Brev:
Hjælp til mad og rytme
22. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Hjælp til mad og rytme
Hej Helen.
Nu har jeg meldt mig ind i håb om at du kan hjælpe.
Jeg har din bog om gråd, søvn, ernæring og dagbogen, men vi mangler stadig råd, og vi er ved at gå ud af vores gode skin. Jeg vil forsøge at ridse vores problemstilinger op hver for sig, håber det gør det mere overskueligt.
Vi har en lille dejlig dreng på 3,5 måned, der har haft en rigtig hård start på livet. De først lidt over 2 måneder af hans liv, var vi indlagt med ham, da han ikke kunne holde sit blodsukker og dette resulterede i 8-9 meget hårde uger med sukkervand i årenen i nogle uger, derefter medicin i sommerfugl i låret hver 4. Time og "tvangsfodring" minimum hver 4 time også... Det var utrolig hårdt at skulle tvinge mad i sin lille dreng, langt mere end han normalt skulle have, men det skulle han have for at kunne holde sit blodsukker oppe, hvor det ikke skadede ham. Han startede med at få min mælk først malket ud, derefter delvis amning, men til sidst kom han desværre på flaske, da det var svært at "tvangsfodre" ham med brystet og ligeledes usikkert hvor meget mad han egentlig fik. Til sidst fandt de heldigvis ud af, at han have en genfejl og det hele endte lykkeligt med en operation i Odense, og han er nu erklæret rask... Men desværre er problemerne ikke stoppet her:
Flaskegivning: Det er næsten konstant en kamp at få vores lille dreng til at spise, han vil næsten altid gerne tage omkring 60 ml, og derefter bliver det en kamp. Det virker lidt som om, at han kun spiser det der lige skal til for at fjerne sulten, men ikke spiser sig mæt, og vi derfor må "tvinge" mere i ham ved at blive ved med at tilbyde flasken, hvor han enten stikker i et hyl og ligger som en flitsbue eller tager i mod flasken, sutter lidt og stikker så i et hyl og ligger som flitsbue. Det er forfærdentligt at det er sådan en kamp hver gang han skal have mad. Vi synes heller ikke han er særlig tydelig i sine signaler omkring hvornår han er sulten. Men begynder han at brokke sig og virke sur/vrissen efter tre- fire timer er første forsøg altid at tilbyde ham noget mad, for at se om det er derfor han er sur.
Det skal siges, at han stort set aldrig har været oppe på den mængde mælk man siger han skal, altså 1/6 af hans vægt, og han har dog stadig taget fint på.... Han er også kommet i papegøjealderen, hvor der ikke skal meget til at forstyrre ham når han spiser, men det er altså ikke fordi han ligger og kigger andre steder hen han ikke spiser for det meste, det er tit mere fordi han bliver sur og gal på flasken og bare ikke vil have mere mælk.
Vi bruger avent flasker med sutter med to huller, vores sundhedsplejerske mener ikke vi skal over til dem med tre huller endnu, da det så vil komme for hurtigt ned i hans mave mener hun?
Vi har forsøgt at dele måltider op med bleskift, pludren, leg mm. Intet synes at virke. Nogle gange spiser han 170 ml i løbet af et kvarter og andre gange spiser han 60 ml på 1 time, der er intet system. Ligeledes kan han nogle gange virke sulten efter to timer og andre gange efter fire, heller intet system. Hvis han først bliver sulten, bliver han voldsom hidsig, og når at køre helt op i det røde felt inden maden er klar, selvom vi har blandet det på forhånd, og "kun" skal varme det op i mikroen, men disse få minutter er for langt tid for ham der..??
Vi forsøger at give ham mad det samme med i stuen, en lænestol og om natten i soveværelse.
Vi kunne rigtig godt tænkte os at få mere struktur på hans måltider, og forhåbentlig få det gjort til en hyggestund, og ikke en stund begge forældre frygter. (Om natten er det for det meste uden skrål, der spiser han normalt omkring 80-140 i løbet af 10 min, bliver bøvset af og bliver lagt i sin seng igen og sover videre)
Det er hårdt at flere og flere af dagens måltider bliver en kamp og ender med skrig, skrål, en sur og ked af det dreng og nogle meget frustrerede forældre - for mad burde jo ikke være noget man blev uvenner over:-(
Derudover gylper han til tider rigtig meget, både når han bøvser, men også nogle gange flere timer efter han er færdig med at spise?
På sygehuset fik han blå allomin og grøn allomin da maven begyndte at slå knuder. Da vi kom til odense, mente de han faktisk have forstoppelse, hvorfor han blev startet op på voksen movicol, et halvt brev.
Nu er han nede på 1/4 del juniormovicol om dagen, som han får om morgen, og vi har skiftet til NAN pro, da det syrnede allomin virkede til at give ham luft og ubehag i maven.. vi synes dog stadig han virker til at have ondt i maven - især om aftenen og ved flaskegivning efter han har taget lidt af flasken ligger han og vrider og snor sig, som om maven gør ondt og bliver helt ildrød i hovedet af raseri hvis vi forsøger at giver ham flasken igen? Og det eneste der synes at virke er at komme op over skulderen og "hænge"???
Udover Nan pro og movicol, får han til middag 5 dråber gaiadråber. Og pt. Holder vi pause med d-dråberne for at se, om der er nogen forskel uden dem.
Vi overvejer anden erstatning f.eks. Nan ha eller nan comforties?? Hvad vil du mene??
Vi er ved at være rigtig, rigtig frustrede over den kamp det altid er at give flaske, det skær i vore hjerter, når det virker til at genere ham og ligefrem stadig virker som et overgreb at få ham til at spise:-(
Rytme og søvn:
Grunden til vi også gerne vil have ham til at spise nogle gode måltider, at vi gerne vil til at indføre lidt rytme både madmæssigt og søvnmæssigt.
Vi vil rigtig gerne have et nogenlunde fast puttetidspunkt, gerne omkring kl 20-20.30 ( på sigt kl 19), men da det er svingende med han madindtage er det næsten umuligt at regne ud hvornår han er klar til at sove til natten, og hvornår han er "mæt nok" til at blive puttet, så dt ikke bliver en rutine, st komme i seng for fem min efter at få mad igen for at falde til ro.
Derover skal det siges, at det er rigtig svært at få ham til at sove længere lurer i løbet af dagen. Vi forsøger med tre lurs rytmen, men det virker som om det ikke er nok, plus hvordan indfører man tre lurs rytmen, hvis barnet er søvnig før eller efter det man regnede med i forhold til rytmen? Det lidt rytme der er, er at han sover ca 10 timer om natten, nemlig at han normalt går i seng mellem 20 og 22 og står op mellem 6.30 og 8 og normalt kun afbrudt af en flaske om natten i tidsrummet mellem 2 og 4. (Dog har han lige i nat f.eks.fået mad kl 01.20 og igen 6.00 hvorefter han sov til kl 7, men normalen er altså kun en flaske om natten, han spise heller ikke så meget igår, hvilket jo nok kan forklare det ekstra madindtage i nat)
Vi har kigget i din bog om børn og søvn, men det søvnhjul der er der i, kan vi slet ikke få til at hænge sammen med vores søn. Selvom han nu er 3,5 måned, har han svært ved at være vågen mere end 1,5 time af gangen, og virker hurtigt til at blive overtræt/overstimuleret/sur/irritele gerne efter ca en time og vores sp siger at han er en meget opmærksom lille fyr, som nok skal hjælpes med at koble fra, han kigger og kigger og kigger, og vil helst hænge over skulderen og lege papegøje hele tiden....
Men som sagt er han maks vågen 1,5 time (jeg har forsøgt mig med bad mellem formiddagslur og middagslur, det trak ham 10 min og gjorde ham ked af det) så begynder han at blive voldsomt pylret og til sidst storskrigende, også er det endnu sværere at putte ham og derefter er han svær at få til at sove længere lurer, man kan næsten stille et ur efter ham, når der er gået 45 min-1 time vågner han, og er svær at få lullet i søvn igen, hvis man ikke lige fanger ham "på det rigtige tidspunkt"! Og i mit hoved skal han jo heller ikke lære, at man kun kan sove med en trillende barnevogn, men det er måske det man bliver nød til i starten indtil rytmen er etableret? Men hvordan vænnes han så af med at skal trilles hver gang han vågner og skal falde i søvn igen?
Og eftermiddagen/aftenen har vi næsten altid en meget træt og ked af det dreng, der har en masse voldsomme skrigturer, måske pga. en blanding af træthed, ondt. I maven mm., det er ulideligt at hver dag skal ende med skrig og gråd og frustrede og ked ad det forældre. Og en dreng der er så ked af det at tårenen løber ned af kinderne og han bliver helt hæs. Vi har forsøgt med en ekstra powernap i løbet af eftermiddagen, uden vi synes at kunne se forskel.
Endnu en grund til vi utrolig gerne vil have lidt mere fast rytme - men hvordan skaber vi en rytme når han ikke vil sove, kun vil holde sig vågen i 1,5 time og har svært ved at spise regelmæssigt??? Og hvordan finder vi ud af hvilken rytme der passer bedst til ham? Altså om hvor længe han ca. Skal sove i de forskellige lurer for det er tilpas for ham?
