Vores pige er ude af rytme

6. juni 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vores pige er ude af rytme

Hej Helen,

Tak for dit svar sidste gang jeg skrev!

Vi har nu store problemer med vores lille pige som i mellem tiden er blevet 13 mdr.
Som jeg skrev tidligere har hun haft spise vanskeligheder eller væring, det er i mellem tiden forsvundet. Vi var indlagt med hende i et pædagogisk forløb på sygehuset, hvor det blev fastslået at vores pige er over sensitiv, der igennem har der været problemer med at hun ville læg kunne koncentrer sig om hendes flasker den gang, plus hun ikke var særlig vild med mælken, da først hun gik over til fast føde fandt hun mere glæde ved mad.

Der er dog stadig op og ned ture med hende, og hun har særlige "tvangs tanker" om hvordan hvert enkelt måltid skal foregå, fx. Vil hun kun spise havregrød hvis hun først får hendes d-dråber og samtidig 2 skeere som hun selv sidder med. Hun er ikke så god til selv at spise med ske endnu. Nå men mit spørgsmål vedrører endelig ikke spisningen, men hendes rytme, hvilket jo er alfa omega når man har et sensitivt barn....

Vi har desværrer været meget uheldige at hun også har været usædvanligt meget syg, faktisk har hun næsten været on-off syg sidden december altså de sidste 5 md. Det har bevirket hun har udviklet enten astmatisk bronkitis eller måske enda astma, hun kan nemlig ikke komme af med alt det slim og hoster utroligt meget. Hun er nu på både forebyggende medicin for astma og anfalds medicin. Men det forebyggende medicin gør hende hypper og hvis hun ikke får det får hun astmatiske anfald. Summa sumarum er at grundet det lange sygdom forløb og ...

Annonce

... søvnforstyrrelser pga. Medicinen er hun for det første jo i et helt andet stadie i hendes lille liv nu end for 5 mdr sidden, samt sygdoms forløbet har fuldstændig kørt hendes dags rytme af sporet.

Hun har det bedre nu og sover ok om natten, og når hun sover om dagen sover hun også uden de store forstyrrelser af hoste og lukkede luftveje. Problemet er så at gennemskue hvad der er den optimale rytme for hende at følge nu, fordi hun fungerer rigtig dårligt med at hendes dags rytme svinger så meget....

Vi har forsøgt flere muligheder i forhold til at finde en rytme der passer, men det virker ikke....

Pt. Vågner hun alt i mellem kl. 5.20 og 6.40, hun sover ca 10 timer i snit hver nat, lige meget hvornår hun bliver puttet. Problemet er så fordi nogen dage har vi forsøgt at springe formiddagslur over, fordi ellers ville hun ikke sove middag…. Men hvis hun vågner tidligt har hun brug for en lur, så der er fuldstændig rod i hendes rytme, og det trives hun tydeligvis ikke med, da hun fungere bedst i strukturerede rammer, grundet hendes sensitivitet.

Har du et forslag til hvordan vi skal gribe det an at få fundet en struktur i rytmen igen?

Tidligere blev hun altid puttet ved 19.30 tiden, og sov senest kl 20, og vågnede så kl. 5.30-6 tiden.
Så sov hun formiddag fra 8-10
Sov eftermiddag fra 12.30-15
Hun har altid sovet meget om dagen....
Det er ca 2 mdr sidden hun havde dette som en forholdsvis fast rytme.

Jeg håber du har nogen gode forslag til os, fordi vi er snart helt omgivende over for det hele...

Med venlig hilsen
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika