Urolig og rastløs dreng

5. juni 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Urolig og rastløs dreng

Hej Helen.

Tak for dine tidligere svar på mine spørgsmål :)

Jeg skriver til dig ang min søn på 19 mdr. Han har lige fra fødsel været meget urolig og altid i gang. Han havde utroligt svært ved at sove da han var spæd, og det blev sjældent til mere end 25 min af gange....så det var en hård tid.

Mht til søvnen er det heldigvis blevet bedre, han sover nu fra ca. 19.15-06.30 hver nat uden at vågne. Men har utroligt svært ved at falde ned og give slip når han skal sove.

Vores rutine er at putte ham ca. 18.30, og synge for ham eller læse en historie højt. Selvom han ikke forstår meningen af historien tror jeg at han nyder bare at høre når jeg læser op. Derefter sætter jeg noget stille musik på fra MusikCure, putter ham, siger godnat til ham, fortæller ham at jeg elsker ham og går ud af rummet.
Men så er det at kan jeg hører at han stadig har svært ved at falde ned, han smider sutter, sovedyr, dyne og pude ud af sengen... Og vil så gerne have at vi kommer og giver ham det igen. Det kan han gøre igen og igen.

Jeg har også forsøgt mig med noget trykkemassage i sengen inden han skal sove. Det virker til at han kan lide, når han ellers kan ligge stille. Men roen har han stadig ikke. Så ofte kravler han rundt i sengen i 45 min inden han falder i søvn, men han er ikke ked af det, snakker bare en hel masse.

Hans uro er der hele tiden, han kan ikke sidde stille i 5 min og se en tegnefilm, ligge stille på puslebordet eller koncenterer sig om at spise. Mad og tallerken flyver tit igennem rummet, og skeen/gaflen bliver smidt på gulvet mange gange i løbet af et måltid. Og det virker på mig som om at han er bevidst ...

Annonce

... om det, og gør det lidt demonstrativt.
Jeg ved ikke hvad vi skal gøre, da vores aftensmadseancer efterhånden er blevet en maridt for mig. Jeg har selv svært ved at spise, når der er så meget uro omkring mig.

Han har svært ved at lege alene også, vi skal hele tiden være med, og han bliver meget vred og frustreret hvis vi siger nej til ham.
Men jeg føler desværre at han er enormt krævende, og at jeg skal være på hele tiden når han er vågen. Nogle gange glæder jeg mig til at han skal komme i seng, så der er lidt ro.

Fysisk er han meget langt fremme, løber rundt, kravler rundt og op på alting. Han er en krudtugle med myrer i underbukserne, som vores DP sagde. Men han er også en glad dreng og tillidsfuld. Dog kan humøret skifte fra stor glæde, til vrede og frustration hvis vi ikke leger med ham hele tiden.
Vi har tidligere fået afvide at han er meget signalstærk, da han er yderst opmærksom på alt omkring ham. F.eks kan han ikke koncenterer sig om at spise, hvis han hører en flyvemaskine uden for. Det er som om at han ser alt, hører alt og er på HELE tiden.

Sprogligt har han en meget stor sprogforståelse, men han kan stadig ikke selv sige nogle ord. Han har ikke ord for mor, far, ko eller andet. Han forsøger at efterligne dyrelyde mm, men stadig kan vi ikke rigtig forstå det. Han snakker dog hele tiden :) Vi har tidligere fået afvide at han måske har et for kort tungebånd og at vi skulle være obs på det men først reagere på det når han blev 2 år. Hvad mener du om det?

Jeg har brug for råd til hvordan jeg hjælper min søn med at slappe af, og finde lidt ro, for hans skyld og for min.

Med venlig hilsen
M's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer