Svar: Vågner alt for meget om natten OG gerne på samme tidspunkter
3. juni 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Louie's trætte mor :)
Tak for dit brev :)
Der kan være mange grunde til at Louie vågner med gråd om natten og jeg kan godt læse ud af dit brev, at du allerede har gjort dig mange gode overvejelser. Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge.
Det er rigtig fint at Louie får flaske og derefter puttes til at sove i egen seng. Som jeg læser din beskrivelse, så er han ikke afhængig af flasken i munden for at kunne sove og han er ikke afhængig af at være i dine arme, for at falde i søvn. Han når lige at registrere, at han puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og det er godt :)
Du skriver at han ofte vågner og har brug for sutten et par gange om natten. Det kan være okay - men du skal være opmærksom på at han ikke begynder at få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det betyder at han lærer at han kun kan sove med sutten i munden og derfor begynder at vågne hver time, græde og ikke kan sove før du giver ham sutten i munden igen… Hvis det er tilfældet, så må du lige skrive til mig igen, så vil jeg gerne uddybe denne problematik :)
Sover han stadig hos jer? Hvis det er tilfældet, så kan det nogle gange være en idé at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din seng. Det at koble sengene sammen (og naturligvis sikre sig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt) vil gøre at du kan lægge en beroligende hånd på ham, hjælpe ham til fysisk ro. Han kan mærke at du er der, slappe af i kroppen og komme videre i søvnen, før han vågner for meget op og uden at du behøver stige ud af din seng om natten. Du får på denne måde også mulighed for selv at få lidt mere sammenhængende søvn.
Rytmen om dagen ser umiddelbart også fin ud. Dog tænker jeg, at han meget gerne må få en godnatgrød og også meget gerne en flaske ekstra. De fleste børn vil trives med to flasker i døgnet i 10-12 måneders alderen og jeg kunne godt forstille mig, at det kunne give jer mere nattero, hvis han får en flaske sen aften - der hvor han vågner første gang ved 23-23.30 tiden. Hvis I giver ham en flaske der, så vil han måske sove mere roligt derefter og I vil også få mulighed for at få lidt mere sammenhængende søvn først på natten.
Derudover kan en godnatgrød være en rigtig god idé. Den mætter ham lidt ekstra og kan være med til at gøre at han ikke vågner allerede kl 5, fordi den sikrer at han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig.
Det kan også være en overvejelse værd om ikke han skal have et bad om aftenen, som en fast del af ritualet. Badet vil hjælpe ham til større fysisk ro i kroppen, hjælpe ham til at slappe af. For at have effekt bør badet ligge godt en time før putning og det må meget gerne efterfølges af en god frottering med håndklædet, lidt massage, indsmøring af creme eller lignende.
En god rytme om aftnen kunne derfor se således ud:
Aften 17.30-18: Aftensmad, spiser det samme som I andre.
Kommer i bad, frotteres med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30, får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-23.30: Flaske - det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
I skal være forberedt på at han godt kan søge jer ekstra meget, når han skal sove. Især når han nu er startet dagpleje. Det er naturligt svært for ham at være adskilt fra jer om dagen og han vil have brug for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt, når I er sammen. Han kan lige nu godt klynge sig ekstra, virke mere pylret og tryghedssøgende og det er vigtigt at I giver ham den nærhed, som han viser behov for.
I skal også være forberedt på at han sandsynligvis vil drømme ekstra meget. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover. Og da han lige nu oplever en masse nyt, vil hans drømmeaktivitet være større. Det betyder ofte ekstra urolige nætter og at han kan vågne med gråd, netop fordi han vågner af drømme. Det er her vigtigt at I forsøger at berolige ham, give ham nærheden, hjælpe ham med stillingsskift, beroligende hænder osv. men ikke kommer ind i en vane, hvor I giver ham sut hver gang eller begynder at tage ham op og vugge ham i jeres arme og gå rundt med ham eller lignende. Stadig forsøge at holde fast i at det er nat, men naturligvis give ham en tryghed og nærhed, som han kan vise behov for.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre - det er en svær periode lige nu, fordi der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt samtidig med at han nu skal køres ind i dagpleje… :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske