Svar: Udfasning af amning om natten

20. maj 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Nu hvor din dreng er blevet 7 måneder, vil det faktisk være super fint med "kun" 4 amninger i døgnet - og jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at din dreng om formiddagen og om eftermiddagen nu skal have et lille mellemmåltid i stedet for brystet sammen med lidt vand af kop.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt frugtmos og bærmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 10 - men nu uden at blive ammet først.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Mosen kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.

Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca 14.30

Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Aften 18: Familiemad er udangspunktet, - han må gerne få f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen osv. sammen med sin grøntssagsmos. Gerne mad med lidt sovs og lidt smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten 20-21 som nu

Sen aften eller først ...

Annonce

... på natten 24/01: Ammes og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Når amningerne ligger på denne måde så sikrer de din dreng væske fordelt over hele døgnet og giver samtidig plads i maven til mere rigtig mad. I takt med at hans indtag af mad øges dagen igennem og i takt med at han bliver bedre og bedre til at drikke af en kop, vil hans behov for brystet naturligt nedsættes. Og når han bliver 8-9 måneder vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet - disse kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften og det vil her således være morgenamningen der trappes ud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du trapper morgenamningen ud, så gøres dette ved at du ammer mindre og mindre. Det vil sige ammer fra et bryst og forsøger at afkorte amningen mere og mere. Ofte vil det i 8-9 måneders alderen være passende at indføre en godnatgrød som en fast del af putteritualet, det skaber lidt ekstra mæthed om aftenen og vil være med til at gøre at han bedre kan undvære mælk/mad om natten. Og så trappes brystet ud, ved at du lirke brystet ud af munden på ham. Altså forsøger at trække brystet til dig igen og igen. I starten vil han søge brystet, så får han det og når der så er ro på ham, så forsøger du igen at lirke brystet ud af munden på ham. På den måde kan han lære at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Når brystet fjernes inden formiddagsluren nu, så er det på samme måde også for at lære ham at sove, uden at være afhængig af brystet - og samtidig også for at skabe plads i maven til mere mad :)

Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder