Svar: Søvn-putning og mad
3. juni 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at jeres dreng motorisk er så godt med. Det er super dejligt, at han øver sig i at krybe og kravle, rejse sig op ved tingene og bruger sig selv fysisk rundt i verden. Det er ligesom det skal være - men det giver naturligt en ekstra uro, når han skal sove.
Han er lige nu godt igang med separationsfasen, og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at han ikke er forladt - samtidig med at han nogle gange også vil skubbe dig fra sig. Nogle gange vil han vise dig, at han vil op, han har brug for din nærhed, din favn, din fysiske kontakt og klynger sig til dig. Andre gange vil han stritte imod, når du tager ham op, vil ikke krammes, men vil ned igen - stadig dog med behovet for at du er der, at han kan se dig, holde dig i hånden osv.
Det at han motorisk bevæger sig mere rundt betyder at han ikke sidder så meget på skødet som før. Han putter og kæler ikke så meget i løbet af dagen, men om aftenen vil han ofte vise rigtig meget behov for dig, behov for at se dig og mærke dig. Det er svært for ham at finde fysisk ro. Det er svært at ligge stille og lade roen komme over sig. Han har en rastløshed i kroppen og vil derfor tumle rundt, lægge sig i kravlestilling, rejse sig osv. Og det er svært for ham at finde mental ro. Det er svært at koble fra, det er svært at slippe alle dagens oplevelser.
Derfor vil det ofte være nødvendigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give ham den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Og nogle gange er det netop hænderne på hans krop, så det er dig, dine hænder, din varme, tyngden fra dine hænder, der hjælper ham til fysisk ro. At lægge ham på maven og stryge ham med dine hænder ned over ryggen og blenumsen, kan måske være der, der gør at han tilsidst falder i søvn. Han ligger i sin seng, du er der, du kærtegner ham, men han er ikke i favn.
Hvis han græder, når han bliver puttet, så skal du forsøge at finde ud af, hvad gråden handler om og ud fra dette vurdere, hvordan du så skal hjælpe ham. Hvis han tydeligt viser behov for dig, brug for din favn, så må du tage ham op, trøste og berolige og så prøve at putte ham tilbage i seng igen, når han atter virker klar til det.
Det kan også være at han ikke græder, men i stedet viser behov for at tumle rundt, lege osv. og det er okay. Han må godt have lidt tid i sin seng, hvor han på den måde bruger lidt energi og derefter bedre kan finde ro - så længe han ikke er ked af det, er det helt fint og du behøver ikke nødvendigvis sidde hos ham, men kan godt lave noget praktisk imens. Og når han så har tumlet rundt og viser sig parat, så er du klar til at putte ham og er der for ham.
Du skal væe opmærksom på at puttetidspunktet passer. Hvis I altid bruger to timer på at putte ham og han ikke virker klar til at sove, så skal han måske puttes på et andet tidspunkt og I skal se på, hvordan hele dagens rytme forløber. Det er vigtigt at se på hvad tid han står op, hvad tid han sover i løbet af dagen, hvor meget dagssøvn han har, hvordan han spiser, tidspunkter for måltider osv. Det har alt sammen betydning for hans puttetid om aftenen og for hvordan aftenen forløber.
Det vil naturligt også spille ind på hans behov for ekstra mælk - og derfor vil jeg her lige sende dig en dagsplan, som jeg vil foreslå at den kan se ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, eller andre rester fra aftensmaden - må også stadig meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet kan hjælpe til fysisk ro, hvis det ligger en time før putning.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.30, får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - altså senere end I lyder til at putte lige nu:)
Jeg ved fra vores tidligere breve at din dreng måske stadig spiser lidt mere mod end mad i stykker - og det er naturligvis helt okay, hvis han stadig har brug for lidt tid i forhold til maden. Men antallet af måltider, variationen af gryn, kød, fisk, grøntsager osv. bør stadig være til stede i hans kost:)
Sen aften eller en gang i løbet af natten - hvis han vågner, søger efter flaske og ikke kan beroliges uden den ekstra mælk, så må du give ham det, men prøv at holde det til en gang og prøv at holde mængden nede. Det vil sige skrue ned for mængden gang for gang, så han vænnes til at nøjes med lidt og til sidst til at kunne undvære.
Hans tænder, evt. sygdom osv. kan naturligt også spille ind, men det du beskriver lyder som alder og udviklingsspring. Jeg håber at mine tanker og dagsplan vil hjælpe jer lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske