Dårlig søvn om dagen

17. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Dårlig søvn om dagen

Hej Helen

Vi er et par på 30 der har en dreng, som lige er fyldt tre måneder.

Han er en meget glad og aktiv dreng, der er meget tidlig til alting. Han smilede fx bevidst da han var tre uger, har altid været god til at holde øjenkontakt, griner nu med latter, har længe været god til at ligge på maven, holde hovedet, række ud efter ting og griber nu næsten hver gang og putter alting i munden, fået øje på sine fødder, storsmiler til sig selv i spejlet osv. Han har aldrig grædt ret meget, max en time sammenlagt om dagen og mest ved sult, træthed og mavekneb. Han pludrer og smiler rigtig meget, er generelt meget opmærksom og er god til at underholde sig selv.

Alt i alt føler vi os meget heldige med ham. De seneste to-tre uger har vi dog fået problemer med hans søvn om dagen, vi synes problemerne opstod ifbm 12 ugers tigerspringet som han startede på ved 10 1/2 uge.

Om natten sover han rigtig godt. Falder i søvn mellem 19 og 21 og sover 5-7 timer i første stræk, hvor han ammes (han ammes udelukkende), og sover 2-3 timer mere og eventuelt får mad og en times søvn mere. Ganske problemfrit. Om dagen er det dog helt anderledes.

Om formiddagen og omkring middag sover han præcist 45 min, vi kan næsten sætte uret efter det. Dette sker også hvis vi går med ham i barnevognen. Her er det dog nemmere at hjælpe ham videre i næste søvnfase og han kan godt sove to timer ad gangen her. Men når han sover i lejligheden bliver det en kamp. Vi tjekker altid om han kan lulles i søvn med en sut og kærtegn og vippen med liften (han sover altid i denne, uden noget at kigge på og godt skærmet). Kan han ikke dette tjekker vi om han er sulten. Her kan jeg have held til at ligge og amme med ham, hvor han så falder i søvn men vågner efter 45 min igen. Går jeg fra ham mens han sover og lader ham ligge vågner han måske efter 20-30 min og er ulykkelig. Ellers kan vi bruge to timer på at få ham til at sove 5 min ad gangen, og hvor vi hver gang er overbevist om at han sover tungt. Vi prøver at putte ham med de samme ritualer hver gang: han skiftes, ammes, nusses og synges lidt for. Jeg ligger ham ofte i liften inden han sover tungt så han er med på hvor han falder i søvn. Når han så vågner efter de 45 min er det sjældent han græder. Han ligger og kigger og ser lysvågen ud. Men tager vi ham op kan vi mærke at han ikke er udhvilet.

Når vi når hen forbi kl. 15 om eftermiddagen er der et nyt mønster, som startede ved tigerspringet. Her kan han ifbm amning falde i dyb søvn men vågner efter to min og ligger igen og kigger. Han kan ikke ...

Annonce

... lulles i søvn igen med mindre vi tager ham op og vugger ham i armene siddende på en pilatesbold. I samme sekund vi gør antræk til at lægge ham, slår han øjnene op og græder ulykkeligt. Han kan sove et stykke tid i mine arme hvis han ammes lidt igen, måske halvanden til to timer, men begynder at græde i søvne ca hvert tyvende minut hvor han lyder virkelig ulykkelig.

Til din information kan jeg sige at vi gør meget ud af både stille og aktiv kropskontakt og tumler meget med ham ligesom vi snakker meget med ham og også giver ham plads til at ligge og lege med sine ting på legetæppet. Han er ganske tydelig i sine signaler, men kan godt være forvirrende på den måde at han kan være irriteret, grine, være irriteret igen eller fx prøve af smile til os mens han græder. Nogle gange synes vi også det virker som om at han glemmer at han er sulten eller træt så længe der sker noget omkring ham. Så græder han først når jeg ligger ham på ammepuden mens jeg gør klar. Derfor holder jeg meget øje med hvor lang tid der er gået siden sidste amning. Når han ikke er sulten er han meget tydelig, hvis jeg forsøger at ligge ham til.

Han ammes udelukkende og dette ca 8 gange i døgnet og til de større måltider spiser han ca i 40 min, længe ved et bryst og derefter lidt ved det andet. Jeg føler altid at han tømmer brystet. Hans mave/tarm system har altid været træls idet han prutter virkelig meget. Vi tror også at det ofte er prutter der vækker ham, han græder ofte ifbm prutterne. Mavekneb er ikke så hyppigt længere. I hver vågen periode er vi meget obs på at cykle med hans ben og få ham pruttet af ligesom han bøvser godt ved hver amning.

Vi synes vi har verdens dejligste dreng, men det er så vanvittigt frustrerende at han sover så dårligt om dagen, både fordi vi ved han har brug for det og ikke har godt af kun at sove tre timer på en dag, være vågen i fire timer eller kun sove 20 min på 5-6 timer som det nogen gang sker. Men også fordi vi har brug for lidt længere pauser til at lade op. Derudover er det så ærgerligt at et dårligt søvnmønster påvirker hans ellers gode humør.

Puha, det blev et langt brev. Vi har længe læst andre breve her i brevkassen, set et afsnit af "sådan sover dit barn" men synes ikke det helt har ramt plet. Derfor har vi forsøgt at give dig så grundig en beskrivelse af problemet som muligt. Vi håber inderligt du kan komme med nogle gode råd, stille de spørgsmål som kan få os til at tænke noget nyt eller måske bare forsikre os om at det er normalt og går over igen...

Med venlig hilsen
et frustreret forældrepar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin