Brev:
Endnu et spørgsmål om søvn - 6 mdr.
26. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Endnu et spørgsmål om søvn - 6 mdr.
Hej Helen.
Jeg har kigge i gamle spørgsmål og svar, men syntes det er svært når det aldrig er helt som med vores barn, så nu prøver jeg med direkte spørgsmål, og håber du har nogen gode råd.
Vores datter bliver seks måneder her d. 1 juni og ammes stadig næsten fuldt, hun vil ikke tage flaske, så det er kun mig der giver mad. Vi er startet på skemad, men det har ikke den store interesse, så det er stadig kun som smagsprøver. Mit problem er at det tager enormt lang tid at putte hende om aftenen, fra en halv til to timer evt afbrudt af en vågen periode er normalt, og så er det kun mig der putter. Problemet er at hun er lysvågen lige så snart hun kommer i sin egen seng. Hun sover i vores soveværelse i sin egen seng, der står op af vores. Om natten når hun har fået mad er der som regel ikke noget problem med at hun falder i søvn og bliver lagt tilbage i sengen.
Det er uanset hvordan jeg har forsøgt at lægge hende i seng, så uanset om jeg ligger hende når hun næsten sover, er vågen men træt eller ligger hende når hun allerede sover, så er hun vågen lige så snart hun bliver lagt i sengen.
Vores aften går med at far skifter ble og giver nattøj på , normalt et sted mellem kl. halv syv og otte, så går han lidt rundt eller sidder lidt på legetæppet i stuen sammen med hende, indtil hun virker træt, gaber, gnidder øjne eller lign. så bærer han hende ind i soveværelset og siger godnat. Så får hun bryst mens jeg sidder i vores seng, og som regel falder hun i søvn her ret hurtigt. Så "rejser" jeg hende op så hun ligger oven på mig og kan bøvse eller maden lige falde på plads, ellers gylper hun tit når hun bliver lagt, og det vågner hun selvfølgelig også af. Så ligger jeg hende over i hendes seng hvor hun enten sover 5-10 min og vågner, eller vågner med det samme hun bliver lagt. Jeg har her forsøgt at nusse og shysse og alt muligt andet i håb om at hun falder i søvn igen, hun bruger ikke sut så den er ikke en mulighed, men hun bliver bare endnu mere vågen, griner pludrer, sparker eller skriger højt, hun er som regel her i godt humør, i hvert fald i et langt stykke tid.
For at undgå at hun så skal til at holde fest, er det blevet til at jeg som regel skynder mig at tage hende op igen med det samme og starter forefra med at amme, og hun falder isøvn, bøvses og lægges. Nogen gange vågner hun alligevel, hvis hun ikke falder i søvn ved brystet men er frisk efter at have spist lidt igen, og så står vi op og går i stuen en time eller to før hun er træt igen, og vi starter forefra. Det sidste stykke tid er hun vågnet helt efter en eller to forsøg og går så først i seng ved ti tiden. Ellers falder hun i søvn ved brystet igen, men vi kan altid gentage ritualet tre, fire, fem gange før hun ikke vågner igen med det samme hun bliver lagt i sin seng. Det betyder at vi bruger fra ved 7 halv 8 tiden og til kl. 10-11 stykker hverdag før hun sover, udover at det er noget udmattende at bruge alt den tid, så savner vi efterhånden lidt voksentid om aftenen.
Hun har ikke rigtig nogen fast fytme og står op om morgenen alt mellem kl. 6 og 9, og så er det lige så forskelligt om dagen om hun sover to eller tre lure og hvad tidspunkter. Jeg har forsøgt at skrive ned hvornår hun sover og vågner gennem det sidste stykke tid, men syntes ikke rigtig jeg er blevet meget klogere af det. Lige nu er vi også i en periode hvor hun samtidig også har svært ved at sove i sin barnevogn. Jeg kan lægge hendeud når hun er træt, men uanset hvor langt jeg triller rundt med vognen vil hun ikke sove, ligger og råber for at holde sib vågen. Når jeg så giver op ender hun med at falde i søvn næste gang hun får mad. Hun sover åbenbart bedst hos mor med et bryst i munden, det er bare ikke så praktisk i længden.
Jeg ville virkelig gerne at hun lærer at faldei søvn i sin egen seng og at far, eller andre, også kan putte. Og at hun kan sove i barnevognen, den del håber jeg dog er en fase i udvikling da det ikke tidligere har været et problem.
Men jeg er helt blank på hvordan vi skal ændre på det mønster vi ligesom er havnet i. Det skal for mig helst være uden at hun skal græde og være ked af det da jeg syntes at det skal være en god og tryg ting at falde i søvn.
Og tak for en ellers super hjemmeside der har hjulpet mig med mange spørgsmål som ny mor!
Hilsen