Svar: Jeg kan ikke få sovetider til at passe

15. maj 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg tror bestemt ikke at du "ødelægger din lille mand" - du er jo meget opmærksom på hans behov og forsøger at tilrettelægge dagen, så godt det nu kan lade sig gøre, når der også er en storesøster, som skal afleveres og hentes igen på faste tider.

De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og hos jer lyder det som om at din dreng stadig vil have brug for to lure .. Udfordringen er lidt, at han står tidligt op og hvis han skal nøjes med kun en lur dagligt, så kommer den til at ligge så tidligt på dagen, at han får svært ved at klare sig igennem eftermiddagen og derfor bliver overtræt, pylret, ked af det. Udfordringen er også, at det lyder som om at det er svært for dig at finde en helt fast rytme - det er vigtigt at forsøge at følge samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere stabil en rytme du kan skabe, jo bedre vil det være for både hans humør, indtag af mad osv.

For netop madindtag spiller også ind på humøret. Det er vigtigt at han tilbydes mange små måltider dagen igennem og gerne det der kaldes tryptofanholdige fødevarer som er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet og som også stabiliserer humøret:)

En dagplan med to lure lavet ud fra dine angive tider kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Køre af sted med storesøster, som skal afleveres.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur 9.30-10, må gerne sove en længere lur her, hvis det er sådan han trives bedst.

Frokost 11.30-12: Brødhapsere, kogte grøntsager, grøntsagsmos, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.

Mellemmåltid 13: Frugt- og bærgrød med lidt mælk på, vand af kop

Kører af sted for at hente storesøster kl ca 14

Eftermiddag 15: Tilbydes en banan sammen med lidt tykmælk eller lignende, vand af kop.

Puttes til middagslur direkte herefter

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige ...

Annonce

... retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet kl ca 19 sammen med en kop mælk. Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det at middagsluren først ligger, når I kommer hjem efter at have hentet storesøster vil naturligt spille ind på puttetidspunktet om aftenen, som vil rykke sig lidt. Det vil være helt okay at han sover en lur sen eftermiddag, så dagen ikke bliver så lang for ham. Hvis du oplever at du er nødt til at give ham en flaske, for på den måde at få ham til at koble fra og overgive sig, så han kan sove, så må du gøre det. Giv ham 100 ml mælk i flasken og se om det er nok for ham. Du kan også prøve at give ham en flaske med vand.

Du må også meget gerne lægge dig med ham, hvis du fornemmer at han så bedre kan sove, ligesom du må trille ham en tur i barnevognen - hvis der er nogen mulighed for det, hvor I bor… Jeg kunne forestille mig, at du ikke rigtig har den mulighed. Men det er mere for at sige, at du skal gøre det, som du umiddelbart fornemme vil hjælpe ham og ikke tænke så meget på, om det giver dårlige vaner osv. senere hen. Det der virker, for at hjælpe ham til en rytme, så han får sin søvn og begynder at fornemme behov for søvn vil være rigtig godt :)

Jeg tænker at hvis du kan følge ovenstående rytme i en periode, så vil det sandsynligvis ændre sig til at han begynder at sove lidt længere om morgenen, fordi rytmen ligger senere hele dagen igennem og han kommer senere i seng. Og i takt med at han begynder at vågne senere om morgenen, så vil du kunne arbejde på at flytte hans formiddagslur, så det bliver til en middagslur og dermed bliver løsningen hos jer at han f.eks. sover en længere middagslur midt på dagen f.eks. fra 11.30-14, hvilket så måske kan passe med at storesøster skal hentes der og at eftermiddagen så bliver lettere for ham at overskue og at have energi til. Rytmen jeg har skitseret kan altså godt hjælpe jer til en rytme med kun en lur dagligt på sigt, men det sker gradvist i takt med at han bliver ældre.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor