Søvn – dreng 2 år og 4 måneder

11. maj 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Søvn – dreng 2 år og 4 måneder

Hej.

Jeg er i tvivl om vores søn sover på de rigtige tidspunkter. Jeg har det fint med, at han sover tiden væk i dagplejen, men er i tvivl om det er godt nok, at han sover meget om dagen og har en kort nattesøvn.

Han bliver puttet kl. 20.00, og sover næsten altid først kl. 21.00.

Han vågner 5.30-6.00, når vi står op. Han vågner som regel hver natten og kommer ind til os og sover videre. Noget vi rigtigt nyder. I weekenden kan kl. godt blive 6.30, men ofte er det 6.00. Og der er selvfølgelig også undtagelser, hvor han sover længere.

Han sover 3-3½ times middagslur i dagplejen, ofte kun 2-2½ timer hjemme.

Det er som regel mig der putter ham, for det foretrækker han, og det er nok fordi jeg er mere blød end faren. Så når han putter, så kalder han alligevel på mig bagefter.

Vi læser godnathistorie i stuen, nogle gange en sidste på hans værelse, vi snakker lidt om dagen, som du også anbefaler, jeg synger for ham, og så tænder jeg for blidt musik, noget han har været vant til fra han var helt lille. Så siger jeg godnat og går ud.

Så går der kun 1 min, så kalder ...

Annonce

... han på mig… Han vil gerne holde i hånden. Jeg prøver at sige til ham, at jeg meget gerne vil holde ham i hånden, hvis han ligger stille og er stille, hvis ikke, så går jeg ud igen. Det resulterer i mange gange frem og tilbage, og det ender næsten altid med, at jeg holder ham i hånden til han sover, og det har længe været kl. 21.00 næsten på klokkeslet.

Vi har lige prøvet at vente med at putte ham til 20.30, og han sov alligevel kl. 21.00. Er det okay, at han bliver puttet så sent?

Der er ikke sammenhæng mellem om han sover 2 eller 3½ time om eftermiddagen, hvilket gør, at jeg ikke føler, at det vil bedre situationen at afkorte hans middagslur.

Mit spørgsmål går primært på, om det er okay, at hans nattesøvn er så kort – alt i alt sover han jo de timer han skal i hans alder.

Han sover stadig i tremmeseng og barnevogn. Vi er meget snart nødt til at tage den store seng i brug, da han er tæt på at kunne kravle over. Og om dagen lade ham sove inde, da pladsen i barnevognen er meget trang. Men jeg vil gerne have afklaret dette først, inden vi begynder på nyt.

Tak for hjælpen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.