Svar: Putning af to børn samtidigt
3. juni 2014
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du skriver at storebror på mange måder er "lidt udenfor", fordi han sover på eget værelse og lillebror sover stadig hos jer - og det forstår jeg godt. Jeg tænker at det er helt naturligt at storebror protesterer, han vil naturligt også sove sammen med dig og far og de fleste aftener, hvor far ikke har været hjemme, så har det også været sådan. Det er rigtig fint, på den måde føler alle at de har en plads :)
Min umiddelbare tanke er - hvorfor ikke putte drengene på samme værelse? Lillebror kan godt nu hvor han nærmer sig et år lære at sove på værelse sammen med storebror. Og storebror vil sandsynligvis elske det - han har en alder, hvor han naturligt går mere og mere op i retfærdighed og for han vil det sikkert virke rigtig godt og fair at børnene sover sammen og de voksne sover sammen.
I 12-18 måneders alderen begynder de fleste børn at have glæde af en godnathistorie og det betyder at I kan begynde at introducere dette for lillebror. Han vil have mest glæde af helt simple bøger, med små korte sætninger og billeder, men han vil også have glæde af at kunne ligge og lytte til jeres stemme, ligesom han vil have glæde af at kunne spejle sig i storebror. Så når I læser højt for storebror, så vil han ligge og lytte til dette. Og storebror vil samtidig have glæde af det, fordi det også kan hjælpe ham af med lidt af det tankemylder han har, og han kan måske sove mindre roligt og drømme om andre ting end trolde - det afhænger naturligvis af, hvilke bøger I læser;)
Jeg forestiller mig altså at I kan prøve at arbejde med en rytme, hvor I spiser aftensmad, drengene kommer i bad, der serveres en godnatgrød i køkkenet, de får børstet tænder og derefter bliver de lagt i seng. Lillebror får sin flaske imens han ligger i sengen (far må evt. styre flasken imens han læser eller lillebror kan måske holde den selv i denne situation) og far sætter sig på værelset så begge drenge kan se ham og høre ham og læser så godnathistorie højt. Synger måske en godnatsang, taler lidt om dagen eller hvad der nu er behov for, og drengene lærer på den måde at det nu er sovetid, de kan spejle sig i hinanden. De puttes til samme tid - det vil ofte passe fint med ca kl 20 og der er ingen forskel. Der gælder samme regler for de to og de kan begge finde tryghed ved at have hinanden.
Vågner lillebror og græder i løbet af natten, så vil storebror naturligt ofte vågne af dette i begyndelsen. Her er det vigtigt at I beroliger "det er bare lillebror, jeg her her, sov du bare videre" eller lignende, så storebror hører at I har styr på det. Det hjælper ham til at komme videre i søvnen og han vil ofte hurtigt lære at sove igennem den uro der kan være om natten i starten.
Lillebror skal naturligt lære at sove uden at være i favn og på sigt uden bryst i løbet af natten (jf tidligere brev/svar) så hos jer vil det måske være en idé at arbejde på dette i løbet af de næste 3 uger og når lillebror så bliver et år, så er det skæringsdagen for at flytte på værelse med storebror… Nogle gange kan det være godt at have sådanne mål. Det kræver dog at han så ikke bliver syg eller andet lige der, for så kan I naturligvis ikke lave nye søvnrutiner:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske