Brev:
Søvn – dreng 2 år og 4 måneder
11. maj 2014
Alder:
2 år, 4 mdr.
Søvn – dreng 2 år og 4 måneder
Hej.
Jeg er i tvivl om vores søn sover på de rigtige tidspunkter. Jeg har det fint med, at han sover tiden væk i dagplejen, men er i tvivl om det er godt nok, at han sover meget om dagen og har en kort nattesøvn.
Han bliver puttet kl. 20.00, og sover næsten altid først kl. 21.00.
Han vågner 5.30-6.00, når vi står op. Han vågner som regel hver natten og kommer ind til os og sover videre. Noget vi rigtigt nyder. I weekenden kan kl. godt blive 6.30, men ofte er det 6.00. Og der er selvfølgelig også undtagelser, hvor han sover længere.
Han sover 3-3½ times middagslur i dagplejen, ofte kun 2-2½ timer hjemme.
Det er som regel mig der putter ham, for det foretrækker han, og det er nok fordi jeg er mere blød end faren. Så når han putter, så kalder han alligevel på mig bagefter.
Vi læser godnathistorie i stuen, nogle gange en sidste på hans værelse, vi snakker lidt om dagen, som du også anbefaler, jeg synger for ham, og så tænder jeg for blidt musik, noget han har været vant til fra han var helt lille. Så siger jeg godnat og går ud.
Så går der kun 1 min, så kalder han på mig… Han vil gerne holde i hånden. Jeg prøver at sige til ham, at jeg meget gerne vil holde ham i hånden, hvis han ligger stille og er stille, hvis ikke, så går jeg ud igen. Det resulterer i mange gange frem og tilbage, og det ender næsten altid med, at jeg holder ham i hånden til han sover, og det har længe været kl. 21.00 næsten på klokkeslet.
Vi har lige prøvet at vente med at putte ham til 20.30, og han sov alligevel kl. 21.00. Er det okay, at han bliver puttet så sent?
Der er ikke sammenhæng mellem om han sover 2 eller 3½ time om eftermiddagen, hvilket gør, at jeg ikke føler, at det vil bedre situationen at afkorte hans middagslur.
Mit spørgsmål går primært på, om det er okay, at hans nattesøvn er så kort – alt i alt sover han jo de timer han skal i hans alder.
Han sover stadig i tremmeseng og barnevogn. Vi er meget snart nødt til at tage den store seng i brug, da han er tæt på at kunne kravle over. Og om dagen lade ham sove inde, da pladsen i barnevognen er meget trang. Men jeg vil gerne have afklaret dette først, inden vi begynder på nyt.
Tak for hjælpen.