Brev:
Sovevaner og vuggestuestart
26. maj 2014
Alder:
10 mdr.
Sovevaner og vuggestuestart
Kære Helen
Jeg har lige brug for lidt råd og vejledning igen efter at min datter er startet i vuggestue og samtidig også er begyndt at kravle og rejse sig op af al ting.
Min datter bliver 11 måneder i næste uge, og er for tre uger siden startet med indkøring i vuggestue. Det er min mand, som står for indkøringen, og de har en uge tilbage, før han også skal starte på arbejde. Det har været hårdt at køre hende ind, og hun lagde sig syg efter 4 dage og var så snottet en uge derefter, hvor hun ikke var helt sig selv. Hun var utrolig ked af det både dernede og herhjemme. Men nu virker det til at gå bedre selvom hun stadig bliver rigtig ked af det, når vi nærmer os institutionen, og når far siger farvel. Min mand har ringet derned og spurgt, hvordan det går, og de siger hun falder hurtigt til ro, men hun er stadig on and off ked af det i løbet af dagen, men de klarer det.
Efter at hun er startet i vuggestue, er hun begyndt at kravle og stiller sig nu op af alt det hun kan komme til derhjemme. Hun har gået med os i hænderne i mange måneder. Hun er en stærk pige.
Når hun er i vuggestue, så vil hun helst ikke være nede på gulvet sammen med de andre børn, men det er heller ikke sådan, at hun vil sidde på skødet af en voksen. Hun vil faktisk allerhelst sidde i sin barnevogn og observere de andre børn. Synes det er rigtig ærgerligt, når nu hun lige er begyndt at kunne bevæge sig rundt på egen hånd men tænker det nok kommer, når hun føler sig mere tryg dernede.
Det mit spørgsmål egentlig går på er noget omkring hendes sovevaner både om dagen og aftenen.
Inden hun startede i vuggestue kunne vi køre efter en nogenlunde fast plan med to lure dagligt og så var hun faktisk meget nem at lægge til at sove om aftenen, og hun var de sidste par måneder begyndt at falde i søvn af sig selv i sin seng, når vi havde sunget godnatsang og kysset godnat.
Det har ændret sig efter vuggestue start.
Min datter har altid været gladest for at sove lang lur om formiddagen, og det har vi jo givet hende lov til. Lige inden hun startede vuggestue var hun gået over til at sove ca. 2 gange 1,5 time om dagen. Måske kun 1 time om eftermiddagen og så kunne vi putte hende kl. 19.30-20 til aften.
Efter hun er startet vuggestue er hun begyndt at vågne mellem kl. 5-5.30 om morgenen.
Det betyder at hun bliver lagt til sin formiddagslur ved 8.30-9 om formiddagen og har så her på det sidste præsteret at sove 2,5 time.
Derefter kan hun måske først puttes til en eftermiddagslur ved 14-15-tiden og vågner måske først af den kl. 16 eller vi har vækket hende kl. 16, da vi ellers ikke kan se hvordan vi skal få puttet hende til aften.
Selvom vi har vækket hende kl. 16, så har vi de sidste to dage ikke kunne få hende til at sove før kl. 21.30-22 om aftenen og det synes vi altså er for sent, når hun står så tidligt op.
Vi starter putningen før fordi vi faktisk fornemmer at hun er træt. Den ene aften tog det 1,5 time før hun sov, og hun er helt svedig af alt det mosleri. Hun kravler om på alle fire og rejser sig op igen og igen. Vi kan ingen gang nå at lægge hende ned, før hun vender sig igen. Hvis vi forsøger at holde hende lidt ”fast”, så hun ikke kravler om på alle fire hele tiden, så bliver hun bare ked af det og irriteret til sidst. Førhen kunne vi ellers skabe ro for hende ved at holde på hendes krop, ben eller arme og hjælpe hendes krop med at finde ro men det kan vi ikke nu.
I går endte det med at vi efter 3 kvarter tog hende op og så var hun oppe i 30 min og så forsøgte vi at putte igen og hun faldt så i søvn i løbet af 20 minutter. Vi har prøvet at gå fra og til men lige i øjeblikket ender det med, at vi sidder derinde og holder på maven til hun falder i søvn men det er først efter hun har moslet i en time eller mere.
Vi synes bare, det er alt for sent hun sover, når hun også står så tidligt op om morgenen.
Vi synes hellere, at de timer som hun gerne vil sove ekstra om dagen skulle ligge om natten.
Hun sover lige i øjeblikket i snit 3-3,5 time om dagen, og så sover hun jo faktisk stadig kun 8 timer om natten.
Har du nogen gode råd til, hvad vi kan gøre? Også til hvordan vi skal putte om aftenen?
Vi plejer at give hende et bad og så får hun mælk inden hun skal sove.
Håber du kan hjælp os til en bedre rytme og måske lidt voksentid om aftenen :-)
Hilsen forældrene