Putning af to børn samtidigt

3. juni 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Putning af to børn samtidigt

Hej Helen

Min mand skal selv til at putte lillebror (11 mdr) og storebror (3 år og 1 mdr.) af og til. Det har altid været en udfordring for mig at putte, idet min mand har været væk nogle aftener og jeg selv skulle putte begge drenge. så det har foregået i dobbeltsengen, med en dreng under hver arm, nærmest ;) bøvlet, da de begge kartede rundt i sengen. jeg lå og ammede den lille, som faldt i søvn efter lidt (en times) tid, og ligeledes gjorde den store. ca kl, 21.15 hver aften. Ikke holdbart, men nu kommer der jo også en anden rytme, heldigvis.

Men hvad er hans muligheder i forhold til at skabe en god aftenrutine for drengene. Den store vil gerne være i vores soveværelse, hvor den lille sover endnu. Men der kan de ikke være selv og putte, uden at den store kommer derind, selv om han er blevet puttet på sit eget værelse. og da det kan tage lang tid at putte den lille, er det også en udfordring, for så sidder den store selv i stuen og slapper af med ramasjang eller lign, men det synes jeg heller ikke er holdbart i længden. de har hvert deres værelse, og vi sover i samme afdeling, men storebror er lidt "udenfor" da han er den eneste der sover selv. jeg har tænkt om de to drenge skulle sove på samme værelse lidt, for at det bliver lettere at putte den store.. Men hvis ikke, bliver lillebror nok flyttet ind i eget værelse engang om noget tid først. De er begge lige startet i ...

Annonce

... hhv. BHV og DP for en måneds tid siden. Så en ting ad gangen.

Vi har altid haft meget bøvl med at få ham til at blive i eget værelse. Men vi lykkedes dog med stor succes at vænne ham til ikke at komme op tusind gange om aftenen ved at rose og belønne i en kombi.

Belønningen faldt dog fra efter et stykke tid, men han siger dog stadig (jeg var så god til at blive i sengen i går, så må jeg få xxx).

Rosen gik på at vi gik ned til ham med fem minutters mellemrum og roste ham for at blive i sin seng, eller roste ham for kun at gå hen til sin dørtærskel osv. I stedet for at være sure og sige at han ikke måtte gå ud af sit værelse/sengen. HOLD DA OP DET HJALP HELT VILDT! :-) Meget effektivt. Og han var så stolt og glad hver gang vi roste ham. Vi sagde at han godt kunne være stolt af sig selv fordi ham kunne finde ud at blive i sengen.

Lige nu er det dog ved at være lidt problematisk, da han siger der er en trold, eller han er bange for sensoren til vores røgalarm/husalarm, han siger den bipper. (Han oplevede engang at alarmen gik pga madlavning, og den sidder i ham. Men det er jo kun sensoren og ikke selve den der siger lyden, han er bange for. Det kan han dog ikke adskille). Selv om dagen vil han helst ikke lege på sit værelse, hvis ikke vi er der. Der er også en trold om dagen. Vi har sagt at den kun er i Rasmus klump tegnefilmen..

På forhånd tak for din tid.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.