Brev:
Stammen og stress?
16. maj 2014
Alder:
2 år, 4 mdr.
Stammen og stress?
Hej Helen.
Vores søn på 2 år og 5mdr. er en glad, sund og rask dreng, der er godt med på alle punkter. Han snakker utrolig godt og har gjort det i lang tid, men er nu begyndt at stamme. Han har gjort det nogle måneder efterhånden, og det er kun blevet værre. Det er værst, når han er træt og ivrig, og her kan han komme helt ud i, at han næsten kramper i hele kroppen for at komme igang med sætningen. Det gør så ondt at se, for det er tydeligt, at han ikke bryder sig om det og han bliver irriteret over det. Vi følger alle råd med at se ham i øjnene, give os tid til at lytte, retter ikke på ham og lader ham tale færdig. Vores datter på 4, havde det også en kort periode, da hun var omkring de 2,5-3 år, men det gik hurtigt over og har aldrig været så slemt som dette. Jeg har talt med dagpleje pædagogen om det og hun siger at det gerne skal være bedre i løbet af de næste 3 mdr, ellers synes hun, vi skal reagere.
Mit spørgsmål er, kan denne stammen udløses af, at der har været sket for meget på det sidste, eller er det kun fordi han rent sprogligt og udviklingsmæssigt er igennem noget?
Jeg har vildt dårlig samvittighed og føler at han er kommet helt "derud" fordi både min mand og jeg det sidste halve år, har været meget pressede rent arbejdsmæssigt og ikke har haft det overskud og tid som vi plejer. Kan det spille en rolle?
Vi har overvejet muligheden for at bruge noget af min rest orlov, så vi efter sommerferien kan geare lidt ned, om ikke andet, så i en periode, hvis det er det der skal til. Perioden fra nu og til sommerferien er heldigvis med en del helligdage og jeg har noget afspadsering og omsorgsdage, så tænker, at det kan give lidt ro, ligesom vi har forsøgt at planlægge vores weekender fra nu og til sommerferien, så der ikke er for meget på programmet, og så vi har tid til bare at være hjemme og hygge uden, at der skal ske det store. Er det fjollet, eller giver det god mening i forhold til hans stammen?
Der har, før han begyndte på at stamme, været snak om at han evt. skulle starte i bh lidt før, altså som 2 år og 9-10 mdr, da han er utrolig godt med på alle punkter. Men som tingene er nu, tænker jeg det måske er bedst at give ham al den tid han kan få i dagplejen og først starte til januar hvor han fylder 3. Hvad mener du om det?
Håber du forstår mine spørgsmål, det blev lidt langt og kringlet.
Mange hilsener fra
En bekymret mor...