Brev:
Vores pige er ude af rytme
6. juni 2014
Alder:
13 mdr.
Vores pige er ude af rytme
Hej Helen,
Tak for dit svar sidste gang jeg skrev!
Vi har nu store problemer med vores lille pige som i mellem tiden er blevet 13 mdr.
Som jeg skrev tidligere har hun haft spise vanskeligheder eller væring, det er i mellem tiden forsvundet. Vi var indlagt med hende i et pædagogisk forløb på sygehuset, hvor det blev fastslået at vores pige er over sensitiv, der igennem har der været problemer med at hun ville læg kunne koncentrer sig om hendes flasker den gang, plus hun ikke var særlig vild med mælken, da først hun gik over til fast føde fandt hun mere glæde ved mad.
Der er dog stadig op og ned ture med hende, og hun har særlige "tvangs tanker" om hvordan hvert enkelt måltid skal foregå, fx. Vil hun kun spise havregrød hvis hun først får hendes d-dråber og samtidig 2 skeere som hun selv sidder med. Hun er ikke så god til selv at spise med ske endnu. Nå men mit spørgsmål vedrører endelig ikke spisningen, men hendes rytme, hvilket jo er alfa omega når man har et sensitivt barn....
Vi har desværrer været meget uheldige at hun også har været usædvanligt meget syg, faktisk har hun næsten været on-off syg sidden december altså de sidste 5 md. Det har bevirket hun har udviklet enten astmatisk bronkitis eller måske enda astma, hun kan nemlig ikke komme af med alt det slim og hoster utroligt meget. Hun er nu på både forebyggende medicin for astma og anfalds medicin. Men det forebyggende medicin gør hende hypper og hvis hun ikke får det får hun astmatiske anfald. Summa sumarum er at grundet det lange sygdom forløb og søvnforstyrrelser pga. Medicinen er hun for det første jo i et helt andet stadie i hendes lille liv nu end for 5 mdr sidden, samt sygdoms forløbet har fuldstændig kørt hendes dags rytme af sporet.
Hun har det bedre nu og sover ok om natten, og når hun sover om dagen sover hun også uden de store forstyrrelser af hoste og lukkede luftveje. Problemet er så at gennemskue hvad der er den optimale rytme for hende at følge nu, fordi hun fungerer rigtig dårligt med at hendes dags rytme svinger så meget....
Vi har forsøgt flere muligheder i forhold til at finde en rytme der passer, men det virker ikke....
Pt. Vågner hun alt i mellem kl. 5.20 og 6.40, hun sover ca 10 timer i snit hver nat, lige meget hvornår hun bliver puttet. Problemet er så fordi nogen dage har vi forsøgt at springe formiddagslur over, fordi ellers ville hun ikke sove middag…. Men hvis hun vågner tidligt har hun brug for en lur, så der er fuldstændig rod i hendes rytme, og det trives hun tydeligvis ikke med, da hun fungere bedst i strukturerede rammer, grundet hendes sensitivitet.
Har du et forslag til hvordan vi skal gribe det an at få fundet en struktur i rytmen igen?
Tidligere blev hun altid puttet ved 19.30 tiden, og sov senest kl 20, og vågnede så kl. 5.30-6 tiden.
Så sov hun formiddag fra 8-10
Sov eftermiddag fra 12.30-15
Hun har altid sovet meget om dagen....
Det er ca 2 mdr sidden hun havde dette som en forholdsvis fast rytme.
Jeg håber du har nogen gode forslag til os, fordi vi er snart helt omgivende over for det hele...
Med venlig hilsen
Maiken