Vi vil gerne sigte i mod at han står op omkring kl 6-6.30 og går i seng omkring kl 20 og på sigt kl 19 når han bliver lidt ældre.
(To dages "rytme":
En dag i denne uge:
Kl 6 - møffer, bliver puttet igen med sut og sover videre
Kl 7.30 - vågner og tages op
Kl 8-9 - 60 ml m. Movicol og senere 20 ml (en kamp)
Kl 9.00 - giver udtryk for at være træt (pylret og smågrædende mm) - ligges i barenvognen og putter sig selv. Kl 9.45 vågner og vi triller en tur med barenvognen indtil kl 10.00. Kl 10.15 vågner han igen endnu engang triller vi med barenvognen i 10 min. Og først kl 10.55 vågner han igen og tages op.
Kl. 11-11.20 - 90 ml + stor gylp + 60 ml mere.
Kl. 11.50-12.05 bad, men begynder at være pylret.
Kl. 12.30 - 25 ml og meget sur.
Kl 12.40 - lagt i barnevognen uden ballade. Kl 13.30 barenvognen vugges da han begynder at småvågne. Kl 15.00 vågner han igen, forsøger at trille i 20 min men han tages herefter op da han stadig er vågen.
Kl 16.00 -16.30 - 150 ml uden det store brok.
Forsøger at putte ham kl 16.30 uden held.
Kl 17-18 meget sur, skriger, skriger og skriger.
Kl 18-18.20 - powernap i barnevognen, vågner med et skrig. (Drøm?)
Kl 20-20.45 - 100 ml, spiser mest mellem kl 20.40 og 20.50 ellers mest skrig og skrål.
Kl 21.00 lagt i seng.
Kl 01.20-01.40 - 135 ml uden problemer og sover videre
Kl 06 - 90 ml og sover videre.
Andet døgn i sidste uge:
05.00 møffer, puttes igen og sover videre
06.50 vågner
07.20-07.50 - 130 ml plus movicol
08.20-10.10 lagt i barnevognen
10.30 - 160 ml
11.30 - 12.30/13.30 tegn på træt, lagt i barnevognen. Vågner kl 12.30, men trilles en tur og sover derfor indtil 13.30.
14.15-15.00 - 140 ml
15-16 lagt i barnevognen
16.30-17.10 - 240 ml plus stor gylp.
17.30-18.30 sov ved mor, tegn på træt
19.30-20.00 - 160 ml plus stor gylp
20.20 starter putning, skrig, skrål og Meget ked af det. Sover endeligt kl 21.20.
03.20 - 85 ml (startede med at møffe kl. 2.40)
06.40 - begynder at møffe og tages op kl 7.00 )
Hjælp.... Hvad skal vi gøre for at hjælpe vores lille dreng med lidt mere rytme, til at være mere glad og ikke være ked af det hver gang han skal spise og have de voldsomme perioder om eftermiddagen/aftenen hvor han også er noget så ked af det?? Og hvordan lærer han at sove længere lurer uden at barnevogne skal køre i pendulfart op og ned af villavejen?
Vi har gået til kiropraktor med ham, da hans nakke er lidt stram, han vil helst ligge med hovedet til den ene side, dog har kiropraktoren ikke hjulpet det store, og vores sundhedsplejerske mener vi får mere ud af en fys, da hun mener det især er hans halssene der er stram. Vi overvejer også zoneterapi, så det også kunne hjælpe på mave, drømme, spændinger mm? Hvad har du gode erfaringer med?
En sidste ting, hvordan indfører vi et putterutine, er det muligt at gøre uden at der kommer skrig og skrål fra bettemanden? Vi vil gerne have indført at han lærere at falde i søvn i sin egen seng med en sang og så godnat og i barnevogne ligeledes med sang og godnat. lige nu bliver han lullet godt hen og lagt halvt sovende/halvvågen i liften i barnevogne og i liften i hans seng om aftenen, men vi vil jo gerne på sigt at vi kan ligge ham vågen og han selv falder i søvn, men hvordan fanger man tidspunktet hvor han er træt nok til dette og ikke for træt og ikke er faldet i søvn? Vil det blive nemmere når man har fået en rytme, da hans indre ur så er indstillet på at nu er det sovetid?
Enkelte gange er det lykkedes at ligge ham tilst sove vågen, og han selv har pludret sig i søvn, men det er desværre ikke de gange der er flest af.
Vi håber meget snart at høre fra dig, da vi ikke rigtig snart ved hvad vi skal gøre for at hjælpe vores lille dreng....
Vi undskylder det lange brev, men synes der var så mange informationer du havde brug for, for at kunne forstå helheden ordentligt.
Venlig hilsen
Den frustrerede forældre