Svar: Vågner alt for meget om natten OG gerne på samme tidspunkter

3. juni 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louie's trætte mor :)

Tak for dit brev :)

Der kan være mange grunde til at Louie vågner med gråd om natten og jeg kan godt læse ud af dit brev, at du allerede har gjort dig mange gode overvejelser. Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge.

Det er rigtig fint at Louie får flaske og derefter puttes til at sove i egen seng. Som jeg læser din beskrivelse, så er han ikke afhængig af flasken i munden for at kunne sove og han er ikke afhængig af at være i dine arme, for at falde i søvn. Han når lige at registrere, at han puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og det er godt :)

Du skriver at han ofte vågner og har brug for sutten et par gange om natten. Det kan være okay - men du skal være opmærksom på at han ikke begynder at få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det betyder at han lærer at han kun kan sove med sutten i munden og derfor begynder at vågne hver time, græde og ikke kan sove før du giver ham sutten i munden igen… Hvis det er tilfældet, så må du lige skrive til mig igen, så vil jeg gerne uddybe denne problematik :)

Sover han stadig hos jer? Hvis det er tilfældet, så kan det nogle gange være en idé at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din seng. Det at koble sengene sammen (og naturligvis sikre sig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt) vil gøre at du kan lægge en beroligende hånd på ham, hjælpe ham til fysisk ro. Han kan mærke at du er der, slappe af i kroppen og komme videre i søvnen, før han vågner for meget op og uden at du behøver stige ud af din seng om natten. Du får på denne måde også mulighed for selv at få lidt mere sammenhængende søvn.

Rytmen om dagen ser umiddelbart også fin ud. Dog tænker jeg, at han meget gerne må få en godnatgrød og også meget gerne en flaske ekstra. De fleste børn vil trives med to flasker i døgnet i 10-12 måneders alderen og jeg kunne godt forstille mig, at det kunne give jer mere nattero, hvis han får en flaske sen aften - der hvor han vågner første gang ved 23-23.30 tiden. Hvis I giver ham en flaske der, så vil han måske sove mere roligt derefter og I vil også få mulighed for at få lidt mere sammenhængende søvn først på natten.

Derudover kan en godnatgrød være en rigtig god idé. Den ...

Annonce

... mætter ham lidt ekstra og kan være med til at gøre at han ikke vågner allerede kl 5, fordi den sikrer at han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig.

Det kan også være en overvejelse værd om ikke han skal have et bad om aftenen, som en fast del af ritualet. Badet vil hjælpe ham til større fysisk ro i kroppen, hjælpe ham til at slappe af. For at have effekt bør badet ligge godt en time før putning og det må meget gerne efterfølges af en god frottering med håndklædet, lidt massage, indsmøring af creme eller lignende.

En god rytme om aftnen kunne derfor se således ud:

Aften 17.30-18: Aftensmad, spiser det samme som I andre.

Kommer i bad, frotteres med håndklædet, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30, får børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-23.30: Flaske - det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

I skal være forberedt på at han godt kan søge jer ekstra meget, når han skal sove. Især når han nu er startet dagpleje. Det er naturligt svært for ham at være adskilt fra jer om dagen og han vil have brug for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt, når I er sammen. Han kan lige nu godt klynge sig ekstra, virke mere pylret og tryghedssøgende og det er vigtigt at I giver ham den nærhed, som han viser behov for.

I skal også være forberedt på at han sandsynligvis vil drømme ekstra meget. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover. Og da han lige nu oplever en masse nyt, vil hans drømmeaktivitet være større. Det betyder ofte ekstra urolige nætter og at han kan vågne med gråd, netop fordi han vågner af drømme. Det er her vigtigt at I forsøger at berolige ham, give ham nærheden, hjælpe ham med stillingsskift, beroligende hænder osv. men ikke kommer ind i en vane, hvor I giver ham sut hver gang eller begynder at tage ham op og vugge ham i jeres arme og gå rundt med ham eller lignende. Stadig forsøge at holde fast i at det er nat, men naturligvis give ham en tryghed og nærhed, som han kan vise behov for.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre - det er en svær periode lige nu, fordi der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt samtidig med at han nu skal køres ind i dagpleje… :)

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.