Stammen og stress?

16. maj 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Stammen og stress?

Hej Helen.

Vores søn på 2 år og 5mdr. er en glad, sund og rask dreng, der er godt med på alle punkter. Han snakker utrolig godt og har gjort det i lang tid, men er nu begyndt at stamme. Han har gjort det nogle måneder efterhånden, og det er kun blevet værre. Det er værst, når han er træt og ivrig, og her kan han komme helt ud i, at han næsten kramper i hele kroppen for at komme igang med sætningen. Det gør så ondt at se, for det er tydeligt, at han ikke bryder sig om det og han bliver irriteret over det. Vi følger alle råd med at se ham i øjnene, give os tid til at lytte, retter ikke på ham og lader ham tale færdig. Vores datter på 4, havde det også en kort periode, da hun var omkring de 2,5-3 år, men det gik hurtigt over og har aldrig været så slemt som dette. Jeg har talt med dagpleje pædagogen om det og hun siger at det gerne skal være bedre i løbet af de næste 3 mdr, ellers synes hun, vi skal reagere.

Mit spørgsmål er, kan denne stammen udløses af, at der har været sket for meget på det sidste, eller er det kun fordi han rent sprogligt og udviklingsmæssigt er igennem noget?
Jeg har vildt dårlig samvittighed og føler at han er kommet helt "derud" fordi både min mand og ...

Annonce

... jeg det sidste halve år, har været meget pressede rent arbejdsmæssigt og ikke har haft det overskud og tid som vi plejer. Kan det spille en rolle?

Vi har overvejet muligheden for at bruge noget af min rest orlov, så vi efter sommerferien kan geare lidt ned, om ikke andet, så i en periode, hvis det er det der skal til. Perioden fra nu og til sommerferien er heldigvis med en del helligdage og jeg har noget afspadsering og omsorgsdage, så tænker, at det kan give lidt ro, ligesom vi har forsøgt at planlægge vores weekender fra nu og til sommerferien, så der ikke er for meget på programmet, og så vi har tid til bare at være hjemme og hygge uden, at der skal ske det store. Er det fjollet, eller giver det god mening i forhold til hans stammen?

Der har, før han begyndte på at stamme, været snak om at han evt. skulle starte i bh lidt før, altså som 2 år og 9-10 mdr, da han er utrolig godt med på alle punkter. Men som tingene er nu, tænker jeg det måske er bedst at give ham al den tid han kan få i dagplejen og først starte til januar hvor han fylder 3. Hvad mener du om det?

Håber du forstår mine spørgsmål, det blev lidt langt og kringlet.

Mange hilsener fra
En bekymret mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder