Brev:
Putning, amning, flaske, aftenarbejde
3. juni 2014
Alder:
11 mdr.
Putning, amning, flaske, aftenarbejde
Hej Helen.
Hvordan skal min mand lettest overtage putning af lillebror?
Jeg ammer. Lillebror bruger (desværre) ikke sut og er desværre vænnet til at skulle ammes i søvn. Jeg prøver at lirke brystvorten ud men så vågner han op og søger mig. først når han sover meget, slipper han og vender sig væk. så lægger jeg ham ned i hans seng. han kan godt ammes i vores seng og falde i søvn der, men jeg kan ikke gå fra ham, da han kravler ud over kanten når han vågner. Så hans egen seng er der han skal sove. men der kan han ikke selv falde i søvn i.
Jeg skal starte på job igen om en uge og har indimellem aftenvagter. han vil gerne have en flaske mme. og det har far så prøvet tre aftener. desværre eskaleret til at lillebror starter med at græde når han får flasken. (to aftener er det også lykkedes min mand at putte en træt dreng uden flaske, efter bad og pusletid, bare båret ned i sin seng halvt sovende) så nu holder vi lige et par dages pause hvor jeg ammer ham i søvn igen. og så prøver far igen med flaske. men så tager jeg over så snart det går skævt, for ikke at det eskalerer igen. hvad tænker du om denne plan?
I dagplejen har hun tre gange puttet ham. den første gang uden noget andet end sut (til at nulre) samt en nusseklud. hun tog ham op tre gange og ringede tilsidst og bad mig hente ham. næste dag fik han en flaske mme efter at være blevet skiftet. Hun puttede ham i barnevognen og sang en kendt godnatsang, og så sov han inden hun gik. Flot! dagen efter samme, men da var han mere vågen og lå og rodede lidt rundt, men faldt selv i søvn. igen flot.
Så jeg tror det kører, med at hun godt kan putte ham. Bortset fra at han så skal vænnes fra flaske igen. (Hvordan og hvornår?? Efter sommerferien engang?)
Herhjemme har jeg haft held til at putte ham i barnevogn uden bryst nogle gange, enten ved at give ham flaske lige inden, gå en tur eller at han har været så træt at han er faldet i søvn mens han har siddet og set at vi laver havearbejde fx Men det er oftest at han ikke kan sove uden brystet.
Hans rytme er lige nu ved at skifte til at skulle stå op ca kl seks i stedet for kl syv. for at det passer med formiddagslur i dp og at det er far der afleverer om morgenen. ...
...
Så dagsrytme kommer til at se nogenlunde sådan ud:
op kl 6. morgenmad 6.30.
flaske hos dp . kl 8.00
sover i dp. 8-9, hvor hun vækker ham igen for at han kan lege op spise mad med de andre, samt spise frokost kl 11.15.
sove til middag efter frokost, her giver hun ham flaske igen.
sove uden at blive vækket.
eftermiddagsmad.
aftensmad ca kl 17.45.
putning ca 19.30.
Jeg ammer enten formiddag eller middag, lige inden lur. og igen til aften i forbindelse med putning, eller når han vågner ca tre kvarter efter at være faldet i søvn med flaske. derudover nogle gange inden midnat samt omkring 01.30 og 04.30 når han vågner.
Dette betyder desværre at han ikke spiser så meget morgenmad nogle dage.
Hans mad ser nogenlunde sådan ud:
morgenmad: ca 8-10 skefulde havregrød med frugtmos eller bær, jerndråber. lidt vand af kop.
formiddag, lidt brød eller frugt samt amning eller flaske (ca. 110ml) i forb. med putning.
frokost: lidt brød, ca 4-5 små tern. men masser af pålæg og grønt. han elsker (rør)æg, laks, al slags pølse, asparges, agurk, bønner, kødbolle osv.
flaske eller amning (ca 90 ml)
eftermiddagsmad: yoghurt, frugtmos, peberfrugt, 1/4 bolle, vandmelon el. lign.
aften: Ris, pasta, kartoffelmos, kartofler og grøntsager i stykker, kød i stykker. han spiser mere hvis han selv får lov at spise det med fingrene. også selv om det er mos eller grød.
Hvor meget skal jeg fortsætte amning? Han vil rigtig gerne, men jeg tænker at det giver problemer i fht. putning, og de mange natlige opvågninger, og de gange han vågner efter at være blevet lagt i seng, inden jeg kommer hjem fra aftenvagt. det er ca en til to aftener pr uge jeg arbejder. Jeg vil også gerne fortsætte en måneds tid endnu, det gjorde jeg med storebror. Men jeg kan se mange paralleller, da han også vågnede mange gange hver nat til han blev ti måneder. hver 1-2 time. lillebror kun hver 2-3 time, dog. og desuden brugte storebror sut og var halvt flaskebarn fra han var syv uger. så det giver nogle udfordringer for os alle tre. faktisk alle fire, da storebror ikke kan finde ud af at blive i sin seng og kommer ind og forstyrrer i putningen af lillebror. men den tager jeg i næste brev.
De bedste hilsner