Svar: Drengene vågner om natten

21. maj 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres drenge stortrives og det er dejligt at høre, at det nu går bedre med putningen. Det tager kortere tid at få dem til at sove. Måske er det tid til at I ikke længere ligger ved siden af dem, men prøver at sidde hos dem, så de vænner sig til ikke at skulle have helt så tæt fysisk kontakt…

Den store motoriske uro, som I mærker hos M. kan sagtens handle om alder og udvikling - og så kan man naturligvis spørge "hvorfor mærkes det så ikke hos V." og her er svaret, at børn jo er forskellige og udvikler sig forskelligt :)

Et bad, som ligger ca 1 time før putning kan have god effekt. Det kan være med til at give en ro i kroppen og gøre at det er lettere for M. at slappe af, når han så puttes. Ofte vil det hjælpe ekstra, hvis badet afsluttes med en god frottering af kroppen, indsmøring med creme eller lignende.

Det kan også nogle gange hjælpe med lidt massage eller en let berøring af kroppen, hvor han f.eks. ligger stille og I så kører med snippen af en stofble, en fjer eller andet, som kan "kilde", uden at kilde for meget. Starter ved ansigtet og kører over øjnene, næsen, munden, halsen, brystet, armene, maven, benene osv. Imens han ligger stille, mærker sin krop og stille og roligt får slappet helt af i kroppen.

Nogle børn har glæde af at blive puttet i en sovepose, som hjælper dem til rent fysisk at holde sammen på sig selv. I skal her ...

Annonce

... naturligvis sikre jer, at det ikke bliver for varmt og soveposen skal med den årstid vi har, nok bruges i stedet for en dyne, og være i et let materiale.

Har I skifte til juniordyne? Ellers er det en rigtig god idé at gøre dette nu. En juniordyne er større og svøber sig bedre omkring drengene og det vil også ofte være med til at give ekstra ro i kroppen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af en kugledyne - de er dog meget dyre og skal ses som et "hjælpemiddel" og umiddelbart tænker jeg, at det ikke er nødvendigt hos jer. Med mindre I oplever at han generelt har svært ved berøring. Nogle børn sover meget uroligt, ligger uroligt, fordi de har svært ved at fornemme kroppens grænser eller har det der kaldes sansemotoriske problemer. En kugledyne indeholder løst liggende, som giver punktvise tryk på kroppen. På den måde stimuleres berøringssansen og muskel-ledsansen. Det giver barnet en øget kropsbevidsthed og hjælper ofte barnet til større ro.

Overvej også hvad I bruger af sengetøj, hvilken madras osv. drengene ligger på. Det er blevet varmere i vejret og det er vigtigt at drengene ikke har det for varmt. Hvis M. har tendens til at have det varmt, så kan det også give ekstra uro om natten. Så måske skal han have lidt mindre nattøj på eller sove med en lettere dyne eller lignende, for bedre at kunne komme af med varmen og dermed også sove mere roligt.

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.