Svar: Søvn-putning og mad

3. juni 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mie

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at høre, at jeres dreng motorisk er så godt med. Det er super dejligt, at han øver sig i at krybe og kravle, rejse sig op ved tingene og bruger sig selv fysisk rundt i verden. Det er ligesom det skal være - men det giver naturligt en ekstra uro, når han skal sove.

Han er lige nu godt igang med separationsfasen, og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at han ikke er forladt - samtidig med at han nogle gange også vil skubbe dig fra sig. Nogle gange vil han vise dig, at han vil op, han har brug for din nærhed, din favn, din fysiske kontakt og klynger sig til dig. Andre gange vil han stritte imod, når du tager ham op, vil ikke krammes, men vil ned igen - stadig dog med behovet for at du er der, at han kan se dig, holde dig i hånden osv.

Det at han motorisk bevæger sig mere rundt betyder at han ikke sidder så meget på skødet som før. Han putter og kæler ikke så meget i løbet af dagen, men om aftenen vil han ofte vise rigtig meget behov for dig, behov for at se dig og mærke dig. Det er svært for ham at finde fysisk ro. Det er svært at ligge stille og lade roen komme over sig. Han har en rastløshed i kroppen og vil derfor tumle rundt, lægge sig i kravlestilling, rejse sig osv. Og det er svært for ham at finde mental ro. Det er svært at koble fra, det er svært at slippe alle dagens oplevelser.

Derfor vil det ofte være nødvendigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give ham den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Og nogle gange er det netop hænderne på hans krop, så det er dig, dine hænder, din varme, tyngden fra dine hænder, der hjælper ham til fysisk ro. At lægge ham på maven og stryge ham med dine hænder ned over ryggen og blenumsen, kan måske være der, der gør at han tilsidst falder i søvn. Han ligger i sin seng, du er der, du kærtegner ham, men han er ikke i favn.

Hvis han græder, når han bliver puttet, så skal du forsøge at finde ud af, hvad gråden handler om og ud fra dette vurdere, hvordan du så skal hjælpe ham. Hvis han tydeligt viser behov for dig, brug for din favn, så må du tage ham op, trøste og berolige og så prøve at putte ham tilbage i seng igen, når han atter virker klar til det.

Det kan også være at han ikke græder, men i stedet viser behov for at tumle rundt, lege osv. og det er okay. Han må godt have lidt tid i sin seng, hvor han på den måde bruger lidt energi og derefter bedre kan finde ro - så længe han ikke er ked af det, er det helt fint og du behøver ...

Annonce

... ikke nødvendigvis sidde hos ham, men kan godt lave noget praktisk imens. Og når han så har tumlet rundt og viser sig parat, så er du klar til at putte ham og er der for ham.

Du skal væe opmærksom på at puttetidspunktet passer. Hvis I altid bruger to timer på at putte ham og han ikke virker klar til at sove, så skal han måske puttes på et andet tidspunkt og I skal se på, hvordan hele dagens rytme forløber. Det er vigtigt at se på hvad tid han står op, hvad tid han sover i løbet af dagen, hvor meget dagssøvn han har, hvordan han spiser, tidspunkter for måltider osv. Det har alt sammen betydning for hans puttetid om aftenen og for hvordan aftenen forløber.

Det vil naturligt også spille ind på hans behov for ekstra mælk - og derfor vil jeg her lige sende dig en dagsplan, som jeg vil foreslå at den kan se ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, eller andre rester fra aftensmaden - må også stadig meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet kan hjælpe til fysisk ro, hvis det ligger en time før putning.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.30, får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20 - altså senere end I lyder til at putte lige nu:)

Jeg ved fra vores tidligere breve at din dreng måske stadig spiser lidt mere mod end mad i stykker - og det er naturligvis helt okay, hvis han stadig har brug for lidt tid i forhold til maden. Men antallet af måltider, variationen af gryn, kød, fisk, grøntsager osv. bør stadig være til stede i hans kost:)

Sen aften eller en gang i løbet af natten - hvis han vågner, søger efter flaske og ikke kan beroliges uden den ekstra mælk, så må du give ham det, men prøv at holde det til en gang og prøv at holde mængden nede. Det vil sige skrue ned for mængden gang for gang, så han vænnes til at nøjes med lidt og til sidst til at kunne undvære.

Hans tænder, evt. sygdom osv. kan naturligt også spille ind, men det du beskriver lyder som alder og udviklingsspring. Jeg håber at mine tanker og dagsplan vil hjælpe jer lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor