Svar: Drengene vågner om natten
21. maj 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres drenge stortrives og det er dejligt at høre, at det nu går bedre med putningen. Det tager kortere tid at få dem til at sove. Måske er det tid til at I ikke længere ligger ved siden af dem, men prøver at sidde hos dem, så de vænner sig til ikke at skulle have helt så tæt fysisk kontakt…
Den store motoriske uro, som I mærker hos M. kan sagtens handle om alder og udvikling - og så kan man naturligvis spørge "hvorfor mærkes det så ikke hos V." og her er svaret, at børn jo er forskellige og udvikler sig forskelligt :)
Et bad, som ligger ca 1 time før putning kan have god effekt. Det kan være med til at give en ro i kroppen og gøre at det er lettere for M. at slappe af, når han så puttes. Ofte vil det hjælpe ekstra, hvis badet afsluttes med en god frottering af kroppen, indsmøring med creme eller lignende.
Det kan også nogle gange hjælpe med lidt massage eller en let berøring af kroppen, hvor han f.eks. ligger stille og I så kører med snippen af en stofble, en fjer eller andet, som kan "kilde", uden at kilde for meget. Starter ved ansigtet og kører over øjnene, næsen, munden, halsen, brystet, armene, maven, benene osv. Imens han ligger stille, mærker sin krop og stille og roligt får slappet helt af i kroppen.
Nogle børn har glæde af at blive puttet i en sovepose, som hjælper dem til rent fysisk at holde sammen på sig selv. I skal her naturligvis sikre jer, at det ikke bliver for varmt og soveposen skal med den årstid vi har, nok bruges i stedet for en dyne, og være i et let materiale.
Har I skifte til juniordyne? Ellers er det en rigtig god idé at gøre dette nu. En juniordyne er større og svøber sig bedre omkring drengene og det vil også ofte være med til at give ekstra ro i kroppen.
Nogle børn har glæde af en kugledyne - de er dog meget dyre og skal ses som et "hjælpemiddel" og umiddelbart tænker jeg, at det ikke er nødvendigt hos jer. Med mindre I oplever at han generelt har svært ved berøring. Nogle børn sover meget uroligt, ligger uroligt, fordi de har svært ved at fornemme kroppens grænser eller har det der kaldes sansemotoriske problemer. En kugledyne indeholder løst liggende, som giver punktvise tryk på kroppen. På den måde stimuleres berøringssansen og muskel-ledsansen. Det giver barnet en øget kropsbevidsthed og hjælper ofte barnet til større ro.
Overvej også hvad I bruger af sengetøj, hvilken madras osv. drengene ligger på. Det er blevet varmere i vejret og det er vigtigt at drengene ikke har det for varmt. Hvis M. har tendens til at have det varmt, så kan det også give ekstra uro om natten. Så måske skal han have lidt mindre nattøj på eller sove med en lettere dyne eller lignende, for bedre at kunne komme af med varmen og dermed også sove mere roligt.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske