan I kan hjælpe hende videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske