Svar: Hjælp til mad og rytme

22. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede forældre

Tak for jeres brev, velkommen til - og rigtig mange gange tillykke med jeres lille dreng:)

Det lyder som om at I har haft en hård start som en lille ny familie. Der har været rigtig mange bekymringer undervejs, jeres dreng har været indlagt, er blevet "tvangsfodret", har fået en operation og det har hjulpet - men han har naturligt svært ved stadig at spise. Det er rigtig mange ting som spiller ind hos jer og I kan ikke ændre det hele på en gang, men er nødt til at starte i det små - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

For det første er det rigtig vigtigt at I ikke tænker over, hvad der evt. vil give dårlige vaner, hvad jeres dreng på sigt skal lære osv. Lige nu er det fuldstændig lige meget om han skal trilles i sin barnevogn, for at blive holdt sovende, om han skal nødes til at spise af sin flaske, om han skal tilbydes mælk imens han sover, om han kan falde i søvn af sig selv osv. Det vigtigste for jer lige nu - er det som fungerer! I skal derfor gøre det, som I umiddelbart fornemme vil give ham det bedste indtag af mælk og som vil gøre at han får sovet - uden at have det dårligt med det.

Jeres dreng spiser ikke sit udregnede behov - men han tager på og optager således næringen fint fra den mælk han indtager. Nogle gange drikker han 60 ml, andre gange tager han pludselig 170 ml og jeg kan godt forstå det er frustrerende. I skriver at I ofte forsøger at give ham mad, - når han virker ked af det, urolig osv. så forsøger I naturligt med en flaske. Og I skriver også at I mangler lidt struktur i forhold til hans måltider.

Jeg vil foreslå, at I forsøger at tilbyde flaske som en fast del af hans putteritual. Det vil sige at han får en flaske at falde i søvn på. Og I må gerne give ham flasken imens han ligger i barnevognen eller imens han ligger i sin seng - eller imens han ligger ved siden af jer i jeres seng. Og han må gerne falde i søvn med flasken i munden. Det er lige meget, hvis han på den måde kan falde trygt i søvn og I kan undgå gråd og ulykkelighed og frustration hos både ham og jer.

I spørger om I skal forsøge med en anden flaskesut - og ja - prøv jer frem. Det kan godt være at flere huller gør at mælken løber for hurtigt, men det er ikke sikkert. Og det er et forsøg værd. Der sker ikke spor ved at prøve, hvis det virker er det godt, hvis det ikke virker, så går I bare tilbage til de andre sutter igen.

Med hensyn til valg af modermælkserstatning, så synes jeg faktisk at I skal prøve at købe en Enfamil AR på apoteket. Det er en erstatning beregnet til børn med refluks og det har jeres dreng måske .. I hvert fald har han tendens til at gylpe en del og det at I fornemmer at han har uro i maven, vrider sig, bliver ked af det i forbindelse med måltiderne og imellem måltiderne kan godt skyldes mælk og mavesyre der står og kører op og ned mellem mave og spiserør. Her kan Enfamil AR hjælpe. Det virker ved at være tyndt i flasken og blive tykt i maven og holder sig således i maven.

Det er vigtigt at I fortsat holder gang i hans mave og I må vurdere hvor meget Movicol Junior han har behov for. Han skal have afføring en gang i døgnet og afføringen må ikke være hård eller på nogen måde svær for ham at komme af med. I skal ikke være bekymrede over at skulle hjælpe ham med afføringen - det er vigtigt at maven fungerer for det har stor betydning for hans trivsel generelt.

Jeg vil foreslå jer at give ham mælk, når han sover. Det vil lige nu sige sen aften (og nogle gange måske også midt nat), så han får et ekstra måltid eller to i løbet af natten. I fortæller at han ofte spiser godt, når han spiser om natten og dette må I gerne udnytte. Det at spise om natten vil sikre ham et højere indtag og I behøver så ikke være så bekymrede, hvis han ikke spiser så meget i dagtimerne. Dertil kommer at han om natten ikke registrerer flasken helt på sammem måde, når han sover og derfor ikke bliver så frustreret, som han lige nu gør om dagen.

Jeg vil også foreslå jer at forsøge at skabe en dagsrytme med plads til tre eller måske fire lure. Det lyder som om at han selv er begyndt at have lidt rytme - ...

Annonce

... ofte sover han mellem kl 20-22 om aftenen og det er helt alderssvarende og dagen starter ofte mellem 6.30-8. Det er lige efter bogen at han sover ca 10 timers nattesøvn. Om dagen vil han have behov for ca 5 timer samlet og ofte fordelt på 3 og nogle gange 4 lure. Jeres plan om at han skal sove kl 19 skal I lige nu forsøge at glemme. Det er ikke relevant for hans alder og på sigt vil det sandsynligvis passe bedre med en puttetid omkring kl 20, men det må tiden vise.

Flaske inden hver lur og flaske sen aften - også selvom han ikke melder sig selv og som sagt her forsøge at udnytte at han kan spise mere eller mindre i søvne. De fleste børn vil i denne alder have brug for mælk om natten og vil ofte spise f.eks. kl 20, 23.30, 03 og 06… Og jeres dreng kan altså sove en del mere om natten end man kan forvente. Det er naturligvis dejligt, men ikke når det bliver på bekostning af rytme og manglende indtag i dagtimerne.

En dagsplan med fire lure og et puttetidspunkt omkring kl 22 kunne se således ud:

Tidlig morgen 6: Flaske og sover videre og vågner så og starter måske dagen kl 7-7.30

Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur og I må gerne som nu trille ham, for at holde ham sovende. Alternativt lægge jer med ham i dobbeltsengen og lulle ham videre i søvnen der. Hvad der nu virker bedst.

Frokost 11.30-12: Flaske og puttes til middagslur. Igen må I trille ham eller lægge jer med ham og på den måde hjælpe ham til at sove en lidt længere lur

Eftermiddag 15-16: Flaske og puttes til lur igen. Det er dagens 3 lur. Tidspunktet kan variere lidt efter hvor lange de andre lure er.

Aften 19: Flaske og powernapper måske her - da han ofte ikke kan holde sig vågen mere end ca 1.5 time af gangen, vil han godt kunne have behov for en fjerde lur og dermed en powernap her. Han går altså ikke til ro for natten her, men sover måske bare en halv times tid og vil så være parat til at blive puttet senere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 22: Flaske og puttes til natten

Midt nat 02-02: Evt. flaske

Da han ikke er ældre end han er, så er det naturligvis begrænset, hvor meget I kan styre, men I kan godt forsøge at skabe lidt dagsrytme. Hvis I kan styre dagen og natten lidt mere, så vil I også hjælpe ham til at fornemme mæthed og sult på en anden måde. Det er her en god idé at arbejde på en rytme, hvor han får mælk ca hver 3-4 time, hvis I kan følge dette, så behøver I heller ikke presse ham unødigt og forsøge med flasken igen og igen og på den måde gøre ham mere irriteret og ked af det. Han bryder sig naturligt ikke om at blive presset og fornemmelsen for at skulle spise og have behov for mad, altså føle sig sulten, har han naturligt ikke på samme måde, fordi han har haft den start han har. Jo mere fast struktur I kan lave, jo mere vil I således hjælpe ham (og også jer) på sigt.

En måde at skabe rytme på er at starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor dagen starter f.eks. ca 7-7.30. Prøv at udnytte de dage, hvor han af sig selv vågner her, så I tager udgangspunkt i dette. Tidspunktet han står op på vil naturligt spille ind på, hvornår han kan sove sine lure i løbet af dagen.

Med hensyn til stram halsmuskel, så er det en god idé at få en fys til at se på dette og hjælpe med nogle øvelser. En stramhalsmuskel kan gøre ondt og det kan påvirke både hans søvn og hans lyst til at spise.

Og ja - i takt med at I får skabt en rytme, så vil det hele blive lidt lettere. Det handler om at vi alle sammen har en indre rytme, et indre ur. Det indre ur fortæller os, hvornår vi skal sove og være aktive og hvornår vi skal spise og hvornår vi føler os mette og hos jeres dreng kører dette ur ikke stabilt. I takt med at han begynder at få lidt mere stabil rytme, det vil sige lidt mere faste sovetider og spisetider, så vil han naturligt få lettere ved at spise og også lettere ved at falde i søvn. Men det tager tid og I er nødt til at starte i det små og ikke forvente alt for meget lige nu :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger