Svar: En helvedes nat...

5. juni 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og komme med lidt forslag til, hvad der mon sker hos jer og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge - husk også på at ændringer tager tid:)

Det er rigtig vigtigt, at du sikrer dig, at jeres dreng ikke har ondt. Det kan f.eks. være smerter fra ørerne som gør at han vågner igen og igen hele natten. Hvis børn igennem en periode har sovet godt og pludselig begynder at vågne med gråd og stor uro, så kan det være tegn på at barnet har ondt og/eller ikke er helt rask… Det kan være en idé at få lægen til at tjekke ham igennem.

Det spiller naturligt også ind at han nu er startet i dagpleje. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i søvne og lige nu drømmer han rigtig meget. Det er derfor helt naturligt at han om natten græder, klynker, nogle gange også griner - det sker i søvne, men er naturligt forstyrrende for både ham og jer.

Det at starte i dagpleje vil ofte medføre risiko for nye bakterie og vira og dermed risiko for at han er ved at blive syg...

Hans alder og motoriske udvikling spiller ind. Han er i separationsfasen og øver sig i motorisk at bevæge sig rundt på egen hånd, være mere og mere på afstand af jer - han har brug for et kram, blive tanket lidt ekstra op fysisk, mærke jer og jeres nærhed og så kravler han lidt ud i verden igen og samtidig med at han er i denne lidt svære periode i sit liv, er han jo startet i dagpleje. Så han oplever at I forsvinder i løbet af dagen, han oplever at I er væk. Sådan er det lige nu - men det betyder naturligt at han igen har svært ved at sove om natten. Han har brug for at mærke jer, brug foro at vide, at I ikke er forsvundet fra ham og han vil derfor naturligt søge jeres kontakt ekstra.

Han vil også øve sig motorisk om natten. Han vil lægge sig op i kravlestilling, ligge og vugge frem og tilbage, han vil måske rejse sig, forsøge at komme op - og det foregår mere eller mindre i søvne. Han vil kunne ligge tydeligt frustreret, grædende, kaste kroppen rundt, svede osv. Det skyldes alt sammen alder og den store udvikling, som han går igennem.

Det er altså forventeligt med en del natteuro og gråd om natten lige nu - både fordi han har den alder han har og fordi han er startet i dagpleje. Det har dog stor betydning, hvordan I kommer igennem denne periode og hvad I laver, når han vågner om natten.

Hvis du fornemmer at det f.eks. lige nu kan hjælpe ham, at I sover sammen, så er det fint at sove sammen med ham. Han kan sove i din seng, I kan sove på en madras i børneværelset eller han kan sove i sin egen seng koblet til din seng. Hvad du nu synes vil fungere bedst. Mange børn vil i denne alder og denne periode falde til ro og sove godt, hvis de kan mærke en beroligende hånd og forældres nærhed.

Det kan også være at han har brug for muligheden for at tumle lidt rundt på egen hånd. Her vil du ofte ...

Annonce

... kunne mærke at han protestere, hvis du prøver at tage ham op i din favn. Han vil ikke op, han vil have lov til at være i sin seng - og så skal du naturligvis lade ham ligge. Nogle gange berolige med en hånd og andre gange blot give ham tid til selv at komme videre i søvnen.

Hvis han lægger sig op i kravlestilling, så er det godt at hjælpe ham ned at ligge igen, hjælpe ham med stillingskift, få dynen på sig og få hjælp til med beroligende hænder og kærtegn at komme videre i søvnen. Du må meget gerne hjælpe ham netop med stillingsskift, da det er inden for rimelig tid, hvor han selv vil lære at skifte stilling under søvn - i takt med at han bliver motorisk stærkere om dagen, så bliver han det også om natten.

Men pas på ikke at få skabt nogle vaner, som er uhensigtsmæssige - det vil f.eks være at give ham sutten i munden hver gang han vågner eller at du begynder at tage ham op og vugge ham i dine arme, hele natten igennem. Giv ham masser af nærhed, trøst, beroligelse osv. men hav med i dine tanker hvordan du gør det - hjælp ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Hele dagens rytme vil naturligt også spille ind på dagens forløb og derfor vil jeg lige sende dig en plan for dagen, som jeg tænker at den kan se ud nu:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - sover her måske 1 time

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres gerne med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af pasta osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en banan og lidt vand af kop - eller evt. en lille flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 og sover her måske 1.5-2 timer

Hentes og kommer med hjem - måske får han lidt eftermiddagsmad i dagplejen og måske når I kommer hjem...

Eftermiddag 16: Eftermiddagsmad kan være f.eks. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet hjælper til ro i kroppen, hvis det ligger godt en time før putning.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet og hvis han ikke vil have grød må han gerne få en banan i stedet. Vand eller mælk af kop - klokken er 19.30-19.45

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske .. Så han samlet får 400 ml mme i døgnet.

En kort formiddagslur og en middagslur der stopper før kl 16 kan have betydning for nattesøvnen. Det samme kan hele dagens rytme, tidspunkter for søvn, måltider, aktivetet, den mad han tilbydes osv. Jeg håber derfor at min dagsplan også hjælper jer lidt videre :)

Fortsat held og lykke og rigtig god pinse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!