Svar: Endnu et spørgsmål om søvn - 6 mdr.

26. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Der er især en ting, som er meget vigtig og som er det første I skal ændre på - det er det faktum, at jeres datter ikke har nogen fast rytme. Du fortæller f.eks. at hun starter dagen et sted mellem kl 6 og kl 9 - og det betyder at hele dagen rykker sig, hver dag varierer. Hvordan dagens rytme bliver afhænger af, hvad tid hun er stået op og det får betydning for hvornår hun egentlig er parat til at blive puttet om aftenen.

Det får naturligt også betydning for hendes indtag af mad. Hendes fornemmelse for at være sulten og mæt afhænger også af at hun tilbydes mad til fast tid hver dag. Det påvirker hendes indre ur og det vil naturligt også spille ind på hende søvn og hendes behov for brystet og søgning mod brystet igen og igen.

Det første I skal gøre er derfor at indføre en fast dagsrytme og det betyder at hun lige nu skal starte dagen til samme tid. I skal altså stå op hver dag til nogenlunde samme tid f.eks. kl 7-7.30 - uanset om det er hverdag eller weekend. Det skal være sådan, at hun kan få morgengrød senest kl 8.

Du skal prøve at skabe en rytme, hvor hun tilbydes grød eller mos sammen med vand af kop, når hun vågner af en lur og hvor hun tilbydes brystet før hun så puttes til næste lur. På den måde sikrer du hende både mad og mælk nok i maven og sikrer at hun ikke behøver søge brystet igen og igen i løbet af aftenen og natten.

Det gør ikke noget at hun ikke spiser så meget. Det er helt okay hvis hun bare spiser en halv deciliter eller måske bare et par skefulde grød eller mos. Lige nu er det ikke hendes indtag af mad, som er det vigtigste, men det at I får skabt en rytme.

Det vil på samme måde være rigtig godt at du sætter hende i den høje stol, når du giver hende skemad, så hun lærer at sidde der, når hun skal spise. Ligesom hun også meget gerne må få lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. I løbet af de næste 3-4 uger vil hendes indtag af skemad og antallet af måltider hun skal ...

Annonce

... tilbydes øges, men lige nu kan en dagsplan f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre og hvis hun ikke vågner af sig selv, så vækker du hende kærligt og nænsomt, så hun kommer op og bliver klar til morgengrød.

Morgen 8: Tilbydes grød, gerne med lidt frugtmos som topping eller ved siden af (jerntilskud) og må også gerne tilbydes frisk blød frugt i hånden, som hun kan sidde og sutte på selv. Vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop - og må her også meget gerne tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30 - tidspunktet afhænger naturligt af hvor lang en formiddagslur hun har taget.

Eftermiddag 16-17: Ammes og powernapper måske eller den begynder nu at kunne blive sprunget over.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop - og også meget gerne ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere efter om hun har sovet to eller tre lure dagligt.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre. Amningen midt nat forsøges trappet ud i takt med at indtaget af skemad om dagen øges.

Jeg tænker at jo mere fast rytme I kan skabe, - med fast indtag af mad, mælk og faste tidspunktet for søvn, jo bedre vil jeres datter naturligt kunne overgive sig til søvnen om aftenen og jo lettere vil I naturligt have ved at finde det rette puttetidspunkt. Så hun netop ikke begynder at lege og hoppe rundt, men er reelt parat til at sove, når hun puttes.

Derudover kan det naturligt også spille ind at hun falder i søvn med brystet og falder i søvn i din favn - men lige nu har jeg ikke fornemmelsen af at det er her problemet ligger. Hos jer handler det mere om rytme og faste rutiner :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig meget at se på to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad".

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39