Svar: Uroligt barn

12. maj 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at sygdom har ødelagt de ellers så gode søvnvaner I havde hos jer - ØV! Det er naturligvis rigtig vigtigt, at du får fulgt op på, at din dreng ikke stadig er syg og vågner om natten fordi han har ondt - kan han have noget på ørerne? Det kan sagtens være forklaringen på at han græder, skriger, søger brystet igen og igen. Hvis han har væske i ørerne, så vil han ofte få ondt, når han har ligget ned lidt, han vil vågne med gråd, søge brystet fordi det at blive ammet letter på trykket i ørerne og smerterne forsvinder, så vil han igen sove videre, indtil trykket så stiger igen og han igen vågner med skrig og igen naturligt søger brystet…

Tænder og tandfrembrud kan naturligvis også spille ind og det kan sagtens være sådan at børn har ømme gummer i flere uger. Men der hvor smerten er størst er ofte i det døgn, hvor tænderne bryder igennem tandkødet.

Prøv om du kan undgå at han falder i søvn med brystet i munden. Det er helt fint og helt naturligt at han har brug for brystet, før han puttes til middagslur og til natten, men det er vigtigt, at du forsøger at fjerne brystet, før han sover helt. Hvis han vænnes til at skulle have brystet i munden for at sove, så risikerer du at han vågner og søger brystet igen og igen hele natten.

Prøv at vurdere om han ikke lige nu kan "nøjes med" din nærhed og at ligge tæt, mærke dig, din varme, din ro, dine kærtegn, dine hænder - uden at han behøver få brystet i munden. Nogle gange kan det være en god idé, at du prioriterer at sove sammen med ham, hvor I ligger helt tæt og du kan hjælpe ham til ro - andre gange forstyrrer dette ham, fordi han så kan dufte din mælk… Tag en stram t-shirt på, så han ikke selv kan søge brystet i søvne.

Og overvej om det kan være en god idé at koble hans seng til din seng. Måske har du allerede gjort det… Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan have den fordel, at du kan putte ham i egen seng, så han ligger lidt på afstand af mælkebaren, men samtidig tæt på dig og du kan stadig lægge en beroligende hånd på ham, lade ham mærke at du er der osv. så han på den måde hjælpes videre i søvnen.

Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Jeg har ikke de store ændringer:

Morgen 6: ...

Annonce

... Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det må gerne være fra glas eller frost, suppleres med små rugbrødshapsere, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.

Aften 17: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet må gerne blive mere og mere jeres mad - ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager og sovs. Han må gerne tilbydes kogte grøntsager i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Hvis det lige nu fungerer bedst med mad fra glas, så er det okay - prøv dog at blande det med noget af den hjemmelavede mad.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes og forsøger herefter at få ham til at sove videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Hvis det kun er brystet som virker om natten, så må du give ham det, men prøv om du kan afkorte amningen mere og mere. Stille og roligt trække brystet til dig. forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.

Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Og herfra så forsøge det med at putte ham i egen seng, koblet til din seng, så han stadig kan mærke dig, men lærer at sove uden at behøve brystet:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren