Svar: Søvn – dreng 2 år og 4 måneder
11. maj 2014
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt okay at jeres dreng sover 2.5-3.5 time til middag, når han sover fra kl. er ca. 21 til 06 om natten. Det lyder som om at både han og I trives rigtig godt med den rytme. Jeres dreng falder i søvn, når han er klar til at sove og vågner ofte af sig selv om morgenen. Det er rigtig godt, og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer.
Middagsluren er rigtig god for ham. Når han sover om dagen, indeholder søvnen mange gode ting - han kommer igennem alle stadier af søvnen, han opbygger sit immunforsvar, han udskiller væksthormon, han bearbejder oplevelser - han er en meget aktiv dreng og får rigtig meget energi ud af at sove midt på dagen, så han bedre kan klare sig igennem eftermiddagen. Middagsluren er god for rigtig mange ting.
Hvis I på et tidspunkt ønsker at ændre på rytmen, så han begynder at være klar til at sove kl. 20 i stedet for kl. 21 så er løsningen ikke at fjerne en time fra hans middagslur. Det vil ofte ikke hjælpe, men vil i stedet ofte gøre, at han så bliver overtræt og får endnu sværere ved at falde i søvn om aftenen.
Det I skal gøre er at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved at han vil kunne falde i søvn inden for ca 15 minutter. Altså faktisk først putte ham kl 21 og naturligt som nu sidde hos ham, læse godnathistorie, holde lidt i hånden osv. Det handler om at lære ham at det at komme i seng ikke er forbundet med en times uro og gråd eller med at man skal lege, lave hopla eller andet, men derimod om at det er trygt og dejligt at skulle sove - og være parat til at sove, når man bliver puttet.
Når han kan falde i søvn inden for ca 15 minutter, så rykker I puttetidspunktet frem og I flytter tiden med 15 minutter af gangen. Det betyder at I stedet for at putte ham kl 21, så putter I ham kl 20.45, herefter kl 20.30, så kl 20.15 og tilsidst kl 20, hvis I skønner at dette er det rigtige tidspunkt. Det er her rigtig vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det betyder at han skal op til samme tid om morgenen - det er ikke om morgenen, at dagssøvnen skal forlænges, men om aftenen. Han skal også puttes til samme tid til sin middagslur, men luren her afkortes med ca 15 minutter af gangen. Så i takt med at nattesøvnen gøres lidt længere, så afkortes dagssøvnen samtidig. På den måde sker der en gradvis ændring og det tager tid.
Det vil ofte være sådan, at I ikke kan flytte på tiden fra den ene dag til den anden, nogle aftener skal samme tid bibeholdes i flere dage, før I så kan putte ham lidt tidligere igen. Det er en forudsætning at han ikke bliver syg undervejs, at han ikke oplever store skift i sin hverdag, som sygdom, institutionsskift, at blive storebror osv. Det er vigtigt at der er tale om en rolig periode, når I vil ændre søvnvaner og rutiner - og så skal I forberede jer på at det sagtens kan tage op til 5 uger at ændre på en rytme.
Du skal være opmærksom på at det lige nu godt kan hjælpe jer, at du prioriterer at sidde hos ham - hans uro mod at falde i søvn og det faktum, at han græder ,når du går, kalder, søger dig osv. kan godt være med til at holde ham unødigt vågen. Det er derfor værd at prioritere at blive siddende, hvis det gør at han så stille og roligt kan falde i søvn i løbet af 10-15 minutter. Lykkes dette, så vil han sandsynligvis af sig selv begynde at afkorte sin dagssøvn, uden at I behøver ændre på puttetider osv.
vær også opmærksom på at han kan have brug for en puttebamse, klud, slaskedukke eller lignende, som skal indgå fast som del af putteritualet - og på sigt fungere som substitut for jer forældre. Han kan putte med sin bamse og styrer selv sit behov for den, hvilket han naturligvis ikke kan med jer voksne. Bamsen skal altså stille og roligt erstatte jeres hånd og nærhed - men lidt tid på sengekanten vil han naturligt have glæde af de næste mange måneder og år:)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske