Svar: Putning, amning, flaske, aftenarbejde
3. juni 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der sker mange ting i jeres lille drengs liv lige nu - start i dagpleje, pasning af dagplejer og lære hende at kende, mor starter arbejde og er ikke altid hjemme om aftenen, hvor far så skal tage over… Det er flere skift på en gang og det er naturligt svært for jeres dreng at finde ud af. Han er jo stadig meget lille og forstår ikke, hvad der sker, hvor mor pludselig er blevet af. Han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller 5 timer - han føler at du er forsvundet…
Derfor kan man sagtens forstå, hvis han lige nu søger brystet ekstra og også har ekstra brug for en flaske. Det er jo tryghed for ham. Det er noget han kender, det at være i favn, det at sutte, det at få lun mælk og falde til ro er det genkendelige og trygge for ham lige nu - og derfor virker det, når dagplejer giver ham flaske.
Jeg forstår det godt, der er en god forklaring - MEN det er uhensigtsmæssigt at han lige nu får flaske flere gange dagligt og også ammes flere gange. Han får alt for meget mælk og det tager pladsen op for den egentlige mad og samtidig får I skabt en afhængighed, som kan være rigtigt svær at komme væk fra. Han bliver jo mere og mere bevidst og vil naturligt fremover få sværere og sværere ved at sove uden bryst eller flaske.
Med den alder han har, så bør han ikke få mere end 2 flasker ELLER 2 amninger i døgnet og jeg vil anbefale at disse to ligger inden middagslur og inden putning om aftenen. På den måde har dagplejer mulighed for at putte ham til en lur dagligt, hvor han let falder til ro og du og far har mulighed for at putte ham til natten med et ritual, som han kender og er tryg ved.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller bærmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med grønt osv. som nu. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion yoghurt, som nu, vand af kop.
Aften: Familiemad, gode børnevenlige retter som nu med ris, pasta, kartofler, kød, fisk, grøntsager sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet, som fast del af putteritualet. Den kan med fordel gives af far, så er det lettere for far at putte efterfølgende. Får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten (eller ammes af mor, de aftener, hvor mor er hjemme).
Når han skal puttes uden mælk om formiddagen, så vil det være rigtig godt at starte med at skære mængden af mme ned, så han i stedet for de 110 ml som han får nu ikke får mere end det halve. Og stille og roligt kan han så få lidt lun mælk af en kop og derefter puttes - og hen af vejen få vand i stedet.
Jeg tænker at når dagplejer triller i legestue eller når du er hjemme om dagen, så lad ham starte med at sidde op i barnevognen og se om ikke han så falder i søvn på vejen og på den måde lærer at sove uden at han behøver flasken her. Ofte vil dagplejer også kunne gøre det, at hun starter med at sætte ham i vognen og imens putter hun så de andre børn. Det kan han sidde og følge med i og efterfølgende kan hun så gå tilbage til ham, lægge ham ned og få ham til at sove:)
I stedet for at give ham flaske om formiddagen skal han have et mellemmåltid - jf dagsplanen. Det er vigtigt at erstatte flasken med noget andet. Han må også meget gerne få en rosinbolle eller lignende, som han kan sidde og pille i og gumle på. Det kan virke næsten meditativt og på den måde "køre ham træt", så han bliver parat til at sove.
I kan udnyttet det at han er vant til at få flaske om aftenen. Så han får sin flaske i sin seng og stille og roligt begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover. Jeres udfordring lige nu er, at han forbinder det at falde i søvn med mors favn. Han ammes, falder i søvn og sover godt, før han flyttes til egen seng - og det er I nødt til at ændre på, så han stille og roligt lærer at det er i hans seng, han nu skal sove. Og her kan flasken hjælpe på vej. Så de aftener, hvor far giver flaske, kan far med fordel prøve at give flasken i tremmesengen.
Når du er hjemme om aftenen, må du gerne lige nu amme ham i din seng, fordi han også har brug for den ekstra nærhed og tryghed, fordi der netop sker så meget nyt i hans liv. Det er også begrænset, hvor meget I kan kræve af ham og du har her fuldstændig ret i at det er vigtigt at du tager over, får ro på osv. så han ikke bliver helt ulykkelig og begynder at forbinde det at skulle sove med noget som ikke er rart. Det er som du skriver vigtigt at sørge for at tingene ikke eskalerer. Og det er vigtigt at finde denne balance - og jeg ved godt at det er svært.
Det er rigtig vigtigt at I ikke får skabt en vane om at han skal have brystet igen og igen i løbet af natten og du er her nødt til at afkorte amningen, så han ikke fylder sig med mælk og stille og roligt arbejde på at han lærer at sove videre om natten uden brystet.
Natamningen skal trappes ud og i første omgang handler det om at han fyldes godt op i løbet af aftenen - aftensmad, aftenbad og godnatgrød og så en flaske (eller bryst), når han skal sove. Hvis han vågner og søger brystet sen aften, så kan du en overgang godt amme ham her, men ikke længere om natten. Når han vågner og søger brystet sen aften, nat og tidlig morgen, så er du i første omgang måske nødt til at amme ham, men prøv om du ikke kan trække brystet til dig. Du skal forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så kan det være nødvendigt at have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Du kan også med den alder han har nu amme ham sen aften i en periode og derefter så putte ham over i egen seng og lade ham sove videre der. Hvis han ligger på afstand af mælkebaren vil han måske ikke søge den så meget… Igen er det afhængigt af at han har lært at falde i søvn i sin seng og ikke i din favn. Hvis han forbinder dit bryst og din favn med at skulle sove, så vil han naturligt protestere over at blive puttet i sin seng og vil vågne op og søge dig igen og igen hele natten…
Der er som jeg startede med at skrive rigtig mange ting som påvirker jeres drengs liv lige nu og han har brug for mor og brug for trygheden - men det er samtidig rigtig vigtigt at I ikke får skabt en uhensigtsmæssig afhængighed af bryst og af din favn, fordi det er rigtig svært at komme væk fra :) Ligesom han jo naturligt også kan blive afhængig af flasken - og det er uhensigtsmæssigt på den måde at erstatte en uhensigtsmæssig vane med brystet med en ny uhensigtsmæssig vane med flaske...
Jeg håber at ovenstående giver lidt mening og hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske