Svar: Søvn om natten, men ik rigtig om dagen!

18. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lidt frustrerede mor :)

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med jeres dejlige lillesøster:)

Når man er 3.5 måned gammel, så sker der nogle fysiologiske ændringer med søvnen idet søvnen begynder at indholde flere søvnstadier. Det spæde barn sover "aktiv søvn" og "stille søvn". Når barnet sover ”aktiv-søvn”, så trækker det vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger hun og smiler for sig selv. Når jeres lille datter sover ”stille søvn”, vil hun derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se at hun laver suttebevægelser med sin mund.

I 3-4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier og begynder i sammensætning at minde om den søvn, som vi voksne sover. Det vil sige at hun er døsig, falder i søvn og begynder at komme igennem stadier, hvor hun sover dybere og dybere, sover let og sover dybere igen og at hun imellem disse bølger også vil have tidspunkter, hvor hun drømmer. Og nogle børn har rigtig svært ved at skifte mellem de forskellige stadier - de spjætter med hele kroppen, vågner op, græder og virker meget kede af det og ikke parat til at vågne - men får ligesom vække sig selv.

Det gennemsnitlige søvnbehov i jeres datters alder er 15 timer i døgnet. Og de fleste børn trives rigtig godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at barnet sover 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Det betyder at mange børn i denne alder går sent i seng. De er ofte ikke parate til at blive puttet til natten før klokken måske er 22. Det gælder dog ikke alle og jeres datter lyder til at have en god lang nattesøvn. Du fortæller at hun ofte sover fra kl 20 til 08, naturligvis afbrudt af et par amninger. Men det betyder rent faktisk også at hun naturligt kun kan sove 3 timer samlet i løbet af dagen, hvilket hun jo faktisk gør.. Så samlet set får jeres datter den søvn hun behøver.

Det du skal vurdere er om hun ville trives bedre med en kortere nattesøvn og længere lure i dagtimerne? Hvis du skønner, at det er tilfældet, så vil det være rigtig godt at arbejde på at forlænge en af lurene - og jeg vil foreslå middagsluren. Hvis du skønner at hun egentlig trives med sin rytme, så behøver du ikke ændre ...

Annonce

... noget. Man skal ikke ændre noget, som fungerer og nogle gange fungerer det, når man netop ved at det er normalt og helt okay…:)

Det er en rigtig god idé at bibeholde de 3 lure dagligt - formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. Det er en fin rytme for hendes alder.Og som sagt kan du prøve at gøre middagsluren længere. På den måde vil hendes 3. lur komme til at ligge lidt senere og hendes puttetidspunkt også blive senere og på den måde vil nattesøvnen blive afkortet :)

Du kan vælge at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, når hun skal sove til middag for på den måde at holde hende sovende og du må meget gerne ligge parat og tilbyde brystet en ekstra gang, hvis og når hun efter f.eks. 45 minutter begynder at vise tegn på at ville vågne op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må også meget gerne trille hende i barnevognen og gå så lang en tur med hende, at du passerer de kritiske minutter, hvor hun plejer at vågne op, for på den måde at få hende videre i søvnen og vænne hende til at tage et lidt længere søvnstræk.

Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det har den fordel at det for det første aktiverer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, det forlænger også hendes vågenperiode, så middagsluren kommer til at ligge lidt senere og så vil et bad ofte give en god ro i kroppen, så hun sover bedre og mere sammenhængende, når hun efterfølgende puttes.

Med hensyn til amningerne om natten, så er det naturligvis rigtig dejligt at hun kan tage så langt et søvnstræk uden at få mælk. Det kan hun dog også kun, fordi hun får mælk om resten af døgnet - og det betyder naturligt at hun om dagen også vil have sværere ved at sikre sit behov for mælk, hvis hun sover for meget. Der kan altså godt være en sammehæng mellem det lange søvnstræk om natten og det at hun søger bryst eller flaske hyppigere om dagen og altså sover kortere lure om dagen… Du kan derfor godt overveje om du vil begynde at supplere hende med en ekstra amning eller flaske f.eks. sen aften før du selv går i seng. Hvis hun på den måde har fået et ekstra måltid i løbet af natten, så vil hun ikke behøve søge det så hyppigt om dagen:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla