Brev:
Søvn om natten, men ik rigtig om dagen!
18. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Søvn om natten, men ik rigtig om dagen!
Kære Helen
Jeg har læst en del med på sidelinen for at finde svar til jeg mangler i hverdagen, men nu skriver jeg selv :-)
Vi er en sammenbragt familie med dine, mine og vores. Min søn på 4 år (er hos sin far hver anden weekend) min bonus søn på 9 år (er hos os 6 dage ad gangen) også har vi sammen fået lille Olivia på 3,5 måned, født den 23 januar.
Olivia har siden hun var 5-6 uger gammel sovet ”igennem” om natten. Dvs. hun har altid haft en rytme med at blive lagt mellem kl 19-20 (sjældent senere) og fået mad 2 gange om natten. Ca kl 1-2 tiden og igen ved 4-5 tiden. Også derefter sovet til kl 8-9 tiden. Hun bliver stadig lagt mellem 19-20, dog forlanger hun kun mad 1 gang om natten nu omkring kl 4. Er det ok at hun tager et så langt træk uden mad? Tænker hun nok skal sige til når hun bliver sulten:)
Hun sover i sin egen seng, i vuggen ved siden af mig. Så natten klager jeg skam ikke over!!
MEN om dagen er noget helt andet!! Hun sover sammenlagt 3 timer på en hel dag – fra kl ca 8-8.30 til kl 19-19.30 tiden og det kan godt være en laaaaang dag. Syntes ikke at det kan være rigtig for sådan en lille baby. Pt ser dagen sådan ud:
8-8.30: Vågner
ca 8 –9.30: Ammes, pusles, lege lidt – kører Julius i BH, hjem og ammes
9.30 (10) – 10.30 (11): sover 1 time og 10 min
10.30 (11)- 12.30: Ammes, pusles, aktiveres, ammes (evt lidt flaske 30-40 ml)
12.30-13.30 (45) : sover 1 time
13.45-15.30: ammes, pusles, lege lidt – hente Julius i BH, hjem, ammes og lidt flaske (30-40 ml)
15.30-16.30 (45): Sover 1 time og måske lidt mere eller mindre
16.45-19 (30): Ammes, pusles, hygge lidt – ik så meget leg, ammes (flaske 70-80 ml)
19 (30) – 3-4 tiden: sover
3-4 tiden: Ammes
4-8 (30): sover.
Jeg begyndte at supplere med flaske for ca 4 uger siden, da jeg ikke syntes at jeg mættede hende nok og håb om at hun kunne tage et lidt længere lur. Da hun også tager nogle dage på 45 min L Syntes ikke at det er mange timer hun får i løbet af en dag og det ville også være fint hvis hun var en glad baby hele dagen, men det er hun bestemt ikke!
Efter nr. 2 lur er hun ved at være brugt og hun bliver hurtigt ked af det og pjveset. Syntes at det er lidt opslidende, da hun er så ked og ikke glad, for vil jo så gerne kunne hjælpe hende. Skal jeg prøve med en 4 lur også kommer hun i seng senere? Men det hjælper jo bare ikke på, at hun ikke har noget mere sammenhængende søvn i løbet af dagen!?.
Hvis jeg prøver at putte hende i hendes egen seng om dagen, bliver hun så ulykkelig at jeg må ligge hende i barnevognen tilsidst før hun falder til ro, kan slet ikke få hende til at sove der om dagen men aften er det intet problem?! Jeg kan også kun få hende til at sove i barnevognen ved at gå en lille tur, jeg kan ik bare ligge hende.
Når hun vågner ligger hun med store øjne, også er der jo ingen grund til at få hende til at sove mere.
Dog efter nr. 2 lur begynder hun at blive lidt mere øv når hun vågner – så prøver jeg at vugge, give hende sutten. Det plejer ik at hjælpe, så begynder jeg at gå en tur med hende og når jeg har gjort det i 30-40 min og hun stadig ik sover og begynder og ligge at kigge, giver jeg op.
Hvad skal jeg gøre når hun vågner? Skal jeg bare blive ved, hvis hun er øv eller tage hende op hvis hun er ok. Dog kan hun lige pludselig finde på efter 7-8 dage, tage en lur på 3 timer! Og har gjort fuldstændig det samme, det forstår jeg ikke helt!
Dagen i dag gik dog helt galt.
Lur 1 : 1 time
Lur 2 : 45 min
Lur 3: 35 min (havde skidt i bleen, prøvede at putte hende igen men blev alt for ked af det!)
Endte med at jeg puttede hende til ”nat” kl. 18, da hun var så ulykkelig!
Håber du kan hjælpe mig med nogle ideer til hvad jeg kan gøre anderledes?!
Hilsen
Den lidt frustrerede mor.