Svar: Dårlig søvn om dagen

17. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede forældre

Tak for jeres brev - velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :)

Det lyder som om at jeres dreng stortrives på alle punkter, han udvikler sig rigtig godt både motorisk og mentalt, lyder til at spise godt og længe ved brystet, han er glad, pludrer og det er super - men han har rigtig svært ved at sove længere lure om dagen… Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker I kan bruge:)

Der sker en fysiologisk ændring med jeres drengs søvn netop nu, som gør at han vil have tendens til at vågne op, som I oplever hos jer. Hos det spæde barn indeholder søvnen et dybt og et let stadie, man taler også om en aktiv søvn og stille søvn, men med den alder jeres dreng har nu, så begynder hans søvn at indeholde flere stadier og i sammensætning minde om den søvn vi voksne sover.

Det betyder at han går fra at være vågen til at være døsig og i let non-REM-søvn til stadie fire inden for få minutter. Herefter vil han skifte mellem at være dybt sovende og let sovende og halvdelen af hans søvn vil være REM-søvn. Det er lidt forskelligt hvornår disse skift ligger, men I vil ofte kunne se det på ham og ofte vil skiftet ligge efter de 40 minutter, som I netop beskriver. Det er altså skiftet mellem at sove let og sove dybt og sove lettere igen som vækker ham.

Derfor er det rigtig godt, at I nu arbejder på at hjælpe ham med at sove videre, når han har disse opvågninger, så han får lidt længere sammenhængende søvn i løbet af dagen. I hvert fald vil det være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at mindst en af hans lure varer 1.5 time og gerne mere. Når han sover i mindst 1.5 time, så sikrer I ham at han kommer igennem de forskellige stadier af søvnen og får den kvalitet af søvnen, som han har behov for.

I kan hjælpe ham videre ved f.eks. at svøbe ham. Det vil nemlig ofte være sådan, at han "spjætter" i kroppen, når han skifter søvnstadie. I kender også fornemmelsen fra jer selv at lige der, hvor I er ved at falde i søvn, så føles det som om at I falder og jeres krop spjætter. I sover videre, kommer videre i søvnen, men små børn bliver vækket. De vågner op, bliver urolige, kede af det og har svært ved at komme videre i søvnen. Når han er svøbt, så vil det hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, så han ikke får vækket sig selv at sine spjæt og det kan dermed gøre, at han falder lettere i søvn igen - og altså ikke vågner op.

I kan også hjælpe ham ved at mor lægger sig sammen med ham og ammer ham - og bliver liggende hos ham, til første søvnfaseskift er overstået. Det at ligge tæt, give ham fysisk kontakt og nærhed, holde hans hænder og på den måde hjælpe ham til fysisk ro, kan hjælpe ham til at komme videre i søvnen i stedet for at han vågner op.

Det vil ofte også hjælpe at tilbyde ham brystet, når han viser tegn til at ville vågne op, så han med brystet lulles videre i søvnen - og det er helt okay på den måde at hjælpe ham videre. Det er lige nu ikke dårlig vane, fordi det er vigtigt at han får sin sammenhængende søvn og lærer at sove et lidt længere søvnstræk i løbet af dagen.

Så vil det ofte også ...

Annonce

... hjælpe at putte ham i barnevognen og trille ham så lang en tur, at han holdes sovende hele tiden - det vil sige trille så længe at I kommer forbi de berømte 40 minutter, hvorefter han så måske vil kunne sove videre på egen hånd. Det kan derfor være en rigtig god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor han vænnes til at sove en længere lur midt på dagen og hvor I gør det til en vane, at trille ham en lang tur, når han skal sove middagslur.

Det vil generelt være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hans samlede søvnbehov vil være ca 15 timer og mange børn vil have en rytme, hvor de sover ca 10 timer om natten og 5 timer om dagen (fordelt på 3 lure). Men nogle børn vil naturligt også sove en længere nattesøvn og derfor sove mindre om dagen. Og I skal derfor prøve at se på hans samlede søvnindtag.

Jeg kan ikke helt ud af jeres brev tyde, hvor meget han egentlig sover om natten.. I skriver at han falder i søvn mellem 19-21 og sover 5-7 timer, hvorefter han ammes og sover 2-3 timer mere. Det betyder at han sover fra f.eks. kl 20 til 02 og igen til 05 og her sover han så videre et par timer til dagen starter? Det betyder at han reelt måske sover næste 12 timer om natten naturligvis afbrudt af amning og hvis det er tilfældet, så vil han naturligt ikke kunne sove mere end ca 3 timer i løbet af dagen…

I skal også være opmærksomme på om han mon sover, når han ammes? Du skriver at han er rigtig god til at die og tager godt fra. Du fortæller at du holder øje med hans indtag og forsøger at amme ham ca 8 gange i døgnet - og at han ved de større måltider spiser ca 40 minutter ved et bryst og lidt ved det andet. Det lyder godt, men vær opmærksom på om han sover undervejs i amningen. Nogle børn vil powernappe imens de spiser og vil så naturligvis ikke kunne sove helt så meget og helt så sammenhængende, når de puttes til lur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan derfor være en idé at du forsøger at holde ham lidt igang under amning. Evt. tager ham fra, lader ham bøvse en gang undervejs, lægger ham til samme bryst men i en ny stilling, så du på den måde får ham til at spise lidt mere effektivt. Nogle gange kan det også hjælpe at lægge en skiftning ind undervejs i amningen for på den måde at få ham vækket og derefter fyldt ekstra op igen - hvorefter han så måske kan sove en længere lur.

Nogle gange kan man også med held lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at forlænge den vågne periode her lidt og aktivere ham ekstra både motorisk og mentalt. Han kan få mælk, komme i bad, få mælk igen og derefter blive puttet til en længere middagslur. Det kan gøre at han sover en længere lur midt på dagen og også at middagsluren måske kommer til at ligge lidt senere, så hele dagen rytme ændrer sig lidt - og han derfor måske også vil gå lidt senere i seng. Det betyder at nattesøvnen på den måde stille og roligt kan blive lidt kortere og dagssøvnen altså også blive lidt længere.

Jeg håber, at mine tanker her vil hjælpe jer og give lidt idé om, hvad der evt. sker hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger