Svar: Udfasning af amning om natten
20. maj 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Nu hvor din dreng er blevet 7 måneder, vil det faktisk være super fint med "kun" 4 amninger i døgnet - og jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at din dreng om formiddagen og om eftermiddagen nu skal have et lille mellemmåltid i stedet for brystet sammen med lidt vand af kop.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt frugtmos og bærmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10 - men nu uden at blive ammet først.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Mosen kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca 14.30
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Familiemad er udangspunktet, - han må gerne få f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen osv. sammen med sin grøntssagsmos. Gerne mad med lidt sovs og lidt smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten 20-21 som nu
Sen aften eller først på natten 24/01: Ammes og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Når amningerne ligger på denne måde så sikrer de din dreng væske fordelt over hele døgnet og giver samtidig plads i maven til mere rigtig mad. I takt med at hans indtag af mad øges dagen igennem og i takt med at han bliver bedre og bedre til at drikke af en kop, vil hans behov for brystet naturligt nedsættes. Og når han bliver 8-9 måneder vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet - disse kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften og det vil her således være morgenamningen der trappes ud.
Når du trapper morgenamningen ud, så gøres dette ved at du ammer mindre og mindre. Det vil sige ammer fra et bryst og forsøger at afkorte amningen mere og mere. Ofte vil det i 8-9 måneders alderen være passende at indføre en godnatgrød som en fast del af putteritualet, det skaber lidt ekstra mæthed om aftenen og vil være med til at gøre at han bedre kan undvære mælk/mad om natten. Og så trappes brystet ud, ved at du lirke brystet ud af munden på ham. Altså forsøger at trække brystet til dig igen og igen. I starten vil han søge brystet, så får han det og når der så er ro på ham, så forsøger du igen at lirke brystet ud af munden på ham. På den måde kan han lære at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Når brystet fjernes inden formiddagsluren nu, så er det på samme måde også for at lære ham at sove, uden at være afhængig af brystet - og samtidig også for at skabe plads i maven til mere mad :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